2015-05-05, 18:26
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Hur är gpsen i en ford transit?
Dvs hur är bilars egna gpser?
Jag som är ny är de viktigt att gpsn är bra, eftersom jag behöver en bra gps när jag ska lära mig
stället. Jag ska köra färdtjänst i göteborg och har aldrig varit i Göteborg.

Jag har en samsung galaxy s 2, skulle den funka som gps? Om jag sätter den på rutan?

Inte kört transiten så vet inte. Beror väl på vad för gps leverantör dom har. Dom har inbyggd alltså?

Annars är mobilen ditt bästa verktyg. Kartboken kan du kasta i diket. Google maps visar med pil på exakt rätt hus och till skillnad från kartan så kan man slå på satelit-funktionen för att tex se var infarten för bilar är. Om du ska upp på nån innergård eller liknande.

Otroligt bra hjälpmedel. Kan man stan nårgorlunda så räcker det ju med att kolla vart gatan ligger på mobilen och köra dit på egen hand.
Citera
2015-05-05, 19:24
Bannlyst
Hur mycket dricks "forvantar" sig en taxichaffis?

Akte TS haromveckan, resan gick pa SEK 700 (fast pris Arlanda), en hundring OK?

Chaffisen lyfte in vaskorna, schysst konversation under resan's gang, korde bra och sakert, stannade aven vid bensinmacken vid forfragan utan problem da jag behovde tjacka knaster.

(vald Svensk chaffis pa Arlanda).
Citera
2015-05-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Otroligt bra hjälpmedel. Kan man stan nårgorlunda så räcker det ju med att kolla vart gatan ligger på mobilen och köra dit på egen hand.

Bra förklaring!
Hur fungerar färdtjänst, är det tickande taxa hela tiden?
Man behöver väl inte ta betalt?
Jag har för mig det var en "egen-avgift" särskilda kunder behövde betala av nån anledning....
Är det samma system färdtjänsten har i Skåne som stockholm?

En annan fråga:

Hur mkt surf behöver jag på mobilen om jag ska använda gps när jag kör taxi?
Räcker med 0.5 gb data? 1gb?
Senast redigerad av zeros123 2015-05-05 kl. 19:38.
Citera
2015-05-05, 20:01
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Bra förklaring!
Hur fungerar färdtjänst, är det tickande taxa hela tiden?
Man behöver väl inte ta betalt?
Jag har för mig det var en "egen-avgift" särskilda kunder behövde betala av nån anledning....
Är det samma system färdtjänsten har i Skåne som stockholm?

En annan fråga:

Hur mkt surf behöver jag på mobilen om jag ska använda gps när jag kör taxi?
Räcker med 0.5 gb data? 1gb?

Vet inte hur det är i Skåna.

Stockholm är rullande med brytpunkt. Minns inte vart den går. Under viss km/h går den på tid över viss km/h på km.

Angående surfen så hade jag aldrig i mitt liv skaffat ett abonnemang med under 3gb. Räcker nätt och jämnt för surfen under dötid i taxibilen utöver mitt användande på fritiden.

Annars så har ju operatörerna börjat ge med sig och ge mer surf för mindre pengar så varför inte köra ett vanligt abonemang med surf? Comviq fast pris för 245 ger ju 6gb surf.

Sjukt hur dyr det är i Sverige med surf. Såg på rapport igår att i Danmark får man om det var 400gb för mindre än man i Sverige får 40gb.

Känns väl lite bättre när man är aktieägare av sin operatör. Men jag vet inte vad funktionen isig drar.
Senast redigerad av Bbobi 2015-05-05 kl. 20:03.
Citera
2015-05-05, 20:19
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Hur mycket dricks "forvantar" sig en taxichaffis?

Akte TS haromveckan, resan gick pa SEK 700 (fast pris Arlanda), en hundring OK?

Chaffisen lyfte in vaskorna, schysst konversation under resan's gang, korde bra och sakert, stannade aven vid bensinmacken vid forfragan utan problem da jag behovde tjacka knaster.

(vald Svensk chaffis pa Arlanda).

0-15kr i normalfallet.

Vid arlandakörning tänker jag mig 0kr. Vid stopp på vägen jag bjuder på hoppas jag kunden är snäll tillbaks och ger lite dricks för stoppet men inte självklart.

Hundring är mer än bra. Motsvarar 400kr på taxametern.

Är oftast så att ett par kunder står för 90% av dagens dricks medan resten gett 0 eller avrundat nån krona. I längden blir det pengar det med.
Citera
2015-05-05, 20:24
Medlem
Hmm...så dåligt kan det inte vara. På mitt jobb så har vi en allmän lunchrestaurang nära en större bensinstation där många taxibilar tankar.

Varje dag vid samma tid är det samma 5-7 taxichaufförer som äter lunch. Lunchen kostar 95 kr. Tjänar man så dåligt som det anges i reportaget så äter man inte lunch för 95 kr varje vardag.
Citera
2015-05-05, 20:25
Medlem
dubbelpost.... flashback är laggigt.
Citera
2015-05-05, 20:26
Medlem
Citat:
Vet inte hur det är i Skåna.

Sjukt hur dyr det är i Sverige med surf. Såg på rapport igår att i Danmark får man om det var 400gb för mindre än man i Sverige får 40gb.

Känns väl lite bättre när man är aktieägare av sin operatör. Men jag vet inte vad funktionen isig drar.

Okej tackar för svaren.
Alltså jag använder aldrig telefonen (jag har kontantkort). Jag ringer aldrig.
Så enda anledningen jag behöver surf = för gpsen.
Det känns ganska onödigt att lägga 300 kr på surf BARA för att använda till taxi yrket....
Funkar det med ens mobil som gps? Skärmen är inte för liten då?
Jag ska börja köra färdstjänst i skåne. För Serviceresor Syd AB?

Följer dessa typer av färdstjänstbolag kollektivavatal?
Jag fick en siffra av 107 kr/h.

Men om man inte får körningar är det alltid 107 kr/h som gäller då?
Det borde bli ungefär max 12 000 kr/ månaden då. Så det är fast lön om det är 107 kr/h?
Citera
2015-05-05, 20:48
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Okej tackar för svaren.
Alltså jag använder aldrig telefonen (jag har kontantkort). Jag ringer aldrig.
Så enda anledningen jag behöver surf = för gpsen.
Det känns ganska onödigt att lägga 300 kr på surf BARA för att använda till taxi yrket....
Funkar det med ens mobil som gps? Skärmen är inte för liten då?
Jag ska börja köra färdstjänst i skåne. För Serviceresor Syd AB?

Följer dessa typer av färdstjänstbolag kollektivavatal?
Jag fick en siffra av 107 kr/h.

Men om man inte får körningar är det alltid 107 kr/h som gäller då?
Det borde bli ungefär max 12 000 kr/ månaden då. Så det är fast lön om det är 107 kr/h?

Vad gör du med all dötid? För mig är det mobilen och surf som gäller

300 bara för surfen? Vad lägger du på ditt kontantkort då? 300 minus vad du lägger på kontantkort per månad = ökade kostnaden. Men det finns billigare abonnemang. Men man vill ju ha en bra telefon också.

Google maps på min z1 fungera bra. Stor skärm som på en riktig gps. Med röst om man vill det. Ungefär såhär ser det ut https://www.komplett.se/kurl/DEA645B5F4B46D49341F8D001DF6648B

Garantilönen med kollektivavtal landar på 107kr/h om jag inte missminner mig. Spelar ingen roll vad du kör in. Det är ju en garanti.

Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Hmm...så dåligt kan det inte vara. På mitt jobb så har vi en allmän lunchrestaurang nära en större bensinstation där många taxibilar tankar.

Varje dag vid samma tid är det samma 5-7 taxichaufförer som äter lunch. Lunchen kostar 95 kr. Tjänar man så dåligt som det anges i reportaget så äter man inte lunch för 95 kr varje vardag.

Han från Iraq jag delade bilen med åt också ute för hundralappen varje dag.

Dom kanske inte ser skillnad på inkomster och utgifter. Dom tror att om pengarna tar slut så är det inkomsterna som är för små helt enkelt.

Sen är det ju så att det inte är dom bästa villkoren men det är ingen ursäkt för att folk inte kan hantera sina pengar. Har man slösat alla pengar sen man var ung istället för att bygga upp en bra stabil grund med investeringar i lönsamma företag så kan man skylla på vad man vill. Är ändå ens egna fel.
Senast redigerad av Bbobi 2015-05-05 kl. 20:54.
Citera
2015-05-05, 22:34
Medlem
Citat:
Vad gör du med all dötid? För mig är det mobilen och surf som gäller

300 bara för surfen? Vad lägger du på ditt kontantkort då? 300 minus vad du lägger på kontantkort per månad = ökade kostnaden. Men det finns billigare abonnemang. Men man vill ju ha en bra telefon också.

Google maps på min z1 fungera bra. Stor skärm som på en riktig gps. Med röst om man vill det. Ungefär såhär ser det ut https://www.komplett.se/kurl/DEA645B5F4B46D49341F8D001DF6648B

Garantilönen med kollektivavtal landar på 107kr/h om jag inte missminner mig. Spelar ingen roll vad du kör in. Det är ju en garanti.

tackar för svaren!
Då skaffar jag mig comviq FASTPRIS 6GB, för 245 kr.
Hur tror du de kommer gå, när man ska flytta till en helt ny stad och köra färdtjänst där?
(aldrig varit i skåne)

Jag ser att du varit ett tag i denna tråden, kör du taxi eller?

Om ja, varför fortsätter du köra? det är ett av dem sämst betalda yrkena. Man klarar ju knappt att leva, ha råda med alla utgifter ens...
Citera
2015-05-05, 23:11
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
tackar för svaren!
Då skaffar jag mig comviq FASTPRIS 6GB, för 245 kr.
Hur tror du de kommer gå, när man ska flytta till en helt ny stad och köra färdtjänst där?
(aldrig varit i skåne)

Jag ser att du varit ett tag i denna tråden, kör du taxi eller?

Om ja, varför fortsätter du köra? det är ett av dem sämst betalda yrkena. Man klarar ju knappt att leva, ha råda med alla utgifter ens...

Det är ett prisvärt abonemang tycker jag.

Ringer du sällan med mobilen är nog tele2 bättre. 5gb 99kr/mån och 69öre min/sms.

Blir lite mer om du ska ha mobil också såklart. Vet inte vad du har idag.

Tror det går bra. Alltså erfarenheten är ju dels att man hittar där man kör. Men även att man är bra på att navigera sig. Det sistnämnda bär du med dig. Du har med dig din kunskap i navigation. Blir helt klart enklare på det sättet.

Ja, jag kör taxi. Har gjort det i X antal år nu.

Jag kommer inte köra mycket längre till. Ska börja plugga. Annars har jag inget emot yrket så. Det är ett bra yrke för den som behöver jobb men inget att fastna i. Jag är annars ung och utan barn så jag har klarat mig bra på mina 36-40h/v. På senare tid har jag inte orkat med dötiden lika bra. Men det beror även på att jag har en del ledproblem och då känner jag mig rätt frustrerad av att sitta och bli dålig i en bil om jag inte tjänar något. Annars joggar jag 4 gånger i veckan och lite styrka hemma med vikter. Men sitter jag still på det monotona sättet man gör i en bil får jag ont.

Det är först på senare tid som det uppenbarat sig för mig att min tid här är över. Flyttar från Sverige något år och sen kommer jag tillbaks för att söka mig in på vidareutbildning.
Citera
2015-05-05, 23:31
Medlem
Citat:
Det är ett prisvärt abonemang tycker jag.

Ringer du sällan med mobilen är nog tele2 bättre. 5gb 99kr/mån och 69öre min/sms.

Ja, jag kör taxi. Har gjort det i X antal år nu.

Jag kommer inte köra mycket längre till. Ska börja plugga. Annars har jag inget emot yrket så. Det är ett bra yrke för den som behöver jobb men inget att fastna i. Jag är annars ung och utan barn så jag har klarat mig bra på mina 36-40h/v. På senare tid har jag inte orkat med dötiden lika bra. Men det beror även på att jag har en del ledproblem och då känner jag mig rätt frustrerad av att sitta och bli dålig i en bil om jag inte tjänar något. Annars joggar jag 4 gånger i veckan och lite styrka hemma med vikter. Men sitter jag still på det monotona sättet man gör i en bil får jag ont.

ännu bättre.
som sagt jag ringer inget eller får samtal.
idag har jag kontantkort.

Då får de bli tele2 5GB. Men det är 5gb förbrukat per månad?
Jag kommer använda sygic navigation. Men vänta nu lite, det ser ut som sygic funkar offline.
(sygic är gps-app till telefonen)
Då behöver jag inte inte köpa abenomang om det är så...
För de känns lite surt att betala för abonemang bara för att köra taxi. Liksom man vill ju inte behöva betala för att jobba. Utrustning vill man ska ingå.

Jag köpte denna:

http://www.24.se/hem-fritid/biltillbehor/bilhallare/bilhallare-till-smartphone-med-sugpropp?externalsearch=1

Vad har du för hållare till din telefon?
Sätter du på rutan eller på instrumentbrädan?

Garantilön = 107kr/h.
107 x 8 x 20 = 17120 kr minus 30% skatt = 12 000kr.

Så det betyder att jag alltid minst kommer få 12 000 kr varje månad?
Men innebär det att att jag kommer tjäna mer? Förstår inte rikitgt. Hur kan jag tjäna mer isåfall?
(Det är enbart färdtjänst jag ska köra, i Skåne)
Färdtjänst får man körningar hela tiden (sa han) Tror dem bygger på varandra.

Men du höll på för du gillade yrket?
jag menar, du kan få jobb där du får ut 20-25 000 kr skattade....
Varför väljer du inte dessa jobb istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in