2015-05-11, 15:10
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så det har inte gått att ta objektiv ställning till skuldfrågan tidigare.

Och samma slutsatser kvarstår. Sakkunniga som tagit del av utredningen har ju från start varit övertygad om OW:s skuld. Fallet anses ju som du vet "polisiärt uppklarat".

Är du ett troll?
Citera
2015-05-11, 15:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Och samma slutsatser kvarstår. Sakkunniga som tagit del av utredningen har ju från start varit övertygad om OW:s skuld. Fallet anses ju som du vet "polisiärt uppklarat".

Är du ett troll?
Nej, jag är inget troll. I Sverige har vi ordningen att domstolar avgör när någon ska dömas för brott, inte polis och allmänhet, och i det här fallet har hovrätten tydligt motiverat varför åtalet ska ogillas. Har du läst domen?
Citera
2015-05-11, 16:55
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Nej, jag är inget troll. I Sverige har vi ordningen att domstolar avgör när någon ska dömas för brott, inte polis och allmänhet, och i det här fallet har hovrätten tydligt motiverat varför åtalet ska ogillas. Har du läst domen?

Jag har läst beskrivningar av bevisläget och delar av domen och har förstått av andra mer insatta som gjort det att det är uppenbart att OW är skyldig men att han inte kan dömas med de bevis som finns och med tanke på hur förhör hölls osv. Jag har aldrig påstått att de gjort fel som inte dömt honom.

Däremot ser jag inga som helst problem med att polis och andra sakkunniga kan påpeka att mördaren går fri i och med detta. Eller menar du att folk ska förbjudas säga sanningen? Att det ska vara nån sorts förbud mot att uttala sig om fall som är polisiärt uppklarade och där mördaren inte kan dömas? Ska alla i samhället tvingas tiga när någon som alla vet är en mördare går fri?
Citera
2015-05-11, 17:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag har läst beskrivningar av bevisläget och delar av domen och har förstått av andra mer insatta som gjort det att det är uppenbart att OW är skyldig men att han inte kan dömas med de bevis som finns och med tanke på hur förhör hölls osv. Jag har aldrig påstått att de gjort fel som inte dömt honom.

Däremot ser jag inga som helst problem med att polis och andra sakkunniga kan påpeka att mördaren går fri i och med detta. Eller menar du att folk ska förbjudas säga sanningen? Att det ska vara nån sorts förbud mot att uttala sig om fall som är polisiärt uppklarade och där mördaren inte kan dömas? Ska alla i samhället tvingas tiga när någon som alla vet är en mördare går fri?
Om alla vet att en person som är skyldig döms han. Det är förbjudet att påstå att någon är skyldig till brott, med få undantag. TV-programmet är inte ett sådant undantag.

Vad jag vänder mig mot i huvudsak är att folk dömer OW utan att ha läst domar, FUP och annat vederhäftigt material i målet. Du dömer på delar av domen och vad andra mer insatta har uppgivit. Har du funderat på om du då får en snedvriden uppfattning av att bara vissa uttrycker sig?
Citera
2015-05-11, 17:59
Medlem
Någon som kan lägga ut komplett FUB?
Citera
2015-05-11, 19:33
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Någon som kan lägga ut komplett FUB?

Menar du FUP?

Jag har inte hela, bara en del, jag kan lägga upp den om det behövs men jag tror den finns i tråden redan.
Citera
2015-05-11, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Menar du FUP?

Jag har inte hela, bara en del, jag kan lägga upp den om det behövs men jag tror den finns i tråden redan.
Visst menar jag FUP, även om "Brottokoll" funkar bra i trådens tema😄Ett komplett sådant ser jag framemot
Citera
2015-05-11, 21:42
Medlem
Hur mycket fick han i skadestånd?
Citera
2015-05-12, 00:10
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Hovrätten prövade bevisen på ett annat sätt än tingsrätten, detaljerna före helheten, och fann att bevisen inte höll för att skapa helheten.

Därför friades OW i en välmotiverad dom.
En helt korrekt dom alltså. Anser du.
Vågar du ha en personlig uppfattning om huruvida OW var skyldig eller inte?
Killen gjorde det inte. Någon annan var mördaren. Eller?

Låt mig nu slippa höra: "det hör inte hit vad jag själv tycker i skuldfrågan" utan visa nu
lite rediga tag, tack.
Citera
2015-05-12, 00:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jag tror nog att du får läsa mitt inlägg en gång till. Jag påstod inte att domen var korrekt, bara att hovrätten bedömde detaljerna före helheten, och att domen var välmotiverad. Jag önskar att din läsförmåga motsvarade din skrivförmåga.
Sorry. Du har rätt.
Jag tolkade galet där.
Citera
2015-05-12, 15:46
Medlem
Det är ju solklart att OW är mördaren, kan inte vara någon annan. Hans samvete däremot kan man diskutera, hur kan han leva med det han gjort, det är en gåta.
Citera
2015-05-12, 21:10
Medlem
Läste nu att det innan OW fanns en annan MGM utan alibi som tydligen hade pekat på Malin på bussen och enligt fup så var han aggresiv, varför avskrevs han relativt omgående? Vem var han?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in