2015-05-04, 11:59
Medlem
HasseBanans avatar
Varför slutade egentligen Pluto att ses som en planet? Den har ju trots allt en måne (Charon). Var det dess oregelbundna bana eller att den var för liten?
Citera
2015-05-04, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andevuld
Ljusetshastigheten (c) är uppmätt genom noggranna mätningar i laboratorier, med roterande speglar mm. Man har också mätt ljusets hastighet inom solsystemet med hjälp av planeter och månar.

Min fråga är: har man mätt ljusets hastighet på källor som är längre bort, dvs som rödskiftar? Andra galaxer och stjärnor?

En bra fråga, men med tanken på att man mäter storleken i ljusår så hade det vart dumt att inte gjort det.

Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Varför slutade egentligen Pluto att ses som en planet? Den har ju trots allt en måne (Charon). Var det dess oregelbundna bana eller att den var för liten?

För att den var för liten. Dvärgplaneter kan också ha månar. Även månar kan ha månar även om vi inte upptäckt något sånt ännu. Det där med om de har månar eller inte spelar ingen roll.
Citera
2015-05-04, 22:27
Medlem
HAZARD17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Jag förstår mig inte på vissa som hoppas att det ska finnas intelligent liv därute i universum.

Om vi människor (A) och de främmande livsformerna (B) ska ha en fredlig relation, så krävs att både A och B är positiva till fredliga relationer. För att en konflikt ska kunna uppstå, så krävs dock enbart att antingen A eller B är negativa till en eventuell fredlig relation.

Detta innebär därför att risken för konflikt procentuellt sätt är större än chansen för fredliga relationer!

Håller ni med mig, eller är jag överdrivet cynisk och pessimistisk?
Vi människor (A) kommer ju med all sannolikhet vara positiva till fredliga relationer. Därför krävs det endast att livsformerna (B) är det. 50/50 skulle jag vilja säga.
Citera
2015-05-05, 21:22
Medlem
Kan fotoner komma så pass nära ett svart hål så att dom hamnar i omloppsbana runt det? Alltså inte sugs in, men heller inte kan lämna omloppsbanan?
Citera
2015-05-05, 23:06
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Kan fotoner komma så pass nära ett svart hål så att dom hamnar i omloppsbana runt det? Alltså inte sugs in, men heller inte kan lämna omloppsbanan?
Ja. Det kallas fotonsfären.

1.8 här: (FB) Svarta hål
Citera
2015-05-08, 01:51
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan

Man började upptäcka att det finns objekt bortom Pluto som är större än Pluto. Det gav ett litet dilemma. Pluto har alltid betraktats som väldigt annorlunda de andra planeterna. Mer kometlik än något annat i bana och komposition. Dessutom är den liten. Det finns asteroider som har månar så det är inget speciellt kriteria för en planet. Så vad är Pluto? Vad är alla andra objekt bortom Pluto? En omklassificering av Pluto var logisk. För antingen har solsystemet 8 planeter eller så har det hundratals. Man valde 8.
Citera
2015-05-09, 09:39
Medlem
rumligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Man började upptäcka att det finns objekt bortom Pluto som är större än Pluto. Det gav ett litet dilemma. Pluto har alltid betraktats som väldigt annorlunda de andra planeterna. Mer kometlik än något annat i bana och komposition. Dessutom är den liten. Det finns asteroider som har månar så det är inget speciellt kriteria för en planet. Så vad är Pluto? Vad är alla andra objekt bortom Pluto? En omklassificering av Pluto var logisk. För antingen har solsystemet 8 planeter eller så har det hundratals. Man valde 8.

Ja, en himlakropp som är så pass excentrisk att den korsar en riktig planets bana, som Pluto gör hör väl mer hemma bland kometer eller asteroider.
Citera
2015-05-09, 23:00
Medlem
Slints avatar
Vilken är den största planeten man hittat? Största stjärnan?
Citera
2015-05-09, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slint

Beror ju hur man räknar. Men VY Canis Majoris är en stark kandidat till största stjärnan. 2,7 miljarder gånger så stor som Solen. Bara 5 000 ljusår från oss.

Planet så har i alla fall TrES-4 vart världens största planet. Nästan dubbelt så stor som Jupiter. Men det kan ha ändrats, då man senaste åren har hittat massa nya planeter.

Någon annan får gärna fylla på om det har uppdaterats.
Citera
2015-05-09, 23:43
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slint

Största stjärnan tror jag är UyScuti. 1.700 ggr större i radie än "vår" sol (vilket gör den rätt fånigt stor om man tänker efter, faktum är att vi, dvs jorden, skulle hamna nånstans mitt i UyScutis radie om vi bytte solar med varandra..).
Kolla här: http://jakubmarian.com/comparison-of-the-largest-star-uy-scuti-solar-system-sun-jupiter-and-earth/

Planeter tror jag är rätt meningslöst att spekulera i, de måste vi söka aktivt efter på ett helt annat sätt än solar.
Citera
2015-05-09, 23:44
Medlem
TheDarkCats avatar
Finns det liv på andra planeter?
Citera
2015-05-10, 11:23
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Man efterlyser enorma mängder svart energi och materia, som ingen vet var den finns. Varför skulle den inte kunna finnas i de svarta hålen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in