2015-05-07, 16:24
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Oj då där kom rasistkortet också.

Du får inte ens hämta ut ett paket på posten utan giltig ID-handling idag. Jag är glad att man i alla fall har en viss säkerhetsnivå när det gäller barns säkerhet, det kan jag säga som förälder. Sen krävs det naturligtvis lite mer att förfalska ett ID kort än att uppge ett falskt namn för din migrationshandledare.

Det finns liksom inte ett problem här, har du inte en giltig ID-handling så får du inte göra vissa saker, så enkelt är det oavsett om du är etnisk svensk eller syrier. Om det enbart handlar om lekandet i sig finns andra platser där det går utmärkt att låta barnen leka hur mycket de vill.
LMA-kortet som utfärdas av migrationsverket är giltigt.
Vad är det du inte förstår?
Citera
2015-05-07, 16:31
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxxxxxxxxxxx
Nej en sådan handling räknas inte som identifikation och det står också så på kortet. Det är som om jag skulle kalla en handskriven lapp med en bild på som giltigt legg!

Ja, men nu har IKEAs presskoordinator uttryckligen sagt att det skall fungera som en identifikation. Det är givetvis en sista räddning på rasistattacken - det förstår vem som helst - men det bevisar ändå att det skall fungera och det var ett misstag från den anställdes sida.

Helt förståeligt att det var ett misstag, eftersom det på migrationsverkets hemsida står att det inte skall funka som legitimation. Vad IKEA väljer att göra står dock för dem; om de anser att det är en giltig ID-handling som fungerar i varuhuset så är det också det.
Citera
2015-05-07, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxxxxxxxxxxx
På Migrationsverkets kort får man själv välja vilket namn som ska stå, vilken ålder osv. Det står tydligt på kortet att det inte är ett giltigt legg då det inte finns något bevis för att personuppgifterna stämmer! Med det resonemanget så kan man lika gärna rita en bild på sig själv och kalla det för ett giltigt legg.

Asylsökande har LMA-kort som identitetshandling.
Citera
2015-05-07, 16:33
Medlem
Patetisk snyftartikel. Även asylsökande ska kunna drabbas av missförstånd utan att det är rasism. Hela anledningen till att Metro publicerar artikeln är för att de ska kunna ge sken av att IKEA inte vill släppa in asylsökande för att de är asylsökande.
Citera
2015-05-07, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Patetisk snyftartikel. Även asylsökande ska kunna drabbas av missförstånd utan att det är rasism. Hela anledningen till att Metro publicerar artikeln är för att de ska kunna ge sken av att IKEA inte vill släppa in asylsökande för att de är asylsökande.

Det är bra att journalister skriver om orättvisor i samhället.
Citera
2015-05-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
Det står i artikeln att de nyttjat leklandet förut, och min gissning är att de gjort det ofta utan att handla. Kravet på SVENSKT ID är med all sannolikhet en reaktion på just detta. Jag tvivlar t.ex. på att IKEA Haparanda, vars stora målgrupp är finnar och ryssar, har samma krav. Tycker på sätt och vis det är dumt av IKEA, de fattar väl vilken dålig PR det blir av sånt här.

Samtidigt, asylsökande har 72 kr i dagspeng, de kommer knappast handla inne på IKEA, och givetvis kostar det pengar för dem att ha leklanden i drift. Nu går det knappast att villkora eller efterleva att endast de som handlar får ha barn i leklanden, så i ett vettigt samhälle med avtalsfrihet borde IKEA fått neka folk efter eget omdöme (dvs "diskriminera" som regimmedia skulle uttryckt det). På samma sätt som butiker borde få neka zigenare tillträde. Det är en hårfin skillnad mellan fördomar och empiri.

Hittar det inte i artikeln, var står det att de åt lunch där?

Finnar och ryssar har nog inga problem att hosta upp ett leg med foto.
Citera
2015-05-07, 16:45
Medlem
ant's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Är det inte meningen att Ikeas lekrum är till för varuhusets kunder som är där och handlar?! Det är väl för fan inte tänkt som ett gratis alternativ till Gröna Lund?!
Det hör inte till ovanligheten att invandrare använder IKEAs lekrum som sitt personliga dagis, jag har själv noterat det flertalet gånger när jag varit där och handlat möbler. Fullt med små härjande invandrarbarn i lekhagen, men inte en endaste förälder till synes i affären.
Citera
2015-05-07, 16:45
Medlem
Hade vart kul och se rubrikerna om IKEA lämnat ungarna till fel person istället, då jävlar skulle vi fått se på liv. De har goda skäl att kräva fotoleg, det får helt enkelt inte gå fel.
Citera
2015-05-07, 16:50
Medlem
Man behöver väl inte handla på Ikea för att få tillgång till bollhavet?

Tråkigt med de främlingsfientliga krafterna som börjar sprida sin propaganda.
Citera
2015-05-07, 16:53
Medlem
senapslamms avatar
Som medicinskt kunnig vill jag avråda från Ikeas bollhav. Oavsett hud och hårfärg. Orsaken är potentiell smitta. Omöjligt att göra rent effektivt i ett sådant rum. Särskilt i tider av misstänkt TBC, Hepatit etc.
Citera
2015-05-07, 16:55
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
LMA-kortet som utfärdas av migrationsverket är giltigt.
Vad är det du inte förstår?

Nej det är inte en giltig ID-handling,http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/For-dig-som-ar-vuxen-och-har-sokt-asyl/LMA-kort.html
Att IKEA böjer sig för media är däremot helt logiskt, precis som jag skrev tidigare så trumfar invandrare, barn i offerspelet.
Senast redigerad av guderi 2015-05-07 kl. 16:58.
Citera
2015-05-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nej det är inte en giltig ID-handling, att IKEA böjer sig för media är däremot helt logiskt, precis som jag skrev tidigare så trumfar invandrare, barn i offerspelet.

LMA-kortet är en giltig identitetshandling för asylsökande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in