2015-05-06, 22:45
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Som jag trodde så stack vi ut.
Vårt försvar är verkligen enormt bra.

Skulle snarare säga målvakt. Ni särskiljer er inte i hur många avslut ni får mot er utan hur stor andel av dem som faktiskt blir mål.

Sett till försvar så är både AIK/Elfsborg/Djurgården/Malmö bättre än er.

Sen är det såklart vissa synergieffekter att även ett avslut på mål kan redan vara desarmerat av försvaret.
Citera
2015-05-06, 22:47
Medlem
Tlagnojs avatar
Hmm nu kom jag däremot på, räknar den skott eller skott på mål? Tolkar automatiskt avslut som skott på mål.
Citera
2015-05-06, 22:47
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Skulle snarare säga målvakt. Ni särskiljer er inte i hur många avslut ni får mot er utan hur stor andel av dem som faktiskt blir mål.

Sett till försvar så är både AIK/Elfsborg/Djurgården/Malmö bättre än er.

Sen är det såklart vissa synergieffekter att även ett avslut på mål kan redan vara desarmerat av försvaret.

Fast det står ju "få skott mot oss, få blir mål"

Annars hade det väl varit, få skott mot oss, stor andel blir mål. Om vi hade en kass målvakt.

Vi får få skott mot oss, och av dom så blir ännu färre mål.
Citera
2015-05-06, 22:49
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Fast det står ju "få skott mot oss, få blir mål"

Annars hade det väl varit, få skott mot oss, stor andel blir mål.

X-axeln är "skott mot oss" och Y-axeln är "andel som blir mål" flertalet lag ligger till vänster om er och får alltså färre avslut mot sig, bör vara starkast förknippat med förmågan att försvara sig. Hamnar man längre upp har det ju att göra med effektiviteten i motståndarens anfallare/hur bra ens målvakt är för då är avslutet redan skett.

Edit: Detta är givet att det handlar om avslut på mål. Handlar det om alla skott så kan en högre position också indikera att försvaret är starkt eftersom en lägre andel mål antagligen är en direkt konsekvens av att man har en lägre andel avslut mot mål vilket beror på försvarsförmågan.
Citera
2015-05-06, 22:49
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWorldwide
Hoppas innerligt för svensk fotboll att Malmö vinner guld i år igen, då jag tror det skulle gynna svensk fotboll. Enda svenska laget som håller någorlunda internationell klass... Även Elfsborg har fått ihop ett riktigt schysst lag som har potential men i övrigt håller AS en extremt låg nivå.

Det absolut värsta som kan hända svensk fotboll för alla lag utom ett är att MFF vinner guld och tar sig ut i CL igen. Vill man det har man absolut inga segerambitioner för det egna laget.

Som gnagare ser jag mycket hellre att både Djurgården, Hammarby, Elsfborg eller Göteborg tar guld hur illa det än skulle smaka.
Senast redigerad av Readyfreddie 2015-05-06 kl. 23:03.
Citera
2015-05-06, 22:52
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
X-axeln är "skott mot oss" och Y-axeln är "andel som blir mål" flertalet lag ligger till vänster om er och får alltså färre avslut mot sig, bör vara starkast förknippat med förmågan att försvara sig. Hamnar man längre upp har det ju att göra med effektiviteten i motståndarens anfallare/hur bra ens målvakt är för då är avslutet redan skett.

Edit: Detta är givet att det handlar om avslut på mål. Handlar det om alla skott så kan en högre position också indikera att försvaret är starkt eftersom en lägre andel mål antagligen är en direkt konsekvens av att man har en lägre andel avslut mot mål vilket beror på försvarsförmågan.

Nej just det. Det har du helt rätt i.

Dock kan jag som sett samtliga matcher inte erinra mig en enstaka fantastisk räddning av Alvbåge så kan ju lika gärna vara att skotten vi får mot oss är rätt dåliga ändå.
Citera
2015-05-06, 23:04
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Nej just det. Det har du helt rätt i.

Dock kan jag som sett samtliga matcher inte erinra mig en enstaka fantastisk räddning av Alvbåge så kan ju lika gärna vara att skotten vi får mot oss är rätt dåliga ändå.

Det är nog skott totalt och inte bara mot mål. Alvbåge har bäst räddningsprocent (85) men t.ex. Carlgren är 2a av alla som stått samtliga matcher och har 77 %. Då borde inte det skilja så mycket på placering i y-axeln.
Citera
2015-05-06, 23:45
Medlem
motvalls avatar
Inlägg som hör hemma i supportertråden och inte här har raderats.

/Moderator
Citera
2015-05-07, 01:33
Medlem
Lite sen att svara men ja, det är totalt antal skott. Jag snodde konceptet rakt av från http://experimental361.com/ och försökte skapa något så liknande som möjligt fast med Allsvenska lagen och statistiken.
Citera
2015-05-07, 08:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Det absolut värsta som kan hända svensk fotboll för alla lag utom ett är att MFF vinner guld och tar sig ut i CL igen. Vill man det har man absolut inga segerambitioner för det egna laget.

Som gnagare ser jag mycket hellre att både Djurgården, Hammarby, Elsfborg eller Göteborg tar guld hur illa det än skulle smaka.

Håller på MFF men håller med dig helt. Naivt att tro det är bra för andra topplag. Möjligen bättre förutsättningar i Europaspel, men det är allt.

Går MFF in i CL igen så kommer där vara en allt för stor skillnad i ekonomin.
Citera
2015-05-07, 09:17
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie

Hittills kan man ju dock säga att de övriga 3 förmodade topplagen Elfsborg, IFK Göteborg och AIK har svarat på Malmös dominans väl då vi alla tre ligger och skuggar MFF. Huruvida det blir så hela säsongen är ju tveksamt men när senast startade de 4 förmodade topplagen så bra samtliga?

Alla lagen har ju ett poängsnitt på 2,0 eller mer.
Citera
2015-05-07, 12:45
Medlem
Citat:
Hittills kan man ju dock säga att de övriga 3 förmodade topplagen Elfsborg, IFK Göteborg och AIK har svarat på Malmös dominans väl då vi alla tre ligger och skuggar MFF. Huruvida det blir så hela säsongen är ju tveksamt men när senast startade de 4 förmodade topplagen så bra samtliga?

Alla lagen har ju ett poängsnitt på 2,0 eller mer.
Det stora ekonomiska övertaget lär dock inte synas förrän om ett par år när CL-pengarna är investerade i verksamheten. Det lag vi har idag ligger inom samma budgetramar som de upplagor som vunnit tre guld på fem år utan några CL-bonusar.

Det där med "bra för svensk fotboll" köper jag inte för fem öre. Ekonomiskt finns det en uppsida för de andra klubbarna med ett inflöde av pengar genom MFF om de mindre klubbarna lär sig sin plats i näringskedjan, attraktionsvärdet på serien kommer också att öka med ett lag som varje år är ute i Europa. De ekonomiska fördelarna för övriga lag är dock smulor i jämförelse och tävlingsbalansen kommer att bli helt rubbad. Om FIFA dessutom förbjuder tredjepartsägande blir glappet ännu svårare att ta igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in