2015-05-07, 20:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
2011 - ändring av uppfattning.

[quote=why123|53246763]Då TS varit den som drivit tråden frammåt och kommit med information så ansåg TS först (tror jag) att de var tre, sedan att de var fyra, för att sedan åter landa på tre. Hymme har inte ansetts vara med i massförsvinnandet på väldigt länge, från TS sida, och jag tror inte det är någon som kommit med avvikande åsikt.[/QUOTE]

Det är helt riktigt. Detta ansåg TS från första början. Efter att tråden startades, 2009, kom "Hymme" mer och mer i blickfånget s. a. s. Därför var min dåvarande uppfattning den att hans försvinnande hörde samman med de övriga tre som försvann.

2011 fick jag tillstånd att gå igenom polisutredningens digra lunta ang. hans försvinnande. Efter att mycket noggrant ha studerat denna, så ändrade jag min uppfattning. Den uppfattningen hyser jag fortfarande.

Det har visst kommit avvikande åsikt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-05-07 kl. 21:05.
Citera
2015-05-07, 23:13
Medlem
why123s avatar
[quote=Skaraborg2|53267734]
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Då TS varit den som drivit tråden frammåt och kommit med information så ansåg TS först (tror jag) att de var tre, sedan att de var fyra, för att sedan åter landa på tre. Hymme har inte ansetts vara med i massförsvinnandet på väldigt länge, från TS sida, och jag tror inte det är någon som kommit med avvikande åsikt.[/QUOTE]

Det är helt riktigt. Detta ansåg TS från första början. Efter att tråden startades, 2009, kom "Hymme" mer och mer i blickfånget s. a. s. Därför var min dåvarande uppfattning den att hans försvinnande hörde samman med de övriga tre som försvann.

2011 fick jag tillstånd att gå igenom polisutredningens digra lunta ang. hans försvinnande. Efter att mycket noggrant ha studerat denna, så ändrade jag min uppfattning. Den uppfattningen hyser jag fortfarande.

Det har visst kommit avvikande åsikt.

OK, du ändrade uppfattning 2011 efter att du gick igenom polisutredningen ang Hymmes försvinnande och din uppfattning står fast. Var det nere i Göteborg? Fick du tillgång till hela polisutredningen?
Citera
2015-05-08, 22:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Genomgången av polisutredningen rörande "Hymme".

Citat:
Ursprungligen postat av why123

OK, du ändrade uppfattning 2011 efter att du gick igenom polisutredningen ang Hymmes försvinnande och din uppfattning står fast. Var det nere i Göteborg? Fick du tillgång till hela polisutredningen?

Det är helt riktigt. Genomgången av denna ändrade mitt uppfattning.

Polisutredningen ang. "Hymme" finns arkiverad i Göteborg, så det var där jag fick ta del av den.

Enligt vad som sades till mig, så fick jag fick jag ta del av hela utredningen - omaskad. Det var verkligen en mastodont sådan. Här hade man minsann inte legat på latsidan. Det gick åt mycket tid att läsa igenom denna mycket noga samt göra anteckningar.

Förutom jag själv, så har åtminstone ytterligare två personer tagit del av denna utredning.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-05-08 kl. 22:44.
Citera
2015-05-12, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är helt riktigt. Genomgången av denna ändrade mitt uppfattning.
Igen?? Inte din uppfattning utan ditt??
Citat:
Polisutredningen ang. "Hymme" finns arkiverad i Göteborg, så det var där jag fick ta del av den.
Enligt vad som sades till mig, så fick jag fick jag ta del av hela utredningen - omaskad. Det var verkligen en mastodont sådan. Här hade man minsann inte legat på latsidan. Det gick åt mycket tid att läsa igenom denna mycket noga samt göra anteckningar.
Du har inte på något sätt delgett utredningen här i tråden.
Citat:
Förutom jag själv, så har åtminstone ytterligare två personer tagit del av denna utredning
Hur kan du veta att inte fler personer har tagit del av utredningen?
Citera
2015-05-13, 02:01
Medlem
Eastmancolors avatar
Intressant och "spännande" fall fast på sätt och vis inte: fyra ungdomar får för sig samma dag att ge sig ut på vägen. Tre av dem sätter sig i en bil. Den fjärde liftar. Eftersom de sannolikt passerar varandra och bilen har en attraktiv ledig plats ansluter sig yngling IV till de övriga tre. Det är sommar och de är unga och dumma och tycker det är spännande att vara på rymmen ett tag. Sedan försvinner de med fordon och allt och ingen del av ekipaget hittas någonsin. På femtio år.

Vad kan då logiskt ha hänt?

Svar: att de kört av vägen någonstans där fordonet begravts, t ex en sjö.
Citera
2015-05-13, 14:10
Medlem
lavidalocas avatar
Vet någon i vilket avsnitt av veckans brott detta tas upp?
Länka gärna
Citera
2015-05-13, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lavidaloca
Vet någon i vilket avsnitt av veckans brott detta tas upp?
Länka gärna
Varför skulle det här tas upp i Veckans Brott?? Här föreligger ingen brottsutredning och det är femtio år sedan personerna försvann. Att försvinna är inget brott.
Citera
2015-05-13, 17:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Orsaken till att så inte blivit gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Du har inte på något sätt delgett utredningen här i tråden.

Det är helt riktigt. Hade du läst tråden ordentligt, så hade du också fått reda på varför så inte har gjorts.
Citera
2015-05-14, 00:56
Medlem
Eastmancolors avatar
Jag måste säga att jag inte har ork att ta mig igenom alla sidor här om detta fall men många röriga uppgifter är det. Generellt är jag inte benägen att tro på hörsägen av typen "X har med all säkerhet setts flera år senare"; saknas bevis så saknas bevis. Folk kan se någon look-alike och sedan vara bombsäkra på att det är originalet de har sett.

För att bringa reda i historien måste man till att börja med ha kronologin klar:

(1) kl. 8.00 skriver Hymme sitt episka vykort enl vykortet självt.
(2) morgon/förmiddag rullar Dahlsjögängets PV iväg enl trådstartaren.
(3) kl. 14.45 begås bankrånet enl GP.
(4) kl. 15.00 rullar Dahlsjögängets PV iväg enl uppgift i tråden från släktingen Roger Dahlsjö.
(5) kl. 18.00-19.00 kommer Hymmes Båstadståg in till Göteborgs station enl metapediaartikeln i ämnet. Då skall alltså hans vykortsuppgift som tydligt säger "kl. 8.00" istället tolkas som "kl.20.00" (eftersom han i vykortet uppger sig just ha kommit till Göteborg från Båstad)?

Här har vi oklarheter om tiden att bringa reda i.

Kopplingen mellan bankrånarna och Dahlsjögänget har av det jag läst överhuvudtaget inte påvisats: väldigt svaga indicier i så fall. Däremot bör alla inblandade ha varit medvetna om rånet om de var vid liv under eftermiddagen.

Jag har emellertid svårt att acceptera att både Dahlsjö & co och den jämnårige Hymme samma dag - i Göteborg - försvinner upp i rök utan någon som helst koppling dessa bägge händelser emellan.

Att Hymme var en halvadlig yngling från Drottningholm är en sak. Att han tog sig fram liftandes är en annan. Vi får tänka på att oavsett social bakgrund var killen ung. Han kanske revolterade mot familjens värderingar, var med i Clarté och likt Palme gillade att frottera sig med enklare folk? Hur som helst hindrar inget att han fick lift av Dahlsjögänget ifall deras vägar korsades; han kände ju inte till dem närmre utan hoppade i så fall bara in i en okänd Volvo (så till vida han inte exklusivt liftade enkom med folk frambringandes vrålåk).

Hymme var enl uppgifterna på Metapedia (vet inte hur tillförlitliga dessa är) psykiskt labil, drack alkohol och åt valium. Beskrivningen av honom får mig att misstänka personlighetsstörning (manipulativ, snarstucken, introvert, pedantisk). Kombinationen alkohol och valium är dödlig i större doser.

Möjligheten att Dahlsjögänget kör på den introverte Hymme (som ändå inte är knepigare än att han gladeligen liftar) och sedan gör sig av med såväl lik som PV för att slutligen gå under jorden finns förstås. Hade det dock inte varit enklare att göra som i I Know What You Did Last Summer dvs göra sig av med liket och sedan lova varandra inte prata om det mer?

Om Dahlsjögänget plockade upp Hymme och bjöd honom på alkohol så att han efter sedvanligt valiumknaprande fick hjärtstillestånd ökar naturligtvis sannolikheten för att de verkligen skulle måsta gå under jorden och göra sig av med kroppen förutsatt att de trodde sig ha blivit sedda med Hymme. Tyvärr så har ju ingen avrapporterat en sådan syn.

Jag tror fortfarande på min tidigare beskrivning av händelseförloppet, som elegant väver ihop alla delar...
Senast redigerad av Eastmancolor 2015-05-14 kl. 01:37.
Citera
2015-05-14, 12:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kl. 14.11.

Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
(3) kl. 14.45 begås bankrånet enl GP.

Rånet i Gamlestaden den 29 juli 1965 genomfördes kl. 14.11. Överfallslarmet sattes igång kl. 14.15.
Citera
2015-05-14, 14:53
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Rånet i Gamlestaden den 29 juli 1965 genomfördes kl. 14.11. Överfallslarmet sattes igång kl. 14.15.

Haha. Men tidpunkten för rånet var ju det minsta problemet! Frågan var när på dygnet de övriga parterna var i farten.
Citera
2015-05-14, 15:13
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Jag tror fortfarande på min tidigare beskrivning av händelseförloppet, som elegant väver ihop alla delar...
Ungefär så brukar den vanligaste teorin här se ut.
Men jag kan absolut förstå att du inte orkat läsa igenom hela denna sönderpratade tråd.

Citat:
Hymme var enl uppgifterna på Metapedia (vet inte hur tillförlitliga dessa är) psykiskt labil, drack alkohol och åt valium. Beskrivningen av honom får mig att misstänka personlighetsstörning (manipulativ, snarstucken, introvert, pedantisk). Kombinationen alkohol och valium är dödlig i större doser.
Dessvärre är vissa uppgifter planterade av en person som velat testa Skaras tillförlitlighet beträffande källkritik:
(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Det är mycket illa att Skara är så pass slarvig att han inte redan rensat bort detta för att förhindra spridning av felaktig information.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-05-14 kl. 15:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in