2014-09-02, 12:33
Medlem
SebastianFlytes avatar
[quote=gubbrora|50177801]Vet inte riktigt vad du tycker är kul, men syftet va att visa att ett slumpmässigt möte på någon sekund sällan koms ihåg efter någon tid. Det är fullt möjligt att jag är lite egendomlig och ouppmärksam men jag tror att mitt beteende är tämligen utbrett. Såvitt jag kan utläsa var Hymme en alldaglig person som antagligen inte fanns något särskilt skäl att komma ihåg.

Jo, visst är det så men du beskrev ju din resa med arlandaexpress som tar ca 20 minuter, Hymmes resa var ju också längre, han hade packning samt sina ovanliga skor på sig så jag tycker han borde setts av fler personer eftersom han reste en längre tid/var ute i det offentliga.

Vidare vet vi överhuvudtaget inte när och var han skulle observerats något som försvårar att hitta eventuella vittnen. Sedan vet jag inte hur mycket media i landet skrev initialt om försvinnandet. Den första artikeln i GP (?) var mer av notiskaraktär. Tror knappast att att människor som läst artikeln och vistats mellan Båstad och Göteborg eller i Göteborg under den aktuella tiden sätter sig ner och analyserar vilka dom eventuellt mött när Hymme försvann. Kommer man inte på omedelbart att man känner igen beskrivningen släpper de flesta troligen det hela omedelbart.

Jo, men det jag hävdar är att OM han åkte mötte han andra sannolikt andra människor och att det är rimligt att anta att dom, efter lite allmänt surr i media och säkert mellan varandra i vardagen, lätt skulle ge sig till minnes om det började pratas om försvinnandet.

Sak samma, allt ovan och tidigare resonemang löser ju inget i sig, vi har olika uppfattning om eventuella förlopp/detaljer men det driver ju inte på lösningen tyvärr.
Senast redigerad av SebastianFlyte 2014-09-02 kl. 12:38.
Citera
2014-09-02, 15:37
Medlem
gubbroras avatar
Att ingen gav sig tillkänna indikerar möjligen att han inte liftade med någon (förutom med en eventuell mördare). Jag tror att det är lättare att minnas en person som man tagit upp i en bil och samtalat med under en tid, än någon man passerar förbi i ett tåg eller på en buss.

Ytterligare något som jag tycker är oklart; om jag minns rätt så skulle Hymme enbart haft en mindre summa pengar med sig, vet vi hur länge han planerade att vara borta och om han skulle träffa någon speciell person på konstskolan ? 50 kronor kunde knappast räckt långt ens på den tiden. Jag har för mig att det i Dahlsjö-tråden står att mamman var på väg att åka med Hymme på vägen men att det av olika skäl inte blev av, vet vi ungefär vid vilket klockslag han lämnade Torekov ?
Citera
2014-09-02, 20:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hymmes" kontanter.

Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
50 kronor kunde knappast räckt långt ens på den tiden. Jag har för mig att det i Dahlsjö-tråden står att mamman var på väg att åka med Hymme på vägen men att det av olika skäl inte blev av, vet vi ungefär vid vilket klockslag han lämnade Torekov ?

Ang. hans penningainnehav detta datum är uppgifterna olika. Vid ett tillfälle skall han ha haft 60-70 kr med sig. Vid ett annat 100 kr. Med andra ord ingen större summa ens 1965.

Även tiden när han skall han lämnat Torekov är uppgifterna olika. Har för tillfället ej tillgång till dessa men skall kolla upp dem när jag får tid.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-09-02 kl. 20:54.
Citera
2014-09-04, 00:09
Medlem
Han kanske nästan kom fram trots allt....
http://bohuslaningen.se/nyheter/sotenas/1.1208648-kraniet-av-ung-man-hittat-under-sjobod
Citera
2014-09-05, 18:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vems var det upphittade gamla kraniet?

Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan007
Han kanske nästan kom fram trots allt....
http://bohuslaningen.se/nyheter/sotenas/1.1208648-kraniet-av-ung-man-hittat-under-sjobod

Detta kan ha varit "Hymmes" kranium som hittades under sjöboden likaväl som det inte var hans. Ingen vet hur det förhåller sig tyvärr.

Fallet med detta gamla kranium blev ju inte heller högprioriterat från polisens sida.
Citera
2014-09-10, 20:27
Medlem
CROSS-i-takets avatar
Kan detta ha varit familjens sommarvilla i Torekov?
Gissning utifrån adressen på vykortet.
http://www.booli.se/bostad/villa/torekov/angalagsvagen+100/1072057
Citera
2014-09-10, 21:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Villa Dalbo i Torekov.

Citat:
Ursprungligen postat av CROSS-i-taket
Kan detta ha varit familjens sommarvilla i Torekov?
Gissning utifrån adressen på vykortet.
http://www.booli.se/bostad/villa/torekov/angalagsvagen+100/1072057

Helt rätt gissat utifrån adressen på vykortet.

Ängalagsvägen 100 i Torekov låg Villa Dalbo som familjen Lundquist hyrde 1965.
Citera
2014-09-16, 18:15
Medlem
Eftersom jag känner några äldre Torekovsbor, födda på 1930- och 40-talet, så har jag frågat dem om Hymmes försvinnande.

Ingen av dem minns något av det alls. De har i sin tur frågat släktingar och vänner från Torekov, men ingen kommer ihåg hans försvinnande. En teori till detta var att "det var bara en badj-vel"... Stockholmare stod inte alltid så högt i kurs hos ortsbefolkningen...
Men, visst är det märkligt att ingen kommer ihåg något av det! Det borde ju ändå ha diskuterats.
Jag har ju sett Skaraborgs lista över artiklar och det är ju inte så lite!

Det jag undrar över är: när anmäldes försvinnandet och vilken polismyndighet skötte utredningen? Båstad, Ängelholm eller var det från Stockholm?

Det här är ett märkligt försvinnande, eller hur? Skaraborg, du som har koll, när blir polisutredningen offentlig?
Citera
2014-09-16, 19:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
70 års sekretess.

[quote=Torgerd|50387193]Eftersom jag känner några äldre Torekovsbor, födda på 1930- och 40-talet, så har jag frågat dem om Hymmes försvinnande.

Ingen av dem minns något av det alls. De har i sin tur frågat släktingar och vänner från Torekov, men ingen kommer ihåg hans försvinnande. En teori till detta var att "det var bara en badj-vel"... Stockholmare stod inte alltid så högt i kurs hos ortsbefolkningen...
Men, visst är det märkligt att ingen kommer ihåg något av det! Det borde ju ändå ha diskuterats.
Jag har ju sett Skaraborgs lista över artiklar och det är ju inte så lite!

Det jag undrar över är: när anmäldes försvinnandet och vilken polismyndighet skötte utredningen? Båstad, Ängelholm eller var det från Stockholm?

Det här är ett märkligt försvinnande, eller hur? Skaraborg, du som har koll, när blir polisutredningen offentlig?[/QUOTE]

Även om en stockholmare inte stod så högt i kurs i Torekov, så är det ändå märkligt att ingen kommer ihåg detta försvinnande. Fallet har faktiskt blivit väldigt mycket omskrivet i media.

Den lista som finns med i tråden är inte på något sätt fullständig. Har skrivits betydligt mera än vad som angivet här.

Den polismyndighet som hade hand om försvinnandet var Stockholm.

Ja, det är ett märkligt försvinnande. Det gäller en 70 års sekretess och utredningen blir alltså offentlig först år 2025. Eftersom hans familj numera är utdöd, så kan de kanske återigen släppa på sekretessen.

Förutom jag själv så känner jag till ytterligare en person som har fått tagit del av denna.
Citera
2015-03-17, 19:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
1986-04-09.

"860409 Ansökan om dödförklaring till Solna TR. Beg. om yttrande till pol. i Solna av TR. Kopia av anm. och en kortfattad sammanställning av ärendet översändes d.d. till krkom Gunnar Lindkvist, span Solna. Ärendet avskrivet för vår del och avlyst i CR. T Knutsson"
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-03-17 kl. 19:08.
Citera
2015-05-13, 09:37
Medlem
Eastmancolors avatar
Det sannolika om HL ändå skulle lifta var att han liftade med just de tre glada gossarna i PV:n och försvann med dem.

En annan händelse i Göteborg samma dag var det sk Grodmansrånet: två personer i grodmansdräkt med vanliga kläder utanpå rånade SEB:s föregångare och skulle fly under vattnet men den ene blev skjuten och den andre var dykrädd. En tredje person väntade i en flyktbåt.

Kan man tänka sig att PV-männen plockade upp Hymne och sedan bevittnade/hörde talas om jakten på rånarna? Den oväntade dramatiken gjorde de fyra männen pigga på ytterligare äventyr så de beslöt sig för att rymma. De var ute och Bonny&Clyde-ade några dar och sedan somnade den som körde och bilen hamnade i en sjö lr liknande (ingen vet ju exakt vart de åkte så det kan ha hänt var som helst). PV var ju en sån där korkad coupé-modell där passagerarna i baksätet vare sig hade dörrar eller reglerbara sidofönster så de var ju i praktiken inlåsta i fordonet om de som satt därframme exempelvis sov. Det regnade 650729 - som det ofta gör i Göteborg - så de kan ha drabbats av vattenplaning, hamnat i plurret och således inte ens överlevt dan. Föraren lär inte ha haft körkort!

Gamla tider, skruttbil, dålig trafiksäkerhet, sämre vägar, färre människor, färre vittnen...

Att Hymne och PV-männen försvann åt olika håll samma dag och i samma stad (när också ett dramatiskt bankrån sker) utan att någonsin avhöras igen är exceptionellt märkvärdigt men märkvärdigheter inträffar då och då. Att de skulle gått till sjöss förklarar inte PV:ns försvinnande. Hymne själv kunde dock ha gjort det men varför har han då inte dykt upp senare?

Beträffande vykortet så skrev HL "29/7" längst ned och kortet skall tydligen ha ingått i utredningsmaterialet på ett tidigt stadium så jag förstår inte varför man diskuterar porton, frimärksval och otydliga stämplar. Hur ofta var poststämplar läsbara förr, till att börja med? (Gammal frimärkssamlare)
Senast redigerad av Eastmancolor 2015-05-13 kl. 10:09.
Citera
2015-05-13, 17:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Liftade eller tog Hübner tåget?

Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Det sannolika om HL ändå skulle lifta var att han liftade med just de tre glada gossarna i PV:n och försvann med dem.

Det är högt oklart om den försvunne konstnärsynglingen verkligen liftade. Han kan också ha tagit tåget från Båstad.

Båda dessa uppgifter förkommer i det media skrev om hans försvinnande. Vilken som är den rätta vet jag tyvärr inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in