"När synskadade Stig Westerdahl, 84, vägrade låta de oseriösa hantverkarna fixa hans tomt stal de 3 000 kronor och rev upp hans stenläggning.
– Man är jävligt omruskad, säger han.
/.../
En engelsktalande man i 30-årsåldern presenterade sig och sa till Stig att hans skorsten höll på att gå sönder och behövde muras om, och att stenplattorna på tomten behövde konserveras.
Stig Westerdahl drog öronen åt sig, berättar han.
Han kände igen tillvägagångs-
sättet. 2009 blev han grundlurad. Då sa han ja när några män erbjöd sig att fixa till hans garageuppfart för 40 000 kronor – ett jobb som slutade på 260 000.
– Då sa mannen att han var med den gången, och att de kunde utföra ett gratis garantiarbete nu.
De kom överens inne i köket. Men snart kom ytterligare en man in i Stigs villa, som gick omkring i hallen och Stigs vardagsrum.
– Han sa att de behövde pengar för materialet, att jag behövde åka med och ta ut kontanter som jag sedan skulle få tillbaka. Då avbröt jag allt och tackade för besöket. Mannen som hade kommit in blev irriterad, han verkade vara en otäck gangstertyp.
Männen åkte därifrån i en skåpbil. En stund senare gick Stig ut i trädgården. Då såg han hur plattläggningen, totalt 20 kvadratmeter, var uppbruten.
– Det måste ha varit en ren hämnd för att jag tackade nej.
Senare upptäckte han att plånboken var länsad på 3 000 kronor."
http://www.mitti.se/synskadad-fick-tomten-skovlad/