• 1
  • 2
2015-05-07, 19:03
Medlem
elektronikfreaks avatar
För många år sedan fanns det ett mörsalt som såldes av Spice Islands men som av någon för mig oförklarlig anledning idag är förbjudet. Någon som kan ge en bra förklaring?

För den som undrar hur man använde mörsalt så strödde man mörsaltet (som såg ut som mycket fint salt) på ex högrev. Lade köttbiten i en plastpåse och förvarade det i kylen över natten. Sedan tillagade man köttbiten och den blev lika mör som oxfilé.
Senast redigerad av elektronikfreak 2015-05-07 kl. 19:25.
Citera
2015-05-07, 22:04
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
För många år sedan fanns det ett mörsalt som såldes av Spice Islands men som av någon för mig oförklarlig anledning idag är förbjudet. Någon som kan ge en bra förklaring?

För den som undrar hur man använde mörsalt så strödde man mörsaltet (som såg ut som mycket fint salt) på ex högrev. Lade köttbiten i en plastpåse och förvarade det i kylen över natten. Sedan tillagade man köttbiten och den blev lika mör som oxfilé.

Var har du fått uppgiften att den blivit förbjuden? Finns andra märken att tillgå.
Citera
2015-05-07, 22:09
Medlem
christerys avatar
Förbjöds vetefan, finns ju i alla fall http://www.borgebykryddgard.se/krydd.../m-n/morsalt-1

Men gör en vanlig marinad med annans eller papaya, tror kiwi funkar åxå+salt så har du samma resultat.

Så kanske efterfrågan minskade när man kom på att det inte är nåt magiskt med mörsalt (förutom hållbarheten på saltet då).

Bara en gissning, har inte använt det själv faktiskt.
Citera
2015-05-08, 00:10
Medlem
klybans avatar
Mörsalt verkar vara baserat på papayans verksamma ämne = papain.
Verkar finnas i handel att köpa, om inte annat så finns det på internet att beställa.
Citera
2015-05-08, 00:19
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Mörsalt verkar vara baserat på papayans verksamma ämne = papain.
Verkar finnas i handel att köpa, om inte annat så finns det på internet att beställa.

Mörsalt med papain är vanligast men finns även med bromelain som utvinns ur ananas.
Senast redigerad av JerryCotton 2015-05-08 kl. 01:02.
Citera
2020-03-31, 18:54
Medlem
Bumpar denna.

Men alltså? Har jag förstått det rätt? Så i teorin kan jag ta vilken bit kött som helst, dra på mörsalt och vips en dag senare så är det lika mört som oxfilé?
Jag menar, jag fullkomligt älskar smaken av högrev. Men då skulle jag alltså kunna skiva upp den i "3cm-kotletter" och grilla som en fin bit kött?
Vilken jävla hit nu till sommaren.

Erfarenhet ngn?
Citera
2020-03-31, 19:38
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadBoyAlby16
Bumpar denna.

Men alltså? Har jag förstått det rätt? Så i teorin kan jag ta vilken bit kött som helst, dra på mörsalt och vips en dag senare så är det lika mört som oxfilé?
Jag menar, jag fullkomligt älskar smaken av högrev. Men då skulle jag alltså kunna skiva upp den i "3cm-kotletter" och grilla som en fin bit kött?
Vilken jävla hit nu till sommaren.

Erfarenhet ngn?
Annans, papaya kiwi och andra enzymbärande frukter mörar bra de med.
Och är använt i mycket mat världen över och just detta syfte att möra.
Citera
2020-03-31, 19:49
Medlem
hesons avatar
Provat ananas, lagom funkar, för mycket och köttet smakar sand.
Citera
2020-03-31, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Annans, papaya kiwi och andra enzymbärande frukter mörar bra de med.
Och är använt i mycket mat världen över och just detta syfte att möra.

Men tar inte köttet smak av frukterna då?
I
Citera
2020-03-31, 20:06
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Förbjöds vetefan, finns ju i alla fall http://www.borgebykryddgard.se/krydd.../m-n/morsalt-1

Men gör en vanlig marinad med annans eller papaya, tror kiwi funkar åxå+salt så har du samma resultat.

Så kanske efterfrågan minskade när man kom på att det inte är nåt magiskt med mörsalt (förutom hållbarheten på saltet då).

Bara en gissning, har inte använt det själv faktiskt.

Det du räknar upp fungerar bra.. Sedan kan det kompletteras med kinaresturant metoden..Använda bikarbonat. Köttet blir lite "fluffigt" och kina mört om ni vet vad jag menar. går att pressa sönder köttet med tungan då det är välgjort. Köttet tappar en del smak men på kina haken så läggs det i marinad och ligger skivat i sås med en massa soya så då märks det inte så mycket.
Citera
2020-03-31, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Provat ananas, lagom funkar, för mycket och köttet smakar sand.
Låter ju inte så charmigt. . . Antar att denna bieffekt INTE uppkommer med mörsaltet?
Citera
2020-03-31, 20:36
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadBoyAlby16
Låter ju inte så charmigt. . . Antar att denna bieffekt INTE uppkommer med mörsaltet?
Jag antar att det är exakt samma enzymer som jobbar och det blir samma resultat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in