2011-11-02, 00:36
Medlem
Qaprizons avatar
Kkade hemmastekta pommes med pommes frites-krydda (Santa Maria) sist vi kkade det, men det var bara fr att grillkryddan var slut. Annars tycker jag att grillkrydda r mycket godare p pommes, d den r kryddstarkare. Tycker att pommes frites-krydda mest smakar salt..

Frsta gngen jag sttte p grillkrydda i ngon restaurang var p en sibylla i nrheten, fr runt 6 r sen.. Bor i Stockholm.
Citera
2011-11-02, 11:16
Medlem
Nr folk sger Norrland, exakt var i Norrland menar de? Norrland r ju rtt stort...

Jag bor ocks i Norrland, nrmare bestmt i ett samhlle i Norrbotten, och hr anvnds bara grillkrydda i gatukken.
Citera
2011-11-02, 11:20
Medlem
epost72s avatar
Pommeskrydda p de stllen jag varit p.
Knns som varianter p samma tema.
Citera
2011-11-02, 15:39
Medlem
karbolexans avatar
Grillkrydda nr hamburgaren grillas och pommeskrydda p stripsen, det r s vi rullar!

De som hr (I Norrland) erbjuder krydda till stripsen r frmst Frasses och Sibylla, samt gatukk och kioskar. Mcdonalds, Max och de ftal(tror det endast finns en) BurgerKing erbjuder ej krydda till stripsen.
Citera
2011-11-02, 16:40
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillyBernard
Nr folk sger Norrland, exakt var i Norrland menar de? Norrland r ju rtt stort...

Jag bor ocks i Norrland, nrmare bestmt i ett samhlle i Norrbotten, och hr anvnds bara grillkrydda i gatukken.

Tror dom menar norr om gvle. Eller 12mil norr om tokholm, men stort r det inte. tar vl inte mycket ver en timme till hufudstaden. Frasses kr i alla fall egen pommes krydda som inte r s dum. Lite ljusare (mer salt?) n grillkryddan hemma.
Citera
2011-11-02, 17:25
Medlem
GrillSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tror dom menar norr om gvle. Eller 12mil norr om tokholm, men stort r det inte. tar vl inte mycket ver en timme till hufudstaden. Frasses kr i alla fall egen pommes krydda som inte r s dum. Lite ljusare (mer salt?) n grillkryddan hemma.
Hittills har Norrland snarare betytt norr om Uppsala, s folk skulle kanske kunna vara lite mer exakta.
Citera
2011-11-02, 18:25
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillSituation
Hittills har Norrland snarare betytt norr om Uppsala, s folk skulle kanske kunna vara lite mer exakta.

Mjo, det r ju en betydande landpltt... http://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland

Men jag tror det fljer kedjorna som serverar kryddor mer n geografi. Frgan r om inte max har lite samma verallt fast dom egentligen kommer frn Gllivare X-Grillen eller vad den frsta nu hette.

Fast jag tror inte jag fick bestick nr jag var ner kkade p max i stockholm, eller jag fick nr jag frgade. Det kanske r regionalt nd. Bara f tag p en lundabo och en kirunabo och frga d.

Jag stter ju nd salt och ketchup p pommesen/stripsen s det gr ner.
Citera
2011-11-03, 00:07
Medlem
Quorthons avatar
r ju i princip samma sak s spelar vl ingen roll vad man kallar det. Att de kallar det pommeskrydda r vl fr att de ska kunna slja ytterligare en meningsls kryddblandning.
Citera
2014-06-07, 21:43
Medlem
Bertil85s avatar
Bump

Pommes frites som tillagas i ugn; brukar ni krydda dem; innan de ker in i ugnen?

Jag kryddar mina pommes frites tv ggr. Allts precis innan de gr in i ugnen; och nr de r klara.

Jag anvnde fr vrigt grillkrydda. Den fr (krydda fr pommes frites) pommes frites r fr salt.
Citera
2014-06-07, 22:54
Medlem
Pommeskrydda i mina gon r selleri, salt, paprikapulver och lkpulver.

Grillkrydda r salt, lkpulver, paprikapulver, svartpeppar, spiskummin, vitlkspulver och senapspulver samt glutamat.

Dom smakar helt olika, begriper inte hur ni kan kalla det samma sak fr det r mest bara frgen som r lika ju?
Visst, huvudingredienserna r rtt lika, men ration r olika och grillkrydda innehller mngt fler kryddor.

I mina trakter fr man pommeskrydda p just pommes (eller mos), grillkrydda fr man p burgaren.
Citera
2014-06-08, 23:17
Medlem
Nr jag ter ute r det alltid pommeskrydda men jag har aldrig tnkt p att det finns att kpa i affren.
Ifrsig aldrig tittat i affren heller men det mste jag satsa p att leta upp nsta gng jag r och handlar.
Citera
2015-05-07, 16:08
Medlem
Ratis avatar
Funderar p hur man kan gra egen pommes frites krydda.

Salt (64%), lk, socker, paprika, selleri, jstextrakt.
Enligt Santa Marias burkar.

S salt, socker, lkpulver, paprikapulver och selleri blandas ihop? Finns det torkad selleri eller som pulver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in