2015-05-01, 00:26
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Är det korrekt att efter 6 timmars arbete(annat arbete/körtid) måste det hållas en 15 min? Jag finner inte denna information i det nya Kör- och vilotider häftet. Detta är någonting jag fått höra av en kollega redan förra året och har nu börjat ifrågasätta det.

30min. I övrigt korrekt.
Citera
2015-05-01, 08:47
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Är det korrekt att efter 6 timmars arbete(annat arbete/körtid) måste det hållas en 15 min? Jag finner inte denna information i det nya Kör- och vilotider häftet. Detta är någonting jag fått höra av en kollega redan förra året och har nu börjat ifrågasätta det.

Det är arbetstidslagen som säger att du får max jobba 6 timmar, sedan måste du ha rast, som jag tror är på 30 minuter.

Om jag minns rätt så har det inte stått något alls om arbetstidslagen i kör och vilotider, eftersom den ena lagen finns för alla, och vägarbetstidslagen endast är för yrkeschaufförer. Vilken man följer är beroende hur ens arbetsdag ser ut och vad man kör.

Brödbilar, timmerbilar, slambilar, flisbilar och andra yrken inom lastbil som står mycket still, är oftast de som följer arbetstidslagen ( eftersom de inte hinner få upp körtiden alltid ).
Senast redigerad av TheGamer 2015-05-01 kl. 08:49.
Citera
2015-05-01, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Det är arbetstidslagen som säger att du får max jobba 6 timmar, sedan måste du ha rast, som jag tror är på 30 minuter.

Om jag minns rätt så har det inte stått något alls om arbetstidslagen i kör och vilotider, eftersom den ena lagen finns för alla, och vägarbetstidslagen endast är för yrkeschaufförer. Vilken man följer är beroende hur ens arbetsdag ser ut och vad man kör.

Brödbilar, timmerbilar, slambilar, flisbilar och andra yrken inom lastbil som står mycket still, är oftast de som följer arbetstidslagen ( eftersom de inte hinner få upp körtiden alltid ).

Jag har för mig att vägarbetstidslagen är arbetsgivarens ansvar att följa och inget föraren åker fast på. Nattarbete där delar av passet ligger mellan 01-05, får vara högst 10 timmar. Jag har arbetat mer än så under dessa tider och tunga gruppen har inget sagt om det. Blev stoppad i måndags och de sa inget om att jag arbetat 11-12 timmar natt veckan före. Det enda de anmärkte på var att ADR-skylten fram på älgstaketet inte satt fast enligt reglerna (med en skruv eller dyl så inte skylten ramlar bort vid olycka). Men inga böter blev det!

Slambilschaufförer följer vägarbetslagen. Men hur det ska bevisas vet jag inte, då de inte behöver använda färdskrivare..
Citera
2015-05-01, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer

15 minuter är det som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Jag har för mig att vägarbetstidslagen är arbetsgivarens ansvar att följa och inget föraren åker fast på. Nattarbete där delar av passet ligger mellan 01-05, får vara högst 10 timmar. Jag har arbetat mer än så under dessa tider och tunga gruppen har inget sagt om det. Blev stoppad i måndags och de sa inget om att jag arbetat 11-12 timmar natt veckan före. Det enda de anmärkte på var att ADR-skylten fram på älgstaketet inte satt fast enligt reglerna (med en skruv eller dyl så inte skylten ramlar bort vid olycka). Men inga böter blev det!

Slambilschaufförer följer vägarbetslagen. Men hur det ska bevisas vet jag inte, då de inte behöver använda färdskrivare..

Jag har arbetat dessa tider många gånger och passen har överskridit 10 timmar, alltid. Det kan omöjligt gälla alla yrkesförare. Räknas det som nattarbete när jag kör en vanlig runda ifrån 03/04:00-17/18:00 så hade även det stridit emot regelverket.
Citera
2015-05-01, 21:03
Medlem
Börja med länk till fakta:
Kod:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-2005395-om-arbetstid-vi_sfs-2005-395/

14 & 15 § Nattarbete någon del mellan klockslagen 01-05. Max längd 10H.

18 § Arbete får aldrig utföras längre än 6H utan rast, rasten ska minst vara 30min.

Citera
2015-05-01, 21:07
Medlem
Citat:
.... så hade även det stridit emot regelverket.

Du skulle bli mörkrädd om du visste vilka lagbrott de flesta arbetsgivare vill att arbetstagaren (chaufförer) skall göra. Även om vi nu skulle skyla på arbetsgivarens okunskap.
Citera
2015-05-01, 21:09
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3ftBeh1nd
Börja med länk till fakta:
Kod:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-2005395-om-arbetstid-vi_sfs-2005-395/

14 & 15 § Nattarbete någon del mellan klockslagen 01-05. Max längd 10H.

18 § Arbete får aldrig utföras längre än 6H utan rast, rasten ska minst vara 30min.

Tusen tack! Jag börjar fullkomligt spy på användare här som uttalar sig tvärsäkert utan att veta ett skit!
Citera
2015-05-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusovic
Tusen tack! Jag börjar fullkomligt spy på användare här som uttalar sig tvärsäkert utan att veta ett skit!

Du läste lagtexten så du såg tiderna? Jag vet ju inte hur folk jobbar.

Om arbetstiden är 6-9H så är det minst 30min.
över 9H så ska du ha minst 45min

Dessa får delas upp, minst 15min sekvenser.

Ett exempel:
Din arbetstid är 0600-1300 (Detta är lika med 7H)
Alt1.
Du får jobba från 0600 till 1200, här skall du enligt lagen ha en 30min rast.
Alt2.
Du kan om du vill jobba så 0600 till 0700 ta 15min rast, sedan kan du fortsätta jobba som längst till 1215, innan nästa 15min rast måste tas. För att inte överskrida 6H regeln.

Detta är inget som arbetstagaren åker på utan det ligger på arbetsgivaren, inte att blanda ihop med KoV-lagen. Fast vi lär väl snart sota för detta också, med tanke på vart verkligheten går.
Citera
2015-05-01, 21:58
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Du läste lagtexten så du såg tiderna? Jag vet ju inte hur folk jobbar.

Om arbetstiden är 6-9H så är det minst 30min.
över 9H så ska du ha minst 45min

Dessa får delas upp, minst 15min sekvenser.

Ett exempel:
Din arbetstid är 0600-1300 (Detta är lika med 7H)
Alt1.
Du får jobba från 0600 till 1200, här skall du enligt lagen ha en 30min rast.
Alt2.
Du kan om du vill jobba så 0600 till 0700 ta 15min rast, sedan kan du fortsätta jobba som längst till 1215, innan nästa 15min rast måste tas. För att inte överskrida 6H regeln.

Detta är inget som arbetstagaren åker på utan det ligger på arbetsgivaren, inte att blanda ihop med KoV-lagen. Fast vi lär väl snart sota för detta också, med tanke på vart verkligheten går.

Nej, för att vara ärlig så fick jag infon av en fd åkare som kunde regelverket bättre än de flesta, men jag blir ärligt talat provocerad när folk presenterar påstående som fakta utan att vara helt säkra själva. Jag vill helst inte prata om mina timmar, men jag gjorde fler än 80 förra veckan och passerade min gräns för hela året före april.
Lyckligtvis vill aldrig någon se mina tider; statliga kontraktörer är heliga....

PS: som kuriosa leder detta aldrig till ett rött brott, enbart gult. Men om det är systematiskt blir det fortfarande liv i luckan.
Senast redigerad av Snusovic 2015-05-01 kl. 22:05.
Citera
2015-05-01, 22:56
Medlem
Citat:
Du skulle bli mörkrädd om du visste vilka lagbrott de flesta arbetsgivare vill att arbetstagaren (chaufförer) skall göra. Även om vi nu skulle skyla på arbetsgivarens okunskap.

Kass arbetsgivare. Jag blir aldrig mörkrädd, och här jag befinner mig har jag det mycket bra - de har gjort klar för chaufförerna att inga regler skall någonsin brytas. Ja, förutom att vi enbart skall hålla 15 min på 6h, vilket jag finner löjligt. Raster hålls på pappret vem fan lossar/lastar inte under rasten.
Senast redigerad av testocyp 2015-05-01 kl. 22:59.
Citera
2015-05-03, 13:30
Medlem
Citat:
Kass arbetsgivare. Jag blir aldrig mörkrädd, och här jag befinner mig har jag det mycket bra - de har gjort klar för chaufförerna att inga regler skall någonsin brytas. Ja, förutom att vi enbart skall hålla 15 min på 6h, vilket jag finner löjligt. Raster hålls på pappret vem fan lossar/lastar inte under rasten.

Hur ska det tolkas att du skrattar åt att raster hålls på pappret? Vill du lossa/lasta på rasten, vill din arbetsgivare det? Är det så stressat att ni gör så?
Citera
2015-05-03, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penguinpower
Hur ska det tolkas att du skrattar åt att raster hålls på pappret? Vill du lossa/lasta på rasten, vill din arbetsgivare det? Är det så stressat att ni gör så?

Jag känner ingen stress på arbetet utan jag ser att min arbetsdag skall vara klar så tidigt som möjligt så näste gubbe kan ta bilen. Arbetsgivaren förstår att det är så de går till, samtidigt så gör enbart riktiga raster mig slö. Jag tar ledigt när jag är hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in