Citat:
Ursprungligen postat av
IWannaBeAdored
Råkade ut för en ficktjuv på donken en gång. En som tappade ut massa mynt framför mig och "slog" i mig när han höll på att plocka upp mynten. Tänkte inte mer på det förrän långt senare när jag inte hittade min plånbok (var inte jag som betalade maten)
Jag har endast utsatts för ficktjuveri två gånger i hela mitt liv, den ena gången på donken på Vasagatan i Stockholm, den andra gången när jag gick ut från samma ställe. Dessutom var det inte alltför lång tid mellan dessa två händelser.
I fallet där jag utsattes för ficktjuveri på själva donken, så var den skyldige utan tvekan en ovanligt lång, mörkblond man runt 30 som satt snett bakom mig. Han såg faktiskt ganska välklädd ut, lite som jag tänker mig en amerikansk akademiker...han liknade faktiskt lite en amerikansk skådis jag tänker på, men kan inte komma på varken hans namn eller titeln till någon av de filmer han har medverkat i. Det som var riktigt irriterande var att han inte bara tjuvade min plånbok, utan även
den ena av mina skinnhandskar (den andra var av rätt naturliga skäl rätt värdelös i sig att behålla).
Det sjuka var att någon dag senare, när jag är vid Hötorget, så tycker jag mig se en snubbe som är väldigt lik honom. Dessutom får vi ögonkontakt och jag får intrycket att han rycker till/reagerar när han ser mig. Nu kände jag mig ändå väldigt osäker på att det överhuvudtaget var samma person, så vad gör man i en sådan situation? Det kändes minst sagt för osäkert för att jag ska ringa polisen, stoppa honom med våld eller liknande, för vad ska jag ens säga? Men i vilket fall, efter en kort stunds velande, beslutar jag mig för att vända om och gå efter honom, även om jag inte direkt visste vad jag skulle få ut av det. Jag ser att han viker av på en gata som sluttar nedåt söderut och när jag själv når dit, så ser jag att han rundar hörnet längs ned på gatan i full fart. Den jäveln har alltså gått i rask takt till han nådde den gatan, för att sedan springa allt vad han orkade nedför gatan när han var utom synhåll! Kändes plötsligt mer sannolikt att det verkligen var samma person...