2007-03-01, 10:06
Medlem
Rickardsomfans avatar
Jag har en Texas TI-84 plus, köpt på claes ohlsson för 1200. Funkar bra =)
Citera
2007-03-01, 11:30
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Ska du plugga vidare på universitet och högre utbildning så rekommenderar jag en T-86 eller T-89. De är helt suveräna jämfört med T-83+ och liknande och gör sakerna mer praktiska.
T-86 är nog den bästa icke-symbolhanterande räknaren, den kan dock ha gått ur produktion.
T-89 hanterar symboler och algebra samt mycket annat. Brukar dock ogillas av gymnasielärare.

Ja.. man får inte ha miniräknare som kan hantera algebra för bra på gymnasiet. Då blir lärarna lite sura
Citera
2007-03-01, 12:02
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stewie_griffin
Ja.. man får inte ha miniräknare som kan hantera algebra för bra på gymnasiet. Då blir lärarna lite sura

Man kan alltid köpa en fast lärarna ogillar det och byta chassi så att man har en T-89 med ett T-83-skal. Så gjorde man när jag gick på gymnasiet

Men det är lika bra att lära sig matematiken ordentligt och förstå algebran direkt. Du får inte ha någon som helst miniräknare på mattekurserna på universitetet och då ska man kunna sin algebra. Däremot är symbolhanterande mycket praktiskt vid rutinräknande på fysik/teknikkurser. Är lite onödigt att manipulera uttryck för hand när det är själva fysiken, och inte det matematiska språket, som är det viktiga.
Citera
2007-03-01, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Ska du plugga vidare på universitet och högre utbildning så rekommenderar jag en T-86 eller T-89. De är helt suveräna jämfört med T-83+ och liknande och gör sakerna mer praktiska.
T-86 är nog den bästa icke-symbolhanterande räknaren, den kan dock ha gått ur produktion.
T-89 hanterar symboler och algebra samt mycket annat. Brukar dock ogillas av gymnasielärare.
En avancerad miniräknare är ganska onödig på universiteten. Man lär inte behöva massa avancerade funktioner (grafritare) på matte- och fysikkurserna. Där man behöver det (som på numeriska metoder) användar man programvaror av olika slag. Min professor beskrev första tiden på universitet som svårast eftersom det är då vi "avgiftas".
Citera
2007-03-01, 15:32
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HGH
En avancerad miniräknare är ganska onödig på universiteten. Man lär inte behöva massa avancerade funktioner (grafritare) på matte- och fysikkurserna. Där man behöver det (som på numeriska metoder) användar man programvaror av olika slag. Min professor beskrev första tiden på universitet som svårast eftersom det är då vi "avgiftas".

Det är väl mest en smaksak men jag har haft stor nytta av inbyggda Runge-Kuttametoder, Newton-Raphsson och andra numeriska metoder på fysikkurserna när numeriska svar söktes. Nog för att man kan använda programvaror, som Maple eller Matlab som är överlägsna alla miniräknare, men det är ju inte alltid man har tillgång till dator när man sitter och pluggar. Dessutom brukar miniräknare vara okey på tentan men inte bärbar dator. Miniräknaren är ju lättare att bära med sig och sparar tid när man ska ha hut siffror istället för rena uttryck.

Däremot är ju miniräknare totalförbjudet och helt onödigt på matematikkurserna. Där förstör den mer än vad den hjälper till.
Citera
2007-03-01, 17:49
Medlem
Det är ju guld värt att använda räknaren till att lagra konstanter osv osv.

Hur räknar man fysiken på universitetet om man inte får använda räknare? Man raknar ju inte gärna med t.ex planks strålningslag utan räknare?

Eller är det mer frågor i stil med "Ställ upp ett uttryck för bla bla bla" ?
Citera
2007-03-01, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baratemp

Hur räknar man fysiken på universitetet om man inte får använda räknare? Man raknar ju inte gärna med t.ex planks strålningslag utan räknare?

Jag syftade på de avancerade funktionerna som knappt behövs (jämfört med gymnasiet).
Citera
2007-03-01, 23:24
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baratemp

Det brukar förekomma uppgifter av båda delarna. Typ ange ett uttryck för friktionskraften, ställ upp ett samband för fashastigheten och dylikt. Men det är klart vanligare med uppgifter som efterfrågar numeriska värden i mer tillämpade fysikkurser, typ mikrovågsteknik och celest mekanik.
Citera
2007-03-08, 19:02
Medlem
Naturvetarens avatar
Ledsen för bump men fick bara se att alla här säger att man inte får ha teckenhanterande på gymnasiet, det har de ändrat nu såvitt jag vet. Nytt för i år.
Citera
2007-07-21, 14:54
Medlem
Miniräknade matte-B?

Ska gå matte-B i gymnasiet och vill veta vilken miniräknare jag ska köpa. ska den vara grafritande?
Citera
2007-07-21, 15:26
Medlem
antonftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najgär77
Ska gå matte-B i gymnasiet och vill veta vilken miniräknare jag ska köpa. ska den vara grafritande?
Du ska ha matte B som kurs i gymnasiet och ja det är inte fel att ha en grafritande räknare, det går också att göra som jag och "låna" skolans om man inte vill lägga 500 spänn på en sån
Citera
2007-07-21, 15:54
Medlem
Det är ju en fördel... har en TI-84 som jag är nöjd med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här