Citat:
Ursprungligen postat av
PeoFallmo
Är det inte märkligt att efter MOP så rings 1, alltså bara 1 samtal till polis?
Det samtalet tas inte emot.
Är det verkligen ingen annan än LL som funderar på att jag ringa och slå larm?
Hur då? Skulle dom krossa ett fönster till någon butik, leta upp telefonen och ringa? Rusa iväg till närmaste telefonskiosk? Hitta ett hotell eller annan öppen inrättning och ringa därifrån?
Varför då? Folk på plats såg väl att taxichaffisen ringde.
På den här tiden var mobiltelfoner stora som en attacheväska och var normalt fast moterad i bilen. Inget man gick omkring med.
Citat:
Som räknats på tidigare förefaller inte polisen anlänt så tidigt.
Jag tycker polisen är på plats väldigt snabbt. Kunde i och för sig gått en minut snabbare om man hade svarat på inkommande telefon från LL i "gropen" med gjorde man ju inte. Frågan är om det påverkat något.
Vid anropet så åkte ju alla mot mordplatsen (utom en bil som dirket kör upp på brunkebergsåsen men som struntade i att stoppa och fråga den person dom ser där (Jeppsson)). Hade ju varit "lite lustigt" om det varit mördaren man mött och denna bara att joggat förbi medans poliskonstaplarna inte ens orkade kliva ur bilen. Det ser ju inte helt lyckat ut nu heller.
Citat:
Borde då inte någon enda till försökt via telefonen att nå LAC?
Vilken telefon? Den telefon som fanns tillgänglig var väl den LL hade i sin taxi?
Citat:
Även 1986 borde man väl enkelt ha sett, från lämplig position, varifrån ett samtal har ringts?
Borde ha gått, ja. Det var teknikskifte vid den här tiden och AXE var på väg in. Riksdagens samtal gick via en AXE-växel vilket möjligjgorde avlyssning på distans för den som visste hur man bär sig åt.
Jag vet inte om analoga växelstationer förde någon logg på sina kopplingar. Inte omöjligt. Rent tekniskt hade det ju gått att lösa med t.ex. pappersremsor som antingen stansas eller stämplas på något sätt.