Citat:
Ursprungligen postat av
LastpallenAB
Många drömmare här i tråden...
Många skriver att bilarna kommer sakna förmågan att kunna köras manuellt! Vad händer i så fall vid fel? Har man ingen möjlighet att undvika en olycka? Hur många år frammåt i tiden pratar vi nu enligt er?
Vad som händer vid eventuellt fel är att bilen förhoppningsvis märker det och stannar. Andra bilar upptäcker det och anpassar sig därefter. Bilar som saknar förmågan att framföras manuellt tror jag ligger 15-20 år framåt i tiden och när de väl kommer så lär de allra flesta vara väldigt skeptiska i början. Men vi vänjer oss! Då kommer man kanske inte ha någon möjlighet att själv undvika en olycka nej och det juridiska kommer att bli en nöt att knäcka, men antalet olyckor kommer definitivt att minska drastiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
LastpallenAB
Hur blir det med timmerbilar? Kommer dom kunna navigera i skogen och på dåliga vägar? Kommer en självkörande lastbil kunna backa med släp? Kommer den kunna backa intill en lastkaj?
Timmerbilar och standardrutter med lastbilar i övrigt kommer att bli bland det absolut första som blir automatiserat. Här finns det pengar att spara! Jag skulle bli förvånad om inte de flesta transporter med timmerbilar och lastbil på motorväg sker med självkörande lastbilar om bara tio år. Föraren kommer dock att behöva sitta i bilen i ytterligare ett antal år. Det finns inga som helst hinder för en självkörande lastbil att kunna backa med släp - även om många lastbilsförare idag är sjukt skickliga på just detta så kan en dator sköta det precis lika bra. Det är heller inga problem att backa intill en lastkaj om man har sensorer och bra programvara.
Däremot tror jag att när det gäller körande inne i städer och paketleveranser till kund, så kommer det dröja ytterligare 5-10 år innan det automatiseras det också.
Citat:
Ursprungligen postat av
LastpallenAB
Hur funkar bilarna vid halt väglag? Snö? Isbildning? Kommer bilen kunna köra in i garaget? Hur vet bilen vilket garage den ska in i? Tar den hänsyn till att sänka hastigheten utanför skolor? Tar den hänsyn till väglaget? Kan bilen häva en sladd?
Det går naturligtvis att styra hastigheten efter väglag och en automatiserad bil kan göra det mycket snabbare än en människa. När en människa väl märker att det är halt kan det mycket väl vara för sent. Snö och isbildning kan, liksom smuts, bli problem för sensorerna men det tror jag går att lösa. Bilar kan redan idag fickparkera helt på egen hand, varför skulle ett garage vara svårare? Det finns många olika sätt för bilen att kunna få reda på vilket garage den ska in i men en enkel variant skulle kunna vara att sätta en sändare i det garaget.
Bilen läser själv av vägskyltar och anpassar hastigheten efter det - den tekniken finns redan idag i flera år gamla bilar. Väldigt många människor, däremot, sänker inte hastigheten vid skolor... Antisladd är standard i alla nya bilar idag och att häva en sladd ska inte vara något problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
LastpallenAB
Vem ansvarar vid olycka? Ägaren som sitter i en bil utan möjlighet att styra manuellt? För vi kan ju inte ha bilar som åker runt och kvaddar andra bilar hur som helst.
Detta är något som behöver lösas och jag håller absolut med dig! Här finns mycket kvar att göra och innan det är löst så tycker jag inte att någon helt självkörande bil ska släppas ut på vägarna, ens i testsyfte.
Citat:
Ursprungligen postat av
LastpallenAB
Det som kommer hända är väl att man kan ställa in bilen på "autopilot" om man vill på vissa motorvägar.
Japp! Detta kommer redan inom ett par år, ska du se.