Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Vad har vi nu egentligen i denna frågan. Efter drygt 29 år. Där en spekulation är lika god som någon annans. Men där excesser avfärdas på goda grunder. Där vi alla samsas i ett konspirationsforum. Eftersom sanningen är en konspiration av den vedertagna offentliga verkligheten. Där verkligheten beskrivs av historiens vinnare. Och de som inte protesterar i detta sammanhanget har inget lärt av historien. Och där dess vedersakare beskrivs med negativa och nedsättande termer. Och där man samtidigt verkar ha en aldrig sinande ström av medlöpare även in i framtiden än idag.
Där tillbaka till framtiden kanske är lösningen.
När mördaren likviderade löste han ett problem. Oavsett hur han än själv definierade problemet. Där mänger av personer uttryckte samma önskan. Med 22 dödslistor i spetsen. Men för vilka är mordet än idag ett problem.
För mig verkar det vara ett problem för de flesta förutom mördaren.
Vad tror ni andra i sammanhanget. Hur ska man kunna definiera en grupp i sammanhanget som samtidigt erhåller alla andras stöd. Direkt eller indirekt.
Hur ska vi kunna komma vidare utan cirkelresonemang. Utan nya fakta. Utan nya vittnen eller iakttagare.
Jag har många gånger tänkt.
Wall, Borgnäs och Jallai söker gemensamt i en grupp sanningen utifrån den kunskap vi trots allt har.
Ja, mördaren är väl den som har minst problem med mordet, om denna fortfarande är i livet.
1986 var nog inte lösningen på mordet så stort problem från början. Orsaken till mordet kan ha varit ett jätteproblem, det vet vi inte, med den finns ju mer eller mindre väl underbyggda hypoteser. Personkopplingar, informationer inom säkerhetstjänserna men där allmänheten inte får insyn i hur den informationen kommit in eller hur pålitlig den är.
Sedan kom Hans Holmer. Han såg snabbt till att personer som egentligen inte hade några problem med saken (så vitt jag kan se) snabbt fick det. Pakter skapades, lögner spreds, osämja och osäkerhet. Vem gicks vem ärenden och i vilket syfte? Det kliar vi oss fortfarande i skallen över.
Jag har sagt det förr och säger det igen: Hans Holmér var ett geni. Han skapade ett kaos och krånglade till utredningen bortom allt förstånd mycket snabbt och effektivt.
Men, tittar man på helhetsbilden utifrån den information som vi faktiskt har, så pekar väldigt mycket på att mordet emanerade från den svenska statsapparaten. Och på den här tiden så hade Partiet sina lakejer i princip överallt. Utom kanske just SÄPO som man länge försökt få Kontroll över. Jag menar också att SÄPO på den här tiden bestod av 2 delar. En del som gjorde den man skulle och borde, och en som höll på med annat, varav del kanske var nödvändigt, men som at olika skäl inte kunde skötas i den ordenarie verksamheten. I detta ingår t.ex. hemlig övervakning av Olof Palme (något som jag menar att man borde ha ägnat sig åt utirfrån den information som fanns. Det verkar faktiskt också ha förekommit. F.d. utrikesminster Sten Andersson har ju talat om detta).
Och jag tror det är här Carl Lidboms SÄPO-utredning kommer in. Vad höll men egentligen på med, och varför. Kanske fick han veta det och några till fick del av informationen. Men det var nog en ytterst liten krets. Jag räknar inte med att han skrev ned något. Varför skulle han göra det?