2015-05-07, 23:04
Medlem
JayGatsbys avatar
Mindre bra italienkväll.

Fiorentina gjorde samma sak som mot Kiev; öser på men missar mål.
Man kom undan med det mot Kiev, inte mot Sevilla.

Målsnålt och kryss i Neapel, någon som såg?

Verkar tyvärr inte bli helitaliensk final. Däremot Napoli-Sevilla.
Citera
2015-05-07, 23:59
Medlem
anteri17s avatar
Fiorentina har inte marginalerna på sin sida/tar inte chansen/är mindre effektiva - i en annars jämn match. Napoli är i sin tur chansmässigt överlägsna Östeuropéerna, men får ett offsidemål i baken.

Napoli ska fortfarande ha bra chans att nå final. Juve har ett skönt outsider-läge. Rankingpoängen fortsätter tugga in, och man hasar både Italien och Tyskland i bakhasorna. För 2016 års ranking är Italien snart bara tre poäng efter England, samt att Italien just nu är mindre än fem poäng efter Tyskland. På 2017 års ranking är man redan förbi England, och är inom en poängs marginal gentemot Tyskland. Italien är före båda länderna på 2018 års ranking, och det med mer än två poäng. Lägg till i bästa fall 1-1,5 rankingpoäng till för den här säsongen, så fattar ni calcions uppryckning den här säsongen.

http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/crank2016.html
http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/crank2017.html
http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/crank2018.html
Citera
2015-05-08, 00:39
Medlem
snillet_1s avatar
Stör mig på att man i Calciomania slänger sig med "Svanemar", "Faxå" m.m. Alltså det där är ju figurer som extremt få utanför en väldigt snäv, stockholmscentrerad Twitter-krets bryr sig om eller känner till. Det blir alldeles för internt för en Expressen-podcast. Med det inte sagt att dessa är kassa på något sätt men de har helt enkelt inte en position som gör dem intressanta att nämna i sammanhanget.

Jag som ändå har viss koll på just den där kretsen fattade t.ex. inte ett piss av vad de snackade om när de började nämna Cihan Dalaba någon gång i vintras. Varför håller alltid Calcio-podcasts på så där?
Senast redigerad av snillet_1 2015-05-08 kl. 00:43.
Citera
2015-05-08, 15:37
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Stör mig på att man i Calciomania slänger sig med "Svanemar", "Faxå" m.m. Alltså det där är ju figurer som extremt få utanför en väldigt snäv, stockholmscentrerad Twitter-krets bryr sig om eller känner till. Det blir alldeles för internt för en Expressen-podcast. Med det inte sagt att dessa är kassa på något sätt men de har helt enkelt inte en position som gör dem intressanta att nämna i sammanhanget.

Jag som ändå har viss koll på just den där kretsen fattade t.ex. inte ett piss av vad de snackade om när de började nämna Cihan Dalaba någon gång i vintras. Varför håller alltid Calcio-podcasts på så där?

Det är väl egentligen nästan ingen som lyssnar på den där podden
jag försökte lyssna ett avsnitt efter att du "pushade" för den för några veckor sedan.
Fick höra skiten med Abizzo det är så mycket sidospår. Samt att Abizzos bitterhet till De Laurentis som sköter klubben på ett pragmatiskt sätt (men bränner inte eget kapital på den likt en typisk patriarkis patron som är den nostalgiska standarden) därav är Napoli mycket mer välskött och harmoniskt än på många åren. Men fansen är till störst del hetleverade "hotheads" från Campania som ville spela Roulette med klubbens framtid och Abizzo trots sin lugna och sansande framtoning köper och följer med i den romantiken.
Sen en massa slöseri med tid på skit som Ciro Muro Pizzerior i Vänersborg och annat trams.

Anledningarna vrf Calciomania flaggar för twittrande fotbollsnördar är ju att de i månt och mycket är pseudo-journalister (hobby) som de själva. Nu har Wilbacher & Gusten kommit en lång bit på vägen att bli självförsörjande & då känner de lite att det är deras tur att betala tillbaka till alla de som hjälpte dem upp ur hobbyträsket....
Citera
2015-05-08, 18:21
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:

Gubbe, skaffa twitter och häng med lite. Cihan gjorde ett hästjobbb med att liverapportera från allt som hände med Parma och låg väl ett dygn innan vanlig media och det obetald och av eget intresse. Och man kan följa honom även om man bor utanför tullarna. Ska man bjuda in Ekwall eller Lundh istället och snacka calcio? Vilka ska man annars referera till när det gäller den Italienska fotbollen i Sverige? Borell, nä då gnälls det väl på det också, Åslund? Blir gnäll det med. Fan ni blir aldrig nöjda.

Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Sen en massa slöseri med tid på skit som Ciro Muro Pizzerior i Vänersborg och annat trams.

.

Slöseri? Var ju underbara anekdoter. Vad vill du ha, statistikrabbel och tabellgluttande 38 veckor i sträck?
Citera
2015-05-08, 18:31
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Gubbe, skaffa twitter och häng med lite. Cihan gjorde ett hästjobbb med att liverapportera från allt som hände med Parma och låg väl ett dygn innan vanlig media och det obetald och av eget intresse. Och man kan följa honom även om man bor utanför tullarna. Ska man bjuda in Ekwall eller Lundh istället och snacka calcio? Vilka ska man annars referera till när det gäller den Italienska fotbollen i Sverige? Borell, nä då gnälls det väl på det också, Åslund? Blir gnäll det med. Fan ni blir aldrig nöjda.

Jag hänger med alldeles utmärkt, och uppskattar t.ex. Dalabas twittrande. Om du hade läst mitt inlägg hade du sett att jag skrev uttryckligen att jag har viss koll på den här kretsen. Det förändrar dock inte det faktum att detta alltså rör sig om filurer med några hundra följare... Finns många "gubbar" här i Sverige då. Att nämna dessa utan kontext eller förklaring av vilka de är och varför de skulle vara intressanta, vilket ofta görs, går helt enkelt inte för sig. Det är kasst podcastande. I övrigt gillar jag Calciomania starkt.

Skulle för övrigt vara klädsamt om du lugnade ned din ton och lade av med halmgubbarna. Börjar bli en hel del sådana inlägg från din sida nu.
Citera
2015-05-08, 18:36
Medlem
snillet_1s avatar
Inter och Roma har nu blivit meddelade sina straff för överträdelser inom ramen för FFP:

Citat:
Inter will only be able to name 21 players in their European squad for next season, rather than the usual 25, should they qualify for the Europa League.

The following season would see the Nerazzurri limited to 22 players, but the restriction will be lifted in 2017/18 if targets are met.

Those targets include limiting losses for the 2016 financial year to €30m, and breaking even by 2017.

The Beneamata have also been fined €20m, of which €6m is payable “irrespective of any early exit from the settlement regime”, while the other €14m may be waived if targets are met.

The money will be deducted from any revenue generated by the club by competing in UEFA competitions.

As for Roma, the Giallorossi will be limited to a squad of 22 for next seasons Champions League or Europa League, a sanction which will be lifted if they achieve a loss of €30m or less for 2015 and 2016.

The Lupi have been fined €6m, of which €2m is mandatory, with the rest possibly being lifted based on targets, with the money again taken for UEFA revenues.

http://www.football-italia.net/66218/roma-inter-get-ffp-sanctions

Kan bli mustigt för Inter, men t.ex. en försäljning av Icardi skulle ju hjälpa till mycket här. Tyvärr...
Citera
2015-05-08, 20:31
Medlem
Citat:
Inter och Roma har nu blivit meddelade sina straff för överträdelser inom ramen för FFP:
...

Vilket sätter andra lags prestationer i perspektiv. Inte minst Lazio och kanske även Sampdoria, men också andra ”mellanlag” som Genoa och Torino. Men självklart också Napoli och Fiorentina som är större klubbar, men inte i dagens Inter eller Roma klass. Men alla håller sig inom ramarna och har inte satsat ännu mer än vad deras storlek tillåter.

Även Napoli riskerar straff av UEFA. De Laurentiis anklagade Platinis UEFA för att motarbeta dem efter deras match i EL. Och nu hotas Napoli av sanktioner för de uttalandena. Samtidigt kan vi se på bilden av reduceringen:

http://cdn.corrieredellosport.it/images/2015/05/07/CEbk8PgUMAA9AFL_31810_immagine_obig.jpg

Dom kommer den 21:e...
Senast redigerad av Brille68 2015-05-08 kl. 20:36.
Citera
2015-05-08, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Fiorentina har inte marginalerna på sin sida/tar inte chansen/är mindre effektiva - i en annars jämn match. Napoli är i sin tur chansmässigt överlägsna Östeuropéerna, men får ett offsidemål i baken.

Napoli ska fortfarande ha bra chans att nå final. Juve har ett skönt outsider-läge. Rankingpoängen fortsätter tugga in, och man hasar både Italien och Tyskland i bakhasorna. För 2016 års ranking är Italien snart bara tre poäng efter England, samt att Italien just nu är mindre än fem poäng efter Tyskland. På 2017 års ranking är man redan förbi England, och är inom en poängs marginal gentemot Tyskland. Italien är före båda länderna på 2018 års ranking, och det med mer än två poäng. Lägg till i bästa fall 1-1,5 rankingpoäng till för den här säsongen, så fattar ni calcions uppryckning den här säsongen.

http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/crank2016.html
http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/crank2017.html
http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/crank2018.html

Precis så.

Ser bra ut alldeles oavsett om inget italienskt lag går till final. Och inte minst är det starkt med tanke på att Milano-lagen sviktar. De tillhör de stora starka lagen alldeles oavsett hur man ser på Calcio.

Jag uppskattar Chievo och Carpi, små lag som slår ur underläge mot alla odds. Åshöjden....

Men för att Calcio åter ska kunna erövra sin rätta plats krävs det att de stora lagen presterar. Då engageras publiken och intresset. Då fångar man människors drömmar och förväntningar. Passion.

Det är anledningen till att jag tjatar om publiksiffror. De ger en fingervisning, om än inte hela sanningen.

Serie A:s publiksiffror är sämre än någonsin. Just nu 21.900. Det är fan inte bra. Och inget av de tre sämsta publiklagen kommer att trilla ned. Och upp kommer Carpi och just nu Frosinone med genomsusla publiksiffror (3.000 respektive 5.100).

Men fotboll är fortfarande viktigt i Italien. Alla har en åsikt. Men det behövs framgångar för de stora lagen som engagerar många.

Samtidigt finns dualiteten angående den moderna fotbollen. När du är nere på knäna och inte har något kvar. Inget jobb och ingen framtid. Så har du ditt lokala lag.

Men samtidigt blir det perverst med spelarnas löner. Och hatet växer då de inte presterar. Inte svettas blod. Spelare som ska kämpa för fansen och staden.

Det gör att det kan explodera. Personer som satsar det sista av sin värdighet för lag, där överbetalda spelare inte presterar.

Jag vill att Calcio ska betyda något. Att det finns en nerv.
Senast redigerad av Brille68 2015-05-08 kl. 21:12.
Citera
2015-05-08, 22:14
Medlem
Har en god vän från Italien som utan någon direkt anledning länkade till Del Piero på Facebook. (Ja, jag har det, men har hittills inte skrivit något inlägg):

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/11205086_10152755368081227_1279764055442728547_n.j pg?oh=299dcd4845a473e185f25eef51cc3ee0&oe=55C8191C

Modello, bandiera, campione vero, ed esempio dentro e fuori dal campo. Chapeau

Inget speciellt, men jag tanker direct på Bruce:

https://www.youtube.com/watch?v=6vQpW9XRiyM

Glory Days! Och Del Piero är fan evigt ung, inte olikt Zanetti. Dessutom är han en tvilling till the Boss. Vilket är ett lämpligt smeknamn för Del Piero.

En bekant sände mig en artikel från en svensk blaska där man hävdade att Juventus inte längre var eleganter utan kämpar. Och att det på något vis skulle visa på någon slags utveckling...

Nonsens såklart. För även om Platini och Pirlo kan sprida elegans, så har Juventus alltid varit ett kämpande lag. Vara redo att svettas blod för tröjan. Och Nedved passar bättre än Zidane...
Senast redigerad av Brille68 2015-05-08 kl. 22:24.
Citera
2015-05-08, 23:28
Medlem
Livorno har nyss firat sitt 100-års jubileum. Allegri har naturligtvis gratulerat, osv...

Och ikväll besegrade man Virtus Entella med 2-1, och är därmed med i striden om kvalplatser till Serie A. Jag har svårt att se att de klarar det. Men jag gillar tanken att de är med och kämpar.
Citera
2015-05-09, 01:08
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Finns många "gubbar" här i Sverige då.

Som jag tvivlar på att ens lyssnar på Calciomania så det är en "halmgubbe" (fan vad jag hatar den benämningen) om något. Ska vi snacka sportcheferi och utsvävningar finns KM D'amore och där står sig Calciomania slätt. För att inte snacka den här tråden på FB, då kan man lika gärna gnälla på Brilles inlägg och stänga skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in