2015-05-06, 00:09
Medlem
maceruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Nej, vi kan inte veta någonting helt säkert.
Jo, det kan du visst veta. Du kan veta att du är medvetande.
Citat:
Men då blir alla diakussioner lönlösa. For all we know så kan vi vara en simulering.
Jag håller med om faktumet att vi aldrig kan veta någonting med absolut säkerhet (med ett undantag), men det är inte denna princip jag lutar mig åt för att stöda mitt argument. Jag använder mig utav vetenskap för att definera förståelse. Inte principen om att vi inte kan veta någonting med absolut säkerhet.
Citat:
När jag säger att vi har en hyfsad förståelse kring något så menar jag det ur ett vardagligt perspektiv, inte ett absolut filosofiskt, eftersom alla diskussioner blir lönlösa om man aldrig kan vara "säker" på någonting. Ska vi vara petiga så påpekade faktiskt du att det var omöjligt (du ansåg dig veta, kring något du inte ansåg dig förstå).
Det är snarare du som är på området filosofi. Det är du med dina spekulativa teorier utan belägg. Jag, på andra hand, vänder mig till vad vetenskap har att säga om förståelse.
Senast redigerad av macerus 2015-05-06 kl. 00:11.
Citera
2015-05-06, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macerus
Jo, det kan du visst veta. Du kan veta att du är medvetande.

Jag håller med om faktumet att vi aldrig kan veta någonting med absolut säkerhet, men det är inte denna princip jag lutar åt för att stöda mitt argument. Jag använder mig utav vetenskap för att definera förståelse. Inte principen om att vi inte kan veta någonting med absolut säkerhet.

Det är snarare du som är på området filosofi. Det är du med dina spekulativa teorier utan belägg. Jag, på andra hand, vänder mig till vad vetenskap har att säga om förståelse.
Jaja. Jag antar att vi med stor sannolikhet har en hyfsad förståelse kring hur medvetandet kan fungera. Jag säger inte att jag vet. Men jag tror att vi har goda välgrundade teorier som kan förklara detta.

Jag tror att vårt medvetande är ett resultat av hur vårt neurologiska nätverk tolkar omgivningen. Denna tolkning fungerar olika hos olika individer, och därmed är subjektivtet ett resultat av en objektiv process. Jag tror att mycket talar för att medvetandet inte är någonting annat än ett sånt här nätverk. Det är mina grova tankar kring detta.
Senast redigerad av 3. 2015-05-06 kl. 00:15.
Citera
2015-05-06, 00:15
Medlem
maceruss avatar
Citat:
Jaja. Jag antar att vi med stor sannolikhet har en hyfsad förståelse kring hur medvetandet kan fungera. Jag säger inte att jag vet. Men jag tror att vi har goda välgrundade teorier som kan förklara detta.
Det här inlägget är i.a.f. åt rätt riktning. Det enda felet du gör (med förutsättning att du använder dig av den vardagliga definitionen av ordet 'teroi') är att du använder dig av ordet 'sannolikhet' -- vilket är ett vetenskapligt begrepp. För att påstå att något är mer sannolikt måste du veta vissa faktorer -- i detta fall -- faktorer som du inte kan ha någon aning om.
Senast redigerad av macerus 2015-05-06 kl. 00:18.
Citera
2015-05-06, 00:20
Medlem
Citat:
Det här inlägget är i.a.f. åt rätt riktning. Det enda felet du gör är att du använder dig av ordet 'sannolikhet' -- vilket är ett vetenskapligt begrepp. För att påstå att något är mer sannolikt måste du veta vissa faktorer -- i detta fall -- faktorer som du inte kan ha någon aning om.
Genom att inaktivera eller aktivera neuroner så kan vi förända en organisms medvetande. Det är en faktor som jag anser faktiskt gör det sannolikt att medvetandet är en process som styrs av neuroner.

Nu vill jag inte ägna mig åt hårklyverier längre. Jag tror faktiskt att de flesta här inne klarar av att tolka mina inlägg ändå.
Citera
2015-05-06, 00:21
Medlem
Svara på vad djurs tankar är!
Innan ni för debatten vidare.
Citera
2015-05-06, 00:24
Medlem
maceruss avatar
Citat:
Genom att inaktivera eller aktivera neuroner så kan vi förända en organisms medvetande. Det är en faktor som jag anser faktiskt gör det sannolikt att medvetandet är en process som styrs av neuroner.
Dessa typer av experiment du syftar på använder en snarare medicinsk definition av ordet 'medvetande' och är inte i närheten av det vi diskuterar -- alltså den subjektiva upplevelsen. Den definition de använder handlar snarare om att observera fysisk responsförmåga och elektrisk aktivitet i hjärnan. Att däremot se en korrelation med detta och den subjektiva upplevelsen är ett ovetenskapligt hopp. Ergo: inte en giltig faktor.
Citat:
Nu vill jag inte ägna mig åt hårklyverier längre.
Ett ord kan ändra ett helt inläggs betydelse, så att kalla det för 'hårklyveri' är smått naivt.
Citera
2015-05-06, 00:25
Medlem
Citat:
Dessa experiment du syftar på använder en snarare medicinsk definition av ordet medvetande och är inte i närheten av det vi diskuterar -- alltså den subjektiva upplevelsen. Den definition de använder sig snarare åt att observera fysisk responsförmåga och elektrisk aktivitet i hjärnan.
Provat droger som förändrar ditt medvetande någon gång?
Beroende på vilken drog du tagit så stimulerar du eller hämmar olika signaler.

Anledningen till att man observerar elektisk aktivitet är för att det är denna elekrtiska aktivitet som påverkar ditt tänkande.

Genom att sända signaler till en hjärna så kan du påverka en individs medvetande, så att personen tolkar omgivningen och sig själv felaktigt. Du kan också t.ex. inducera en derealisation.
Senast redigerad av 3. 2015-05-06 kl. 00:31.
Citera
2015-05-06, 00:30
Medlem
maceruss avatar
Citat:
Provat droger någon gång?
Cannabis någon enstaka gång, men förutsatt att man inte brukar cannabis i en omåttlig konsumtionsmängd så skulle jag påstå det extremt löjligt att klassa cannabis som en drog, förutsatt att man inte tycker att kaffe, socker och kanske även alkohol klassas som droger. Förstår dock inte relevansen?
Senast redigerad av macerus 2015-05-06 kl. 00:34.
Citera
2015-05-06, 00:31
Medlem
Citat:
Cannabis någon enstaka gång, men förutsatt att man inte brukar cannabis i en omåttlig konsumtionsmängd så skulle jag påstå det extremt löjligt att klassa cannabis som en drog, förutsatt att man inte tycker att kaffe, socker och kanske även alkohol klassas som droger. Förstår dock inte relevansen?
De påverkar ditt medvetande genom att påverka neuronernas signaler.
Citera
2015-05-06, 00:34
Medlem
maceruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grasken
Svara på vad djurs tankar är!
Innan ni för debatten vidare.
Citat:
De påverkar ditt medvetande genom att påverka neuronernas signaler.
Citat:
Anledningen till att man observerar elektisk aktivitet är för att det är denna elekrtiska aktivitet som påverkar ditt tänkande.

Genom att sända signaler till en hjärna så kan du påverka en individs medvetande, så att personen tolkar omgivningen felaktigt. Du kan också t.ex. inducera en derealisation.
Fast vad har en persons upplevelse om hur universum fungerar (tankar o.s.v.) för relevans i relation med medvetande? Så vitt vi vet så är kanske ex. fåglar lika medvetna som människor. Bara för att vi är mer intelligenta och har en annorlunda kognitiv förmåga, så betyder det inte att deras medvetandegrad är annorlunda.
Senast redigerad av macerus 2015-05-06 kl. 00:37.
Citera
2015-05-06, 00:37
Medlem
Citat:
Fast vad har en persons upplevelse om hur universum fungerar för relevans i relation med medvetande? Så vitt vi vet så är kanske ex. fåglar lika medvetna som människor. Bara för att vi är mer intelligenta och har en annorlunda kognitiv förmåga, så betyder det inte att deras medvetandegrad är annorlunda.
Okej, om du inte menar ens tankar eller ens tolkning av omgivningen så vet jag inte vad du menar med medvetande.

Vad syftar du på när du talar om medvetande?
Citera
2015-05-06, 00:39
Medlem
maceruss avatar
Citat:
Okej, om du inte menar ens tankar eller ens tolkning av omgivningen så vet jag inte vad du menar med medvetande.

Vad syftar du på när du talar om medvetande?
Självmedvetandet. Det verkar till synes som att du sammanblandar detta med självkännedom.
Senast redigerad av macerus 2015-05-06 kl. 00:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in