Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-09-23, 10:01
Medlem
StyleWarss avatar
Alla människor behöver jobba. Det ger en inte bara inkomst, utan en känsla av delaktighet i samhället och att man har varit med om att "dra sitt strå till stacken". Jag har själv ett arbete där jag har känt ett stort mått av tillfredställelse efter dagens slut, då jag har kunnat tillföra något positivt till mänskligheten faktiskt.
Att vara kronofogde kan INTE vara roligt. Folk ringer och skriker och hotar, kallar en för hemska namn osv. Fordringsägarna man hjälper är ju i och för sig tacksamma, men hallå?! En del kronofogdar får ju t.o.m en hagelbrakare rakt i fejset när dom hälsar på, och ibland blir dom ju de facto pluggade.

Vad för sorts människor är det som jobbar på kronfogdemyndigheten?
Citera
2005-09-23, 10:04
Medlem
Sun Rulers avatar
Intressant frågeställning, ett ex till mig studerade juridik vid Uppsala Universitet och i hennes klass fanns det en kille som ville bli kronofogde. Han var helt normal men hade redan i början av utbildningen siktet mot att bli kronofogde.

För personlig räkning skulle jag inte känna en tillfredsställelse att ha lyckats utmäta och sälja en familjs ägodelar på en exekutiv aktion.
Citera
2005-09-23, 10:19
Medlem
alrunans avatar
Vad har en kronofogde för utbildning?
Citera
2005-09-23, 10:22
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrunan
Vad har en kronofogde för utbildning?

Jur.Kand skulle jag tro.
Citera
2005-09-23, 10:26
Medlem
TTKs avatar
Saxat från AMS:

"För att bli antagen som kronoinspektör eller kronoassistent krävs att du har genomgått någon av gymnasieskolans teoretiska linjer eller motsvarande. Vid en del kronofogdemyndigheter krävs högskolekompetens inom juridik, ekonomi eller sociologi.

Det krävs också att du har intresse för människor och kännedom om samhället. Körkort och arbetslivserfarenhet är meriterande.

Blivande kronoinspektörer och kronoassistenter utbildas internt på kronofogdemyndigheten. Utbildning till kronoinspektör omfattar 52 veckor och till kronoassistent 29 veckor."

Det är alltså kronoinspektörerna som åker omkring och utmäter saker.
Citera
2005-09-23, 11:37
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
För personlig räkning skulle jag inte känna en tillfredsställelse att ha lyckats utmäta och sälja en familjs ägodelar på en exekutiv aktion.

Om du vänder på det så är det som så att du faktiskt hjälper människor att få tillbaka sina tillgångar från någon slarver som köpte mer saker än vad han klarade av att betala. Dy flyttar tillgångar från den som inte förtjänade dem till någon som förtjänar dem.

Dock är det väl inte mitt förstahandsval på framtida yrken men jag tycker att det har en viktig uppgift i samhället.
Citera
2005-09-23, 11:59
Medlem
Wiseguys avatar
I mina ögon så är kronofogdar och parkeringsvakter de yrken som jag räknar till dom lägst ställda.
Att de genom att sätta en paerson/familj/företag i skiten totalt för att gynna en annan sätter jag inte emot. För visst är det så att KFM tar från de som har skulder för att gynna fordringsägarna (enkelt uttryckt), likväl som att lapplisorna bötfäller felparkerare som råkar komma fem minuter för sent till bilen. Detta gynnar kommunerna/staten, så någon gynnas ju alltid av detta.

Men inte skulle då jag, eller någon jag känner heller, ens komma på tanken att bli något av dessa yrken.
Och skulle jag vara tvungen att välja skulle jag hellre bli parkeringsvakt. I mina ögon har dom högre status i alla fall.
Citera
2005-09-23, 12:11
Medlem
Baalzamons avatar
Det är säkert stackare som blivit mobbade som barn och nu ser ett sätt att hämnas
Citera
2005-09-23, 12:19
Medlem
Realizts avatar
Nu ska de ju utlokalisera (delar av) Kronofogden till Myggträsk eller Bortskär eller vart det var. SvD skrev igår att de ringt runt till de anställda (också vid andra myndigheter som ska utlokaliseras) och frågat om de skulle flytta med. Det handlar om över tusen personer, men bara 95 sade att de skulle flytta.

Så en del kronofogdar kommer kanske att byta jobb nu. Undrar om det är negativt att ha den meriten på CV:t när man söker jobb med tanke på mångas attityd till dem? Å andra sidan kommer ju långtidsarbetslösa lastbilschafförer i Yttermark att omskolas till kronofogdar av komvux. Det är ju i alla fall det som är hela syftet med utlokaliseringen.

Jag gråter inte för att deras verksamhet i praktiken nu kommer att ta ett längre upphåll... (Jag vet dock inte om det berör själva utmätandet).
Citera
2005-09-23, 15:24
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Det är säkert stackare som blivit mobbade som barn och nu ser ett sätt att hämnas
Tyvärr ligger det nog massa korn av sanning i det du säger...Barndomen formar en ju, och har man mycket uppdämd ilska och frustration i sig så inverkar väl det på ens yrkesval?
Citera
2005-09-23, 16:01
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Det krävs också att du har intresse för människor och kännedom om samhället. Körkort och arbetslivserfarenhet är meriterande.
Fy fan vilket jävla skitsnack alltså, det är ju så man inte vet om man ska gråta eller skratta! Att ha intresse för människor är dels ett jävligt löjligt och förenklat sätt att påstå någon kvalifikation, vadå intresse för människor liksom? Vill man ha sex med dem, slå dem på käften, eller i detta fall bära ut deras ägodelar?

Det är ingen skillnad på kronofogdeanställda och den där skithögen Sheriffen från Nottingham i Robin Hood Jag tror de borde ändra texten ovan till:

"Det krävs att du gillar att sparka på liggande människor och ha många fördomar mot skuldsatta familjer. Distans till andra människor och ett kyligt ansiktsuttryck är meriterande"
Citera
2005-09-23, 17:14
Medlem
Bjurras avatar
Mycket nonsens i den har traden.

For det forsta ar det sjalvklart att kronofogdar behovs, ska folk anlita Hells Angels for att driva in skulder? Det handlar inte om att gynna nagon annan, det handlar om att uppratthalla lagar och avtal i ett civiliserat samhalle.

For det andra sa kravs det en viss smidighet fran kronofogdar. Det ar klart det ar otroligt jobbigt for nagon med trasslig ekonomi att se en kronofogda leta igenom bostaden efter vardeforemal. Om kronofogden ar nagorlunda diplomatisk och finkanslig sa minskar det manskliga lidandet och likasa risken for vald.

En tjejkompis till mig har jobbat pa Kronofogden i Stockholm i 3-4 ar. Hon ar ekonom och till sattet ar hon vanlig, saklig, noggrann och lugn. Hon har aldrig blivit utsatt for vald och nar nagon blir upprord lugnar hon den personen sa gott hon kan. Gar inte det lamnar hon platsen. Jag har varit pa hennes jobb och overraskades av att medelaldern var sa lag, nastan alla var under 35. Nastan alla har en akademisk examen aven om det inte ar ett nodvandigt krav for jobbet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in