2009-07-20, 17:59
Medlem
Khapis avatar
Samma sorts människor som jobbar på Radiotjänst. Självdestruktiva typer. De som jobbar på Radiotjänst har dock gjort sig förtjänta av allt skäll de får.
Citera
2009-07-20, 19:34
Bannlyst
Den som har en Jur Kand och vill bli GäldenärsPlågare

eller processjurist där. Dom processar i LöneGarantifrågor och bättre rätt till utmätt gods + återvinningsfrågor i konkurser.

Sen är det väl så att de som inte lyckas komma in på advokatbyrå blir kronofogdar om de kan.

Adokaten Mats Kroon i södra sverige jobbade på advokatbyrå men sadlade om till kronofogde för att sedan söka sig till advokatbyrå igen.

RING OCH FRÅGA ADVOKATEN MATS KROON VET JAG - HAN ÄR DESSUTOM POLITIKER SÅ HAN MÅSTE SVARA SNÄLLT - ÅTERKOM GÄRNA MED SVARET
Citera
2009-07-21, 08:09
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Som i så många andra yrken så är svaret nog ganska enkelt:

Många är nog personer som av olika anledningar inte har så mycket annat att välja på än att ta jobb som kronfogde ,kanske taskiga betyg på ,för lite arbetslivserfarenhet ,fanns inget annat jobb att välja på vid just det tillfället osv . Skit jobb finns det gått om ,medan däremot fina "lyx" jobb är få och utsatta för en enorm konkurens.

Halvtaskiga betyg skulle jag inte säga att en kronofogde har. En kronofogde måste ha suttit ting och det är bland det svåraste man kan få göra som färdig jurist, i princip krävs det åtminstone hälften AB (mvg) och hälften Ba (VG) för att ens få en plats i Gällivare.

Däremot finns det även andra som jobbar på kronofogdemyndigheten som inte är kronofodgar, bland annat indrivarna som är vanligt fotfolk som inte behöver vara akademiskt utbildade. På något sätt känns det som att folk inte är riktigt insatta i när de uttalar sig. Kronofogdemyndigheten är nödvändig för effektiviteten i vår rättsstat. Tror du att bankerna skulle våga låna ut pengar om de inte visste att det gick att kräva tillbaka dem? Hur skulle det då gå med välfärden tror du? Inte skulle många av er ha råd med en egen bostad då förän ni jobbat till pensionsålder och sparat hela tiden. Förstås skulle ni ju inte kunna spara pengarna på en bank med ränta heller eftersom banken inte skulle ha någon inkomst. Era pengar skulle ligga i ett kassaskåp medan inflationen försämrar värdet på förvärade inkomster. Man får inte så mycket för en årsinkomst från 60-talet idag. Sen att jämföra kronofogdar med parkeringsvakter är bara tacky..

Jag kan hålla med om att det inte är ett glassigt jobb och jag skulle inte vilja ha det, men att det på något sätt skulle vara ett ohedersamt yrke låter bara oinsatt. Kronofogdar uppgift är dessutom inte att förstöra en familj utan att försöka få dem på rätt kurs och fixa till deras ekonomiska röra genom råd och aktioner.
Senast redigerad av Jeremiadlantent 2009-07-21 kl. 08:15.
Citera
2009-07-21, 09:03
Medlem
yussufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Samma sorts människor som jobbar på Radiotjänst. Självdestruktiva typer. De som jobbar på Radiotjänst har dock gjort sig förtjänta av allt skäll de får.

Självdestruktiva? Varför skulle de vara självdestruktiva? Jag menar, de mäter ut tillgångar hos individer som inte kan göra rätt för sig. Det förefaller inte vara självdestruktivt. Du har nog lite problem med grundläggande svenska.
För mycket trash-TV?

Kronofogdemyndigheten är ett nödvändigt ont. Själv har jag tvingats skicka fogden på individer som inte har betalt som de ska enligt avtal efter att de inte visat något som helst intresse av att lösa problemet i någorlunda samförstånd. Dessbättre vill de flesta göra rätt för sig och de allra flesta blir skitskraja av risken att få en betalningsanmärkning (vilket egentligen inte har med fogden att göra, det är inkassobranschen som har hittat på det ofoget). När man läser lagen och regelverket runt omkring så inser man dock rätt snabbt att de som inte vill göra rätt för sig kan komma undan rätt så lätt om de bara gör på rätt sätt...

Således verkar det helt rätt med att ha jurister, ekonomer och socionomer inom Kronofogdemyndigheten. Dessa individer är säkerligen vare sig självdestruktiva eller något annat. De utgör nog ett tvärsnitt av befolkningen i sina värderingar.

Sen förstår jag inte varför Radiotjänsts folk skulle förtjäna allt skäll de får. Skjuter du brevbäraren om du får ett negativt besked från socialen om att du inte får ut mer socialbidrag pga svartjobb? Delar man inte uppfattningen om finansieringen av public service så får man utnyttja sin demokratiska rätt att försöka ändra på det. Att älta och gnälla tillför INGET och är, delvis med ditt eget ordval, endast destruktivt. Självdestruktivt är det däremot när man kommer med omotiverad kritik och där okunskapen lyser igenom så till den grad att man gör bort sig själv.
Citera
2009-07-21, 09:59
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
Halvtaskiga betyg skulle jag inte säga att en kronofogde har. En kronofogde måste ha suttit ting och det är bland det svåraste man kan få göra som färdig jurist, i princip krävs det åtminstone hälften AB (mvg) och hälften Ba (VG) för att ens få en plats i Gällivare.

Däremot finns det även andra som jobbar på kronofogdemyndigheten som inte är kronofodgar, bland annat indrivarna som är vanligt fotfolk som inte behöver vara akademiskt utbildade. På något sätt känns det som att folk inte är riktigt insatta i när de uttalar sig. Kronofogdemyndigheten är nödvändig för effektiviteten i vår rättsstat. Tror du att bankerna skulle våga låna ut pengar om de inte visste att det gick att kräva tillbaka dem? Hur skulle det då gå med välfärden tror du? Inte skulle många av er ha råd med en egen bostad då förän ni jobbat till pensionsålder och sparat hela tiden. Förstås skulle ni ju inte kunna spara pengarna på en bank med ränta heller eftersom banken inte skulle ha någon inkomst. Era pengar skulle ligga i ett kassaskåp medan inflationen försämrar värdet på förvärade inkomster. Man får inte så mycket för en årsinkomst från 60-talet idag. Sen att jämföra kronofogdar med parkeringsvakter är bara tacky..

Jag kan hålla med om att det inte är ett glassigt jobb och jag skulle inte vilja ha det, men att det på något sätt skulle vara ett ohedersamt yrke låter bara oinsatt. Kronofogdar uppgift är dessutom inte att förstöra en familj utan att försöka få dem på rätt kurs och fixa till deras ekonomiska röra genom råd och aktioner.

Precis. Det finns dessutom inte särskilt många kronofogdar - kan dom vara typ 100st allt som allt? - resten är inspektörer eller assistenter.
Citera
2009-07-22, 14:45
Medlem
poena.naturaliss avatar
[QUOTE text.[/quote]

Även jag skriver under på det här. Dessutom brukar det vara vanligt att dem som antas som fogdeaspirant även har en fil.kand i ekonomi. Således har de juristutbildning och fil.kand, vilket tar i alla fall 5-6 år. Därutöver tillkommer ting på två år varefter intern utbildning till fogde tillkommer på det. Den sistnämnda utbildningen ligger väl på runt 2 år innan man bli fogde. Således är det, minst sagt oriktigt, att kalla fogdar för obildade mm. Sedan så vet jag inte heller om det verkligen är sistavalet för misslyckade tingsmeriterade jurister. Såsom buffeln skrev ovan är intaget till fodgeplatser begränsat, tror det rör sig om 5-10 per år och de ändå ganska höga kraven och utbildningen säkerställer ju att det förmodligen inte är en massa dumskallar som blir fogdar.

Dessutom tjänar de lika mycket som åklagare så helt utfattiga bör de inte vara. En annan sak är väl att fogden verkar ha problem med att många som blir just fogdar inte alltid stannar kvar i myndigheten utan söker sig annorledes där det är bättre betalt. Man bör nog få en ganska gedigen kunskap i obestånd, sakrätt och utsökning som kan nyttjas i den privata sektorn.
Citera
2009-07-22, 14:51
Bannlyst
Personligen tycker jag kronofogdar skall ha all heder. Om ingen drev in skulder hade vi omöjligt kunna leva i ett civiliserat samhälle. Kronofogdar behövs lika mycket som militär, polis samt läkare. Att folk är idioter är ett faktum, det är inte kronofogdens fel att du inte kan betala dina skulder.
Citera
2014-02-21, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiseguy
I mina ögon så är kronofogdar och parkeringsvakter de yrken som jag räknar till dom lägst ställda.
Att de genom att sätta en paerson/familj/företag i skiten totalt för att gynna en annan sätter jag inte emot. För visst är det så att KFM tar från de som har skulder för att gynna fordringsägarna (enkelt uttryckt), likväl som att lapplisorna bötfäller felparkerare som råkar komma fem minuter för sent till bilen. Detta gynnar kommunerna/staten, så någon gynnas ju alltid av detta.

Parkerar du fel så ska du pröjsa eftersom du bryter mot reglerna. Sedan skiter jag i att du kommer fem minuter för sent. Lapplisor borde få bära tjänstevapen för att skydda sig mot kränkta idioter. Fan vad bilägare hela tiden blir kränkta.
Citera
2014-02-21, 12:10
Moderator
Carlboms avatar
Tycker folk i tråden att KFM inte borde finnas? Verkar så på allt hat som slängs på myndigheten.

Vad är felet med att kräva tillbaka pengar från människor som inte kan eller vill betala för sig?

Antingen är stor del av folket i tråden skuldsatta och bankrutta eller så tänker man inte längre än näsan räcker.
Citera
2014-04-15, 12:45
Medlem
Ja fy satan, få folk som inte betalat sina skulder till att bli skuldfria genom att sälja av lite av deras saker. Hemska människor domdär kronoinspektörerna.
Citera
2015-05-06, 01:26
Medlem
Tänkte inte kommentera kronofogdens verksamhet i detta inlägg, men jag såg på någon random lönesida att kronofogdarna låg på ganska låga löner! 30-40 000 i månaden i snitt. Kan det verkligen stämma? Någon som kan ge en tillförlitlig siffra?
Citera
2015-05-06, 01:28
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Tänkte inte kommentera kronofogdens verksamhet i detta inlägg, men jag såg på någon random lönesida att kronofogdarna låg på ganska låga löner! 30-40 000 i månaden i snitt. Kan det verkligen stämma? Någon som kan ge en tillförlitlig siffra?

Jag vet en som har 23700. Brutto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in