2015-04-20, 21:15
Medlem
Voortrekkers avatar
Jag ska på ett bröllop i USA snart och funderar på hur jag ska klä mig. Det är en väldigt otydlig dresscode men termen "dressy casual" har nämnts någon gång. Tillställningen kommer att äga rum utomhus på landsbygden och överlag verkar det som att alla som inte är med i "the wedding party" (vilket jag inte är) kommer att vara väldigt ledigt klädda. Kostym har jag fått höra är overkill men samtidigt vill jag ju vara propert klädd.

Vad har ni som kan det här för förslag på utstyrsel och färgkombination? Kommer förmodligen behöva inhandla en hel del nya plagg då min garderob är under all kritik just nu så konkreta förslag tas gärna emot.
Citera
2015-04-20, 23:47
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voortrekker
Jag ska på ett bröllop i USA snart och funderar på hur jag ska klä mig. Det är en väldigt otydlig dresscode men termen "dressy casual" har nämnts någon gång. Tillställningen kommer att äga rum utomhus på landsbygden och överlag verkar det som att alla som inte är med i "the wedding party" (vilket jag inte är) kommer att vara väldigt ledigt klädda. Kostym har jag fått höra är overkill men samtidigt vill jag ju vara propert klädd.

Vad har ni som kan det här för förslag på utstyrsel och färgkombination? Kommer förmodligen behöva inhandla en hel del nya plagg då min garderob är under all kritik just nu så konkreta förslag tas gärna emot.

I vilken del av landet är det?
Citera
2015-04-21, 16:10
Medlem
Voortrekkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewBernard
I vilken del av landet är det?

Midwest. Det blir alltså lantligt men inte så att det blir cowboyboots, jeansshorts och fetma.
Citera
2015-04-21, 20:06
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voortrekker

Dressy Casual
  • Säsongsbetonad kavaj och sköna, men lite snygga byxor (slacks).
  • Kostymskjorta eller buton-down (knappar) krage.
  • Slips är valfritt.
  • För henne säsongsbetonad dräkt eller klänning.
  • För henne snygga jeans med en top.
http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Utlandets-kladkoder#casual
Citera
2015-05-03, 10:34
Medlem
ekmannens avatar
Ska på bröllop och klädseln var "festklädsel". Jag tänkte mig ha kostym. Har en svart kostym, och tänkte köpa en grå skjorta till, kanske lite gråglansig. Har ni tips på en passande slips och gärna nåt snyggt bälte till?
Citera
2015-05-03, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Ska på bröllop och klädseln var "festklädsel". Jag tänkte mig ha kostym. Har en svart kostym, och tänkte köpa en grå skjorta till, kanske lite gråglansig. Har ni tips på en passande slips och gärna nåt snyggt bälte till?
Till svart kostym gäller svart bälte och svarta skor. Har du inget annat att tillgå än just svart kostym?
Citera
2015-05-06, 11:07
Medlem
TheLastDons avatar
Ska på bröllop snart med klädkoden svart kostym. Kostym, skjorta, slips m.m. finns redan i klädgarderoben, dock består skogarderoben nästan uteslutande av bruna skor. Klarar jag mig med ett par (mörk) bruna punched cap toes (oxford) eller är det undantagslöst svarta skor som gäller? Om så, är då ett par svarta full brogues (oxford, short wings) bättre?

Jag själv skulle säga att de bruna nästan är mer formella iom att de (nästan) inte har något broguemönster till skillnad från de andra med väldigt mycket broguemönster, men de svarta är ju svarta...
Citera
2015-05-06, 12:54
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLastDon
Ska på bröllop snart med klädkoden svart kostym. Kostym, skjorta, slips m.m. finns redan i klädgarderoben, dock består skogarderoben nästan uteslutande av bruna skor. Klarar jag mig med ett par (mörk) bruna punched cap toes (oxford) eller är det undantagslöst svarta skor som gäller? Om så, är då ett par svarta full brogues (oxford, short wings) bättre?

Jag själv skulle säga att de bruna nästan är mer formella iom att de (nästan) inte har något broguemönster till skillnad från de andra med väldigt mycket broguemönster, men de svarta är ju svarta...
Märklig klädkod med svart kostym, det är väl i regel mörk kostym och då mörkblå/mörkgrå som gäller. vill de ha ett bröllop i sorgens tecken eller?
Citera
2015-05-06, 13:06
Medlem
TheLastDons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Märklig klädkod med svart kostym, det är väl i regel mörk kostym och då mörkblå/mörkgrå som gäller. vill de ha ett bröllop i sorgens tecken eller?

Haha, det har du rätt i. Typo av mig som tänkte lite väl mycket på svarta skor, mörk kostym är klädkoden och jag avser att bära mörkblå kostym.
Citera
2015-05-06, 13:44
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Haha, det har du rätt i. Typo av mig som tänkte lite väl mycket på svarta skor, mörk kostym är klädkoden och jag avser att bära mörkblå kostym.
Haha ok det lät bättre. Nu har ju jag nyligen här på forumet uttryckt min ängslan kring skoval och etikett men jag kan nog tycka att ett par mörkbruna plain cap toe fungerar bra om du nu verkligen är mörkbruna. Brouges upplever jag som mer informella även om de nu råkar vara svarta, en sko jag desstuom har lite svårt för då det blir en märklig mix av formell och informell
Citera
2015-05-06, 17:15
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Är det klädkod mörk kostym är det svarta skor som gäller.
Citera
2015-05-07, 19:10
Medlem
borrizs avatar
Citat:

Dagtid är det OK med bruna skor, men till kvällen bör man komma i svarta,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in