2014-08-28, 20:09
Medlem
TI-82 är en klassiker, men du kan lika gärna köpa en äldre version begagnat för 200:- (skicka PM) eller en TI-80 för en hundring. De har samma processor och samma funktioner, men TI-80 har ingen kontakt för att koppla den till en dator, vilket gör den mycket mer slim och lättare att hålla i handen. Jag kan inte tänka mig att man skulle behöva ladda/spara program/data från/till en dator på gymnasiet, och antagligen inte på universitetet heller men fråga.

Vill han vara modern finns det ännu coolare modeller, kolla http://www.ticalc.org/basics/calculators/. Det är dock löjligt lite skillnader rent matematiskt mellan dem, bara saker som qwerty-tangentbord eller färgdisplay.
Senast redigerad av den.femte.kaparen 2014-08-28 kl. 20:15.
Citera
2014-08-28, 21:38
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
TI-82 är en klassiker, men du kan lika gärna köpa en äldre version begagnat för 200:- (skicka PM) eller en TI-80 för en hundring. De har samma processor och samma funktioner, men TI-80 har ingen kontakt för att koppla den till en dator, vilket gör den mycket mer slim och lättare att hålla i handen. Jag kan inte tänka mig att man skulle behöva ladda/spara program/data från/till en dator på gymnasiet, och antagligen inte på universitetet heller men fråga.

Vill han vara modern finns det ännu coolare modeller, kolla http://www.ticalc.org/basics/calculators/. Det är dock löjligt lite skillnader rent matematiskt mellan dem, bara saker som qwerty-tangentbord eller färgdisplay.

Sant, ekvationer kan man lättast lösa genom att sätta Y1=Högerled och Y2=Vänsterled och sedan ta Intersect. Ingen användning av någon "Solvercalc" här inte.

Det mest kraftfulla program jag stött på är Control System Toolbox för Ti-89 som används till reglertekniska problem.
http://www.webalice.it/loretoparisi/
Citera
2014-08-29, 20:38
Bannlyst
Hej.

Har nyligen införskaffat en begagnad TI-84 PLUS. Jag har, trots allt, inte något lock till den då ägaren tappat bort/slängt det. Finns det någon möjlighet att anskaffa sig ett stycke sådant?

Tack på förhand.
Citera
2014-08-29, 21:31
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senatusregem
Hej.

Har nyligen införskaffat en begagnad TI-84 PLUS. Jag har, trots allt, inte något lock till den då ägaren tappat bort/slängt det. Finns det någon möjlighet att anskaffa sig ett stycke sådant?

Tack på förhand.

Kolla på ebay.com
Citera
2014-08-30, 07:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Kolla på ebay.com

Vad skall jag söka på? TI-84 lid?
Citera
2014-08-30, 10:11
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senatusregem
Vad skall jag söka på? TI-84 lid?
Jag skulle testa "cover".
Citera
2014-08-30, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Jag skulle testa "cover".

Jag gjorde det, tack ändå.
Citera
2014-09-25, 00:22
Medlem
PostWhores avatar
Finns det någon miniräknare som kan räkna olikheter och derivatan m.m?
Citera
2014-09-25, 11:00
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PostWhore
Finns det någon miniräknare som kan räkna olikheter och derivatan m.m?

Ti-89 kan det.
Citera
2014-10-06, 23:20
Medlem
nerdnerds avatar
Kanske redan någon som har nämnt detta, men TI - räknare kan man numera ladda ned som en app till en Android, gratis eller för en en mycket liten kostnad. Min favorit är Graph89. I Gratisversionen kan man installera ti-89 och ti-89 titanium (som mest skiljer sig i att den har större minne för t ex ti-appar som kan laddas ned från ti-sajten). Men med betalversionen kan man installera ti Voyage 200 och flera till t ex ti-84+ se. För att få det att fungera måste man ha en s k rombild men till det duger de uppdateringar för resp räknare som kan laddas ned från ti-sajten.

Fast det här är förstås inte en lösning för de som vill ha en bra räknare till prov och tentor där man förstås inte får sitta och pilla på sin mobil.
Citera
2015-05-06, 11:22
Medlem
KRLVKs avatar
Är det någon som har tips på bra finansräknare, som även dubblar som fullgod "scientific"-kalkylator med grafritningsfunktioner m.m.? Får gärna vara färgdisplay!

Ska användas för högskola.
Citera
2015-05-06, 15:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KRLVK
Är det någon som har tips på bra finansräknare, som även dubblar som fullgod "scientific"-kalkylator med grafritningsfunktioner m.m.? Får gärna vara färgdisplay!

Ska användas för högskola.

På Texas Instruments grafräknare har du förinstallerade finansfunktioner (annuitetslån, nuvärdesberäkningar, internal rate of return, etc) på ti-83+ som nog egentligen duger för dina behov. Det som ev fattas kan laddas ned som appar från t ex http://education.ti.com och installeras i räknaren. Vill man ladda ned många appar och kanske även en del spel behöver man nog mer minne som finns i den annars liknande ti-84+. Och ännu mer minne får man i ti-84+CE som dessutom är i färg, vilket nog ändå blir ditt val bland ti-räknarna. Här är en bra jämförelsetabell:

http://education.ti.com/en/us/product-resources/graphing_course_comparision

Möjligt att du också skulle gilla ti-nspire cx (finns också en CAS-variant, dvs så att man kan räkna helt algebraiskt), som också har förinstallerade finansfunktioner. Det speciella med den är att där är allt man gör i egna dokument. Ungefär som i MS Excel på datorn där man ju gör ett nytt dokument för varje nytt problem. Men den har pissdåliga programmeringsmöjligheter för grafik (och därmed t ex ett sämre spelutbud). Har en nspire cx cas som för all del är vrålsnygg, men för jobb (fysik, matte, teknik...) använder jag hellre min ti-89 utan färg...

Casio och HP har nog också bra alternativ men de vet jag bara inte så mycket om. Men Casio har några med väldigt stora skärmar som jag nog iaf är lite nyfiken på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in