2015-05-08, 22:33
Medlem
Så här står det i förarbetena, NJA II 1962 s. 567, till BrB:

"I SL 5: 17 stadgas nu, att ny preskriptionstid löper, om mot den misstänkte inlett förfarande avbrytes sedan preskriptionsavbrott har skett. Beredningen, som i sina förslag ej har upptagit något motsvarande stadgande, framhåller (se betänkandet 1953 s. 149 f) att i rättstillämpningen rätt tveksamhet i fråga om innebörden av att det inledda förfarandet har avbrutits. – – –
Syftet med stadgandet är att förebygga, att sedan preskriptionen väl en gång har avbrutits påföljd ådömes mycket lång tid efter det brottet begicks. Trots vissa klargörande avgöranden i praxis torde stadgandet alltjämt kunna ge utrymme för osäkerhet, huruvida ett brott har preskriberats eller ej. I 3 § av förevarande kapitel har på en väsentlig punkt klargörande bestämmelser meddelats. Jag delar beredningens uppfattning att någon motsvarighet till SL 5: 17 i övrigt icke bör upptagas. I ifrågavarande situation kommer alltså endast de absoluta preskriptionstiderna i 6 § att gälla. Stötande resultat av att ett brottmål företages till avgörande efter mycket lång tid torde kunna förebyggas genom tillämpning av nedsättnings- och eftergiftsbestämmelserna i 35: 7 och 8 (se nu 33: 4)."

Jag tolkar denna text som att en resning är möjlig.
Senast redigerad av jimmythekiller 2015-05-08 kl. 22:54. Anledning: felskrivning
Citera
2015-05-08, 22:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Resningsansökan?

[quote=jimmythekiller|53280918]Så här står det i förarbetena, NJA II 1962 s. 567, till BrB:

"I SL 5: 17 stadgas nu, att ny preskriptionstid löper, om mot den misstänkte inlett förfarande avbrytes sedan preskriptionsavbrott har skett. Beredningen, som i sina förslag ej har upptagit något motsvarande stadgande, framhåller (se betänkandet 1953 s. 149 f) att i rättstillämpningen rätt tveksamhet i fråga om innebörden av att det inledda förfarandet har avbrutits. – – –
Syftet med stadgandet är att förebygga, att sedan preskriptionen väl en gång har avbrutits påföljd ådömes mycket lång tid efter det brottet begicks. Trots vissa klargörande avgöranden i praxis torde stadgandet alltjämt kunna ge utrymme för osäkerhet, huruvida ett brott har preskriberats eller ej. I 3 § av förevarande kapitel har på en väsentlig punkt klargörande bestämmelser meddelats. Jag delar beredningens uppfattning att någon motsvarighet till SL 5: 17 i övrigt icke bör upptagas. I ifrågavarande situation kommer alltså endast de absoluta preskriptionstiderna i 6 § att gälla. Stötande resultat av att ett brottmål företages till avgörande efter mycket lång tid torde kunna förebyggas genom tillämpning av nedsättnings- och eftergiftsbestämmelserna i 35: 7 och 8 (se nu 33: 4)."

Jag tolkar denna text som att en resningsansökan är möjlig.[/QUOTE]

Det kommer att bli intressant att se om en resningsansökan är möjlig.
Citera
2015-05-08, 23:50
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmythekiller
Vem vet vad som var lagstiftarens avsikt. Av någon anledning valde ju lagstiftaren att inte reglera just denna situation!? Frågan togs ju upp i remissen men besvarades inte i proppen. Frågan blir inte aktuell förrän någon begär resning. Eftersom HovR frikände honom är det då HD som kommer att pröva frågan om resning, och i synnerhet då frågan om preskription. OM det kommer så långt dvs.

Ja, säg det. Jag är öppen för att det var rent jävla klantigt, att man missade att behandla detta. Men det kan ju kanske också vara så att man valde att ha den dörren öppen, "utifallatt". Sedan får väl HD göra sin bedömning utifrån hur pass allvarligt brottet är... Oavsett om man glömt det, eller om man medvetet missat att behandla det, känns det väldigt oseriöst.

Edit: Är det helt självklart att 30 års absolut preskription gäller även för brott som begås av personer under 21 år? Så som jag läser lagen så tolkar jag det på det viset.
Citera
2015-05-08, 23:52
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Och om personen inte hade åtalats, allt annat lika, så hade preskriptionstiden varit 15 år. Känns ju som att det slår lite fel.

Instämmer helt och hållet. Det vore idioti om det skulle förhålla sig så.
Citera
2015-05-08, 23:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Nu har chefåklagare Månsson ändrat uppfattning:

http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/asikter-gar-isar-om-preskription

Känns tryggt att de inblandade följer tråden.
Citera
2015-05-08, 23:58
Medlem
Troians avatar
Citat:
Varför tycker du att det slår fel?

Det är inte rimligt att man ska vänta längre på preskription på grund av att man friats i domstol.

Har man exempelvis misstänkts för rån av normalgraden (maximalt straff sex år) så är detta preskriberat efter 10 år. Om man däremot åtalas för brottet, och frikänns, så får man vänta ytterligare 20 år. Ponera att det är klargjort att jag hade en kumpan med mig, men att denne vid rättegången inte var identifierad – vad finns det då för grund för att denna inte kan åtalas vid en eventuell resning 20 år senare, om uppgifter kommer fram som leder till att kumpanen kan identifieras?
Senast redigerad av Troian 2015-05-09 kl. 00:09.
Citera
2015-05-09, 00:02
Medlem
Grandiosos avatar
Malinmordet är inte preskriberat när det gäller möjligheten till ytterligare åtal mot den man som redan fällts och friats i målet.

Det säger förundersökningsledaren Hans Björner.

– I min värld är det 25 års preskriptionstid som gäller, säger Björner.

– Vad jag har förstått är det här en tolkningsfråga, juridik kan ibland vara en tolkningssport. I vilket fall som helst lever ärendet. Vi väntar på den teknik som gör att vi kan utföra den dna-analys som det pratats om så många gånger.

I kommentarsfältet:
Citat:
Hur svårt kan det vara att ha 100 års preskriptionstid för mord såvida inte ett barn begått brottet men det är det ju inte frågan om här. Är man över 18 år och mördar någon så ska man straffas för det oavsett om man grips när man är 93år. Punkt slut.

Vad sägs om det synsättet...? Inte så alldeles galet kanske.

http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/det-ar-25-ar-i-min-varld

Ja, det var värst vad man kan tolka olika. Sista ordet är väl inte sagt i den här känsliga
saken än på ett tag, misstänker jag.
Senast redigerad av Grandioso 2015-05-09 kl. 00:16.
Citera
2015-05-09, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja, säg det. Jag är öppen för att det var rent jävla klantigt, att man missade att behandla detta. Men det kan ju kanske också vara så att man valde att ha den dörren öppen, "utifallatt". Sedan får väl HD göra sin bedömning utifrån hur pass allvarligt brottet är... Oavsett om man glömt det, eller om man medvetet missat att behandla det, känns det väldigt oseriöst.

Edit: Är det helt självklart att 30 års absolut preskription gäller även för brott som begås av personer under 21 år? Så som jag läser lagen så tolkar jag det på det viset.

Som jag ser det finns det ingen regel som säger något annat iaf.
Citera
2015-05-09, 00:10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Malinmordet är inte preskriberat när det gäller möjligheten till ytterligare åtal mot den man som redan fällts och friats i målet.

– Vad jag har förstått är det här en tolkningsfråga, juridik kan ibland vara en tolkningssport. I vilket fall som helst lever ärendet. Vi väntar på den teknik som gör att vi kan utföra den dna-analys som det pratats om så många gånger.

Ja, det var värst vad man kan tolka olika. Sista ordet är väl inte sagt i den här känsliga

25 år är helt felaktigt. Det är 15 eller 30 år som gäller.
Citera
2015-05-09, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Det du citerar är gamla uppgifter. Både Björner och åklagaren har ändrat uppfattning.
Citera
2015-05-09, 00:11
Medlem
Citat:
25 år är helt felaktigt. Det är 15 eller 30 år som gäller.

Det stämmer. Hur de kan ha trott 25 år är en gåta. Det om nånting är en skandal!
Citera
2015-05-09, 00:12
Medlem
Citat:
Känns tryggt att de inblandade följer tråden.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in