2015-05-07, 12:59
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Det stora ekonomiska övertaget lär dock inte synas förrän om ett par år när CL-pengarna är investerade i verksamheten. Det lag vi har idag ligger inom samma budgetramar som de upplagor som vunnit tre guld på fem år utan några CL-bonusar.

Å andra sidan utgår jag ifrån att sign on-bonusar räknas utöver budgeterade personalkostnader på årsbasis. Alternativt periodiserat, men där man inte hade kunnat erbjuda samma klumpsumma utan CL. Givet detta så kan ni naturligtvis behålla samma budget utåt, men ändå värva in spelare ni annars inte skulle ha kunnat värva in med given budget, men istället för höga månadslöner erbjuda saftig(a) sign on-bonusar. Så det är alltjämt en skillnad emellan budget då och nu.

Om inte, så är det naturligtvis imponerande då man utgår ifrån att norrmännen lär ha tämligen tilltagna löner då de härrör från spel i England där löneklimatet är skruvat.

-

Föranleddes inte också någon/några värvningar av styrelsebeslut där man "tog in dem utöver budget"? Eller tänker jag på IFK?
Citera
2015-05-07, 13:06
Medlem
mishimas avatar
MFF har ju varit väldigt aktiva med att betala så mycket lön som möjligt när spelaren fortfarande är skriven utomlands för att få ned skatten. Vi har värvat Rosenberg, Sana, Eikrem, Berget, Bengtsson, Yotun och kanske även Molins på det sättet. Det har sagts utåt att de värvningarna vi gjorde i vintras var inom budget. Kanske att Bengtsson var utöver det. Så arbetar flera klubbar och kan tänka mig att Göteborg har gjort så med sina hemvändare och AIK med Etuhu.

Jag har hört någonstans att Rosenberg inte har mer än 60 000 i månaden för att han fick en sådan klumpsumma när han kom.

MFF:s stora ekonomiska fördelar kommer att öka runt 2018 då det dyra lånet på arenan är avbetalat. Då kommer vi kunna öka lönebudgeten rätt bra.
Senast redigerad av mishima 2015-05-07 kl. 13:09.
Citera
2015-05-07, 13:33
Medlem
mishimas avatar
Bra med ett litet störningsmoment i Elfsborg.
http://bloggar.expressen.se/kristoffersson/2015/05/wettergren-e-klar-for-fck/

Har uppfattat Wettergren som en väldigt kompetent person. Kan mycket väl vara starten på en internationell tränarkarriär.
Citera
2015-05-07, 13:34
Avslutad
Icke att förglömma är spelarförsäljningarna i vintras. De inbringade väl ca 75 miljoner kr? Minst. Jag tror inte vi behövt använda en enda krona av CL-pengarna till nyförvärven hittills.
Citera
2015-05-07, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Å andra sidan utgår jag ifrån att sign on-bonusar räknas utöver budgeterade personalkostnader på årsbasis. Alternativt periodiserat, men där man inte hade kunnat erbjuda samma klumpsumma utan CL. Givet detta så kan ni naturligtvis behålla samma budget utåt, men ändå värva in spelare ni annars inte skulle ha kunnat värva in med given budget, men istället för höga månadslöner erbjuda saftig(a) sign on-bonusar. Så det är alltjämt en skillnad emellan budget då och nu.

Om inte, så är det naturligtvis imponerande då man utgår ifrån att norrmännen lär ha tämligen tilltagna löner då de härrör från spel i England där löneklimatet är skruvat.

-

Föranleddes inte också någon/några värvningar av styrelsebeslut där man "tog in dem utöver budget"? Eller tänker jag på IFK?
Av vad jag hört så ligger totalkostnaden för nyförvärven i paritet med andra toppvärvningar till allsvenskan. Skillnaden CL-pengarna gjort i de här affärerna är att vi kunnat betala en större andel av kontraktskostnaden i sign on av skattetekniska skäl, tidigare år har vår dåliga likviditet omöjliggjort ett sådant upplägg. Man ska också komma ihåg att Eriksson, Thern, Ricardinho och Concha var tunga löneposter vi släppte. Övergångssummorna för Eriksson, Thelin och Forsberg ger oss också ett väldigt gott handlingsutrymme utan att ens skrapa på CL-pengarna om det skulle behövas.

Bengtsson låg givetvis utöver budget, glömde bort honom.
Citera
2015-05-08, 07:22
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Bra med ett litet störningsmoment i Elfsborg.
http://bloggar.expressen.se/kristoffersson/2015/05/wettergren-e-klar-for-fck/

Har uppfattat Wettergren som en väldigt kompetent person. Kan mycket väl vara starten på en internationell tränarkarriär.

Ja, frågan jag ställer mig är ju varför han valde att dra just nu. Han ville inte till oss i vintras och även om FCK antagligen betalar mycket bättre så var inte skälet någon lön etc utan att han lovat att fullfölja det arbete de påbörjat i Elfsborg och som Ingesson ville se fullföljdes.
Dock är det givetvis så att det är svårt att tacka nej till en lukrativt bud men att det är just F(u)CK som värvar från allsvenskan igen stör en, när skall vi vägra den j-a klubben något...

Han ville väl inte vara huvudtränare heller nånstans utan trivdes mycket bra lite mer i skuggan av huvudansvarige men ändå göra ett enormt jobb?

Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Icke att förglömma är spelarförsäljningarna i vintras. De inbringade väl ca 75 miljoner kr? Minst. Jag tror inte vi behövt använda en enda krona av CL-pengarna till nyförvärven hittills.

Frågan blir ju hur länge MFF kan sälja så och få in de nya så väl som det verkar nu, förr eller senare blir det som när vi tokvärvade inför 98 och höll på att åka ur för att inget fungerade...

Ikväll blir det då Guldfågeln igen och förhoppningsvis tre pinnar hem med, vore gött att återigen gå upp i ledningen av serien, sedan tar vi oavgjort mellan Ellos-MFF på måndag...
Sebban är tillbaka så det lär inte bli några överraskningar alls i laget.
Vi har dock inte vunnit i Kalmar sedan premiären 2010... Så vi har alltså aldrig åkt hem från just Guldfågeln med tre poäng, dags nu!
Citera
2015-05-08, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ja, frågan jag ställer mig är ju varför han valde att dra just nu. Han ville inte till oss i vintras och även om FCK antagligen betalar mycket bättre så var inte skälet någon lön etc utan att han lovat att fullfölja det arbete de påbörjat i Elfsborg och som Ingesson ville se fullföljdes.
Dock är det givetvis så att det är svårt att tacka nej till en lukrativt bud men att det är just F(u)CK som värvar från allsvenskan igen stör en, när skall vi vägra den j-a klubben något...

Han ville väl inte vara huvudtränare heller nånstans utan trivdes mycket bra lite mer i skuggan av huvudansvarige men ändå göra ett enormt jobb?
!

En större klubb med mer betalt och ett större ansvar utan att behöva vara huvudtränare. Han kanske inte var så förtjust i IFKs ekonomi heller. Eller så har han tröttnat på Haglund.
Citera
2015-05-08, 11:03
Medlem
Citat:
Ikväll blir det då Guldfågeln igen och förhoppningsvis tre pinnar hem med, vore gött att återigen gå upp i ledningen av serien, sedan tar vi oavgjort mellan Ellos-MFF på måndag...
Sebban är tillbaka så det lär inte bli några överraskningar alls i laget.
Vi har dock inte vunnit i Kalmar sedan premiären 2010... Så vi har alltså aldrig åkt hem från just Guldfågeln med tre poäng, dags nu!

Hade varit gött med tre säkra mot Elmarna.
Dock funderar jag på vem som ska bänka Ankersen, han har inte producerat tillräckligt. Kanske MSD från start...

()

Citera
2015-05-08, 12:01
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Solbakken har fått ökad transferbudget i sommar. Han har över 150 miljoner danska att handla för. Med Jesper Jansson som nyanlitad scout kan vi nog räkna med att de kommer att kolla mycket på Sverige. Det kommer nog att försvinna någon spelare ditåt. De kommer kanske försöka på spelare som Gustafsson, Helander, Zeneli, Krafth och Ofori. Någon lär de lyckas få. HIF skulle nog inte tacka nej till 15 miljoner för Krafth.

http://www.bt.dk/superligaen/fck-direktoer-om-oekonomisk-oprustning-naar-nogen-udfordrer-os-klapper-vi-til-

Citat:
Frågan blir ju hur länge MFF kan sälja så och få in de nya så väl som det verkar nu, förr eller senare blir det som när vi tokvärvade inför 98 och höll på att åka ur för att inget fungerade...
Det ställer höga krav på den sportsliga ledningen att göra rätt. I längden måste vi öka lönebudgeten om vi ska fortsätta prestera i Europa.
Senast redigerad av mishima 2015-05-08 kl. 12:06.
Citera
2015-05-08, 12:31
Medlem
asslikethats avatar
FCK har gjort många misslyckade värvningar från ligor högre rankade än Allsvenskan medan deras Allsvenska värvningar som tex Amartey och Augustinsson har slagit väl ut, och de var dessutom billigare att värva. De är enda anledningen till att de tog JJ och han från Ellos. Räkna med att en del kommer gå till FCK nu speciellt nu när de har $ att investera. Kommer säkert satsa på Helander sen om han vill gå dit vet jag inte....
Citera
2015-05-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
De kommer kanske försöka på spelare som Gustafsson, Helander, Zeneli, Krafth och Ofori. Någon lär de lyckas få.
.

Ofori var aktuell för FCK redan innan han gick till AIK så skulle inte förvåna mig om de fortfarande har koll på honom.
http://www.goal.com/en-gh/news/4389/ghana/2013/08/03/4162693/new-edubiase-reject-fc-copenhagen-bid-for-ebenezer-ofori

Skulle dock förvåna mig om en spelare som honom väljer att "bara" gå till en klubb som FCK. Fantastisk spelare som AIK borde få en rätt så rejäl summa för sen när han lämnar.
Citera
2015-05-08, 19:59
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampzop
Ofori var aktuell för FCK redan innan han gick till AIK så skulle inte förvåna mig om de fortfarande har koll på honom.
http://www.goal.com/en-gh/news/4389/ghana/2013/08/03/4162693/new-edubiase-reject-fc-copenhagen-bid-for-ebenezer-ofori

Skulle dock förvåna mig om en spelare som honom väljer att "bara" gå till en klubb som FCK. Fantastisk spelare som AIK borde få en rätt så rejäl summa för sen när han lämnar.
Ofori har verkligen varit iögonfallande bra i år, rentav fantastisk mot Hammarby och pricken över i:et var när Saetra (?) snubbla vid hans assist till 2-0.

Synd att han är avstängd mot Norrköping, och avbräcken inför den matchen kan sträcka sig till 5 spelare i form av Per Karlsson, Bahoui, Panos, Ofori och Carlgren.

Alltså är hela ordinarie centralmittfältet borta. Kanske blir så att vi startar med Saletros-Blomberg, sen bör Etuhu va på gränsen till spelklar. Inte omöjligt att han startar mot Peking eller Göteborg.

Sen har de hittills varit så att de tippade topplagen i form av Elfsborg, Göteborg och AIK gett Malmö en match i år, nu är Malmö fortfarande storfavoriter men de känns inte dundersäkert att det blir SM-guld i höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in