2015-05-10, 15:44
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Asså snälla.. Det ligger 100 mille i potten på den som ger ut tips som leder till en uppklaring. Klart som fan någon skulle ha snackat under dessa åren. Säkert någon knarkare som impuls sköt honom och dog strax därefter
Så som förutsättningarna för att alls få del av några belöningspenningar är skrivna är det ganska tveksamt om någon alls skulle få ut något. Det krävs ju ett tips av sådan kaliber att det räcker ända fram till fällande och lagakraftvunnen dom. Inte bara något som leder fram till en sorts bättre förståelse. Varje inblandad måste väga den osäkerhet det innebär att lämna tips utan att på förhand veta vad konsekvenserna kan bli.

Och precis som Krokofil påpekat, det gäller att lyssna också. Många har pratat om allt möjligt. En del har uppenbarligen pratat i nattmössan men andra är det mer tveksamt. Talar de utifrån en sanning om än aldrig så fragmentrisk? Det är ju bl a det vi diskuterar (och ibland grälar om) i den här tråden.

För övrigt tycker jag Leif GW:s krönika i Expressen idag har en hel del att säga om varför det blir som det blir i sådana här stora affärer mm:

"Inkompetensen gynnas av värmen"
http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/om-faran-med-gemenskap/
Citera
2015-05-10, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Man skall notera att den militära underrättelsetjänsten svarade utan att göra några som helst efterforskningar i saken trots att vi var många som visste om att det fanns anledning att göra sådana efterforskningar kring ett antal personer både stamanställda och reservare.

Visserligen var det inte ont om militärer som inte gillade vare sig Palme eller Palmes politik men det fanns också sådana som uttryckt sig och agerat mera drastiskt.

Det normala är väl att PU ber dem uppdraget att undersöka specifika personer eller grupperingar.

Detta är dock ett gammalt administrativt trick som används ofta. Ställ frågan så allmänt och luddigt att svaret är givet.

Här är det samma sak i en variant. Att undersöka om det fanns sådana mot officerare generellt är inte samma fråga som att fråga om sådana man själv ville ha utredda. Att svara på den frågan kräver inget arbete. Har vi på eget initiativ startat undersökningar mot officerare vi har misstankar mot. Svar nej.

Man ger alltså sken av att något har genomlysts utan att det skett. Svaret var ganska givet på förhand och syftet var enbart att PU i sin tur skulle kunna sätta stopp för de som ville undersöka vissa personer med hänvisning till att det var den militära underrättelsetjänstens bord och att de kommit till slutsatsen att där inte fanns något.

Självklart är det så att detta var motiverat av vissa mordutredares och Näss intresse för vissa personer och är bakgrunden till hans uttalande att det "tog stopp".

Se förhöret med CGÖ ur det perspektivet. När förhöret gällde Palmemordet visste han att de enbart kunde fråga om vad han gjorde privat i samband med det och kunde andas ut. Man kunde inte ställa några frågor som hade med hans ev militära bakgrund, kontakter eller uppdrag alls. Situationen hade varit en helt annat om det handlat om t ex affärerna i bolaget som saknade vapenhandelslicens etc.
Precis, Bobo. Här har man lagt locket på på ett effektivt sätt så att det är näst
intill omöjligt att komma vidare med det mest relevanta spåret. Inte undra på
att Östlings och Åkebrings glädje i bilen knappt kände några gränser.
Citera
2015-05-10, 20:23
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
http://www.proletaren.se/inrikes-ovrigt/nya-bevis-morklaggningen-av-polissparet

Tack.

Har "Carl Stålbrännare", som uppenbarligen hotat Anér, någon koppling till AA, förutom att de är partikamrater?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11017721.ab
Citera
2015-05-11, 09:04
Medlem
ieshos avatar
Om man som jag tror att mordet på Olof Palme var ett moment i ett större sammanhang, så passar inte resonemang om local heroes från Stay Behind som på eget initiativ grep tillfället i flykten. Möjligen skulle det resonemanget passa som ett inre lager i en konstruerad deniability.

Sverige och världen har förändrats i grunden de senaste 50 åren. På sjuttiotalet kallades 1900-talet för arbetarrörelsens århundrade, men något decennium in på 2000-talet återstod bara ruinerna av den rörelsen. Och detsamma gäller internationellt, helt samordnat med att det amerikanska imperiet börjat framträda som global dominant. Libertarianismen började spridas ut i världen från USA redan på sextiotalet och Sverige var ett av de västländer där motståndet var som hårdast.

Olof Palme var motståndsrörelsens ledare och efter mordet fanns inte längre något motstånd.

Förändringar av samhället sker strikt planenligt. Stadsplanen styr bebyggelsen i städerna och man kan räkna med att även förvandlingen från folkhemmets Sverige till "marknadens" Sverige har haft en löpande plan med åtskilliga förvaltare. Som en extra hemlig del av denna hemliga plan tror jag att MOP ingick. Konsekvenserna av ett mord analyserades in i minsta detalj parallellt med att mordet detaljplanerades av experter.

Jag skulle vilja påstå att mordet var av typen signature crime:
http://iesho.blogspot.se/2015/02/21-murder-of-swedish-prime-minister.html
http://iesho.blogspot.se/2015/03/24-naringslivet-och-hogerextremismen.html
med syftet att uttrycksfullt förinta det sista motståndet.
Senast redigerad av iesho 2015-05-11 kl. 09:58.
Citera
2015-05-11, 09:40
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om man som jag tror att mordet på Olof Palme var ett moment i ett större sammanhang, så passar inte resonemang om local heroes från Stay Behind som på eget initiativ grep tillfället i flykten. Möjligen skulle det resonemanget passa som ett inre lager i en konstruerad deniability.

Sverige och världen har förändrats i grunden de senaste 50 åren. På sjuttiotalet kallades 1900-talet för arbetarrörelsens århundrade, men något decennium in på 2000-talet återstod bara ruinerna av den rörelsen. Och detsamma gäller internationellt, helt samordnat med att det amerikanska imperiet börjat framträda som global dominant.

Libertarianismen började spridas ut i världen från USA redan på sextiotalet och Sverige var ett av de västländer där motståndet var som hårdast. Olof Palme var motståndsrörelsens ledare och efter mordet fanns inte längre något motstånd.

Förändringar av samhället sker strikt planenligt. Stadsplanen styr bebyggelsen i städerna och man kan räkna med att även förvandlingen från folkhemmets Sverige till "marknadens" Sverige har haft en löpande plan med åtskilliga förvaltare. Som en extra hemlig del av dennaks i en milj hemliga plan tror jag att MOP ingick. Konsekvenserna av ett mord analyserades in i minsta detalj parallellt med att mordet detaljplanerades av experter.

Jag skulle vilja påstå att mordet var av typen signature crime:
http://iesho.blogspot.se/2015/02/21-murder-of-swedish-prime-minister.html
http://iesho.blogspot.se/2015/03/24-naringslivet-och-hogerextremismen.html
med syftet att uttrycksfullt förinta det sista motståndet.

Det är väl så att mordet begicks i en miljö där hat var viktigare än analys. Där Palme var ett akut problem. Utan att en konsekvensanalys gjordes. Eftersom man saknade alternativ.

Där konsekvenserna än idag kan iakttas.

Där jag idag tvivlar på att mördarens budskap skulle bli dagens verklighet som en önskan.

Man trodde sig mörda I Nationens Intresse.

Samtidigt som det var personligt.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-05-11 kl. 10:05.
Citera
2015-05-11, 10:00
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det är väl så att mordet begicks i en miljö där hat var viktigare än analys. Där Palme var ett akut problem. Utan att en konsekvensanalys gjordes. Eftersom man saknade alternativ.

Där konsekvenserna än idag kan iakttas.

Där jag idag tvivlar på att mördarens budskap skulle bli dagens verklighet som en önskan.

Samtidigt som det var personligt.
Eller så odlades och närdes hatet som en del av planen...
Citera
2015-05-11, 10:52
Medlem
ejdars avatar
[quote=andersaanderssona

Samtidigt som det var personligt.[/QUOTE]

Är också inne på detta, tror inte de var en så avancerad eller stor konspiration. Några någon inom und/säk hade troligtvis förlorat kamrater i någon operation utomlands och ansåg att detta var Palmes fel. (Se DF inlägg på helagotland ) Kan också tänka mig att personer knutna till ubåtsvapnet tvingats lämna folk i sticket för att inte röja sig. Dessa trauman plus de rådande hatet och misstankarna mot Palme va det som fick någon att gå ner på Sveavägen. Bara hatet och misstankarna räcker inte för att motivera en stabil person att utföra en sådan grej tror jag
Citera
2015-05-11, 11:02
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Eller så odlades och närdes hatet som en del av planen...

Där hatets kolportörer via en mordgrupp hade en kompetent mördare med ett adekvat vapen med lämplig ammunition på rätt sida av Sveavägen. Hade inte paret Palme korsat så måste man ställa sig frågan vem som fanns samtidigt på andra sidan av Sveavägen. Hade han samma beväpning tro.

Lika osynlig som mördaren. Där jag ser en grupp ta tillfället i akt. Eftersom man redan fanns där i en annan verksamhet. Där man enbart själva utförde sin egen agenda. Utan att gå i koppel i andras ledband. Där offret uppenbarade sig utan skydd eftersom man själva saknade förmågan att bestämma tid och plats. En mycket viktig ledtråd. Eftersom man lät offret bestämma tid och plats blottlägger man samtidigt sin egen inkompens men samtidigt blottlägger gruppens kompetens i mordögonblicket.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-05-11 kl. 11:06.
Citera
2015-05-11, 11:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
Är också inne på detta, tror inte de var en så avancerad eller stor konspiration. Några någon inom und/säk hade troligtvis förlorat kamrater i någon operation utomlands och ansåg att detta var Palmes fel. (Se DF inlägg på helagotland ) Kan också tänka mig att personer knutna till ubåtsvapnet tvingats lämna folk i sticket för att inte röja sig. Dessa trauman plus de rådande hatet och misstankarna mot Palme va det som fick någon att gå ner på Sveavägen. Bara hatet och misstankarna räcker inte för att motivera en stabil person att utföra en sådan grej tror jag
Det kan ha varit någon som gick ner på Sveavägen, som du skriver, men i så fall någon som visste att OP skulle "levereras" till platsen vid en viss tid.
Citera
2015-05-11, 11:32
Medlem
PeoFallmos avatar
Är det inte märkligt att efter MOP så rings 1, alltså bara 1 samtal till polis?

Det samtalet tas inte emot.

Är det verkligen ingen annan än LL som funderar på att jag ringa och slå larm?

Det som borde röra sig i tanken bland folk är att få tag på ambulans?

När LL lägger på har det gått mer än 2 minuter efter skotten och fortfarande vet ingen om att någon nått fram till ambulans.

Eller har AD talat om för andra att Järfälla taxi via honom har nått polisen?

Är det alltså någon annan på plats som vet att AD larmat och därför görs inga fler försök?

Eller är det faktum att bara 1 samtal når LAC ett tecken på att polis anländer tidigt?

Som räknats på tidigare förefaller inte polisen anlänt så tidigt.

Borde då inte någon enda till försökt via telefonen att nå LAC?

Det är nästan så att man funderar på om någon yttre påverkan på teletrafiken kring Sveavägen har gjorts.

Hade Järfälla taxi haft sitt kontor på Sveavägen kanske deras samtal till polisen inte heller hade nått fram?

Även 1986 borde man väl enkelt ha sett, från lämplig position, varifrån ett samtal har ringts?

Br P påtalar att en signal hörs avvika tidsmässigt sinsemellan på LAC-bandet.
Citera
2015-05-11, 12:15
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Är det inte märkligt att efter MOP så rings 1, alltså bara 1 samtal till polis?

Det samtalet tas inte emot.

Är det verkligen ingen annan än LL som funderar på att jag ringa och slå larm?

Hur då? Skulle dom krossa ett fönster till någon butik, leta upp telefonen och ringa? Rusa iväg till närmaste telefonskiosk? Hitta ett hotell eller annan öppen inrättning och ringa därifrån?
Varför då? Folk på plats såg väl att taxichaffisen ringde.

På den här tiden var mobiltelfoner stora som en attacheväska och var normalt fast moterad i bilen. Inget man gick omkring med.

Citat:
Som räknats på tidigare förefaller inte polisen anlänt så tidigt.

Jag tycker polisen är på plats väldigt snabbt. Kunde i och för sig gått en minut snabbare om man hade svarat på inkommande telefon från LL i "gropen" med gjorde man ju inte. Frågan är om det påverkat något.
Vid anropet så åkte ju alla mot mordplatsen (utom en bil som dirket kör upp på brunkebergsåsen men som struntade i att stoppa och fråga den person dom ser där (Jeppsson)). Hade ju varit "lite lustigt" om det varit mördaren man mött och denna bara att joggat förbi medans poliskonstaplarna inte ens orkade kliva ur bilen. Det ser ju inte helt lyckat ut nu heller.

Citat:
Borde då inte någon enda till försökt via telefonen att nå LAC?

Vilken telefon? Den telefon som fanns tillgänglig var väl den LL hade i sin taxi?

Citat:
Även 1986 borde man väl enkelt ha sett, från lämplig position, varifrån ett samtal har ringts?

Borde ha gått, ja. Det var teknikskifte vid den här tiden och AXE var på väg in. Riksdagens samtal gick via en AXE-växel vilket möjligjgorde avlyssning på distans för den som visste hur man bär sig åt.
Jag vet inte om analoga växelstationer förde någon logg på sina kopplingar. Inte omöjligt. Rent tekniskt hade det ju gått att lösa med t.ex. pappersremsor som antingen stansas eller stämplas på något sätt.
Citera
2015-05-11, 12:35
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Hur då? Skulle dom krossa ett fönster till någon butik, leta upp telefonen och ringa? Rusa iväg till närmaste telefonskiosk? Hitta ett hotell eller annan öppen inrättning och ringa därifrån?
Varför då? Folk på plats såg väl att taxichaffisen ringde.

På den här tiden var mobiltelfoner stora som en attacheväska och var normalt fast moterad i bilen. Inget man gick omkring med.

Jag tycker polisen är på plats väldigt snabbt. Kunde i och för sig gått en minut snabbare om man hade svarat på inkommande telefon från LL i "gropen" med gjorde man ju inte. Frågan är om det påverkat något.
Vid anropet så åkte ju alla mot mordplatsen (utom en bil som dirket kör upp på brunkebergsåsen men som struntade i att stoppa och fråga den person dom ser där (Jeppsson)). Hade ju varit "lite lustigt" om det varit mördaren man mött och denna bara att joggat förbi medans poliskonstaplarna inte ens orkade kliva ur bilen. Det ser ju inte helt lyckat ut nu heller.

Vilken telefon? Den telefon som fanns tillgänglig var väl den LL hade i sin taxi?

Borde ha gått, ja. Det var teknikskifte vid den här tiden och AXE var på väg in. Riksdagens samtal gick via en AXE-växel vilket möjligjgorde avlyssning på distans för den som visste hur man bär sig åt.
Jag vet inte om analoga växelstationer förde någon logg på sina kopplingar. Inte omöjligt. Rent tekniskt hade det ju gått att lösa med t.ex. pappersremsor som antingen stansas eller stämplas på något sätt.

Ja det är ju det man funderar på. Får för mig att de flesta "Svenssons" 1986 var av den åsikten att man borde och ville hjälpa till vid sådan händelse. Runt Sveavägen borde det ju inte vara svårt att inom kort komma till en telefon, tex längst in på Tunnelgatan låg, och ligger väl än, en restaurang.
Därför kan man undra om alla vittnen på plats såg att LL ringde men då borde de också fått reda på att han inte kom fram. Men de kanske hörde att AD nådde fram? Men det går ju inte att ta för givet. Man vill ju veta mer säkert.

Ja jag vet att mobilerna var stora men det borde kunna gå att nå andra telefoner. Folk bodde väl i området. Det borde ha tilldragit en viss uppmärksamhet som borde fått någon mer att ringa LAC?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in