2015-05-04, 01:35
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KURDISHEN
Men klarar ni hålla er till det då? Eller blir det såhär som alltid:

5- 6 inlägg klistrade jag in orkade inte mer, är det sånt du tycker är relevant för Syriens framtid, att få diskutera? Vilka ideoligier som diskuteras, förundas, woow.. Bra, fortsätt då. Har inte mer att säga om saken, fortsätt i samma takt. det är väldigt upplysnade med att höra era ideologierQ

Självklart inte. Jag syftade på min och Iman2014s diskussion.
Citera
2015-05-04, 01:35
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag och du har avtalat om att återkomma till varandra den första september 2015.

Tråkigt att du vill lämna. Måste medge att det blir intressantare att läsa tråden när det finns perspektiv.

Ett förtydligande, jag syftade inte på det syriska folket - utan på de som läser och skriver i denna tråd.

Citat:
Jag och du har avtalat om att återkomma till varandra den första september 2015.

Nej, vi måste ta 1 december. Detta eftersom sommarsäsongen i Syrien är längre än i Europa, den sträcker sig över september och oktober och i vissa fall även november. Sommarens hårda arbete brukar vanligen få sina riktiga resultat under hösten. Det är då man kan se fiendens riktiga styrka och svagheter efter en sommar av intensiva strider och då gå all-out under hösten.

Det var därför rebellerna förra året hade sina riktigt stora segrar under hösten. Både Tal al Harah, Quneitra, Nawa och Sheikh Miskin samt Wadi Deif var sådana segrar.

Citat:
Tråkigt att du vill lämna. Måste medge att det blir intressantare att läsa tråden när det finns perspektiv.

Detta forumet är helt värdelöst. Hade IS stenat någon person till döds i öknen så hade folk skrivit 5 sidor om detta här, men riktiga militära händelser såsom Idlib offensiven nämns knappt.

Jag kommer ihåg att folk skrattade åt mig förr i tiden här på forumet. Dem skrattade åt mig när jag skrev djupa militära analyser om rebellerna, om hur dem gick in i Aleppo och Damaskus där regimen var som starkast för att försvaga regimen där dem var som starkast trots att dem hade lidit extremt stora förluster. Jag skrev att detta var deras plan för att försvaga hjärtat av regimen vilket är Aleppo och Damaskus och möjliggöra erövrandet av andra provinser och resten av Syrien. Vissa skrattade.

Dem tyckte jag skrev militärt nonsens och trodde det var ett skämt. Dem skrattade och trodde att jag skämtade.

Idag i Aleppo ser vi att dem närliggande 2 provinserna helt till 100 % nu snart är utanför Assads kontroll. Raqqa till IS och Idlib till rebellerna. Detta hade givetvis aldrig hänt om inte rebellerna slagit till i Aleppo i hjärtat av regimen.

Och i Damaskus ser vi hur man systematiskt tar över hela Daraa och Quneitra, något som aldrig varit möjligt om man inte gått in i Damaskus...

Men detta forumet är inte seriöst, så det finns ingen anledning att lägga tid här, jag ville att folk ska åtminstone veta om att Idlib offensiven sker och nu har jag klargjort detta...

Citat:
Ett förtydligande, jag syftade inte på det syriska folket - utan på de som läser och skriver i denna tråd.

Okej, då förstår jag. Själv tycker jag att majoriteten som skriver här med några undantag, är fullständigt retarderade idioter, därav den totala irrelevansen.
Senast redigerad av Iman2014 2015-05-04 kl. 01:41.
Citera
2015-05-04, 01:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Skönt faktiskt med ett konstruktivt inlägg i denna tråden! Det vi ser här på forumet är ju givetvis fruktansvärt oseriösa inlägg.

Du verkar ha kunskap om YPG fronten, jag har inte följd det så mycket alls men har hört något om IS offensiv mot Hasaka stad? Alltså pratar om staden Hasaka, inte dem olika byhålorna såsom Tal Tamr. Har du någon information om detta? För att vara uppriktig så bryr jag mig inte om kriget mellan IS och YPG, tror inte någon sida kan avancera så mycket längre, YPG har sina fästen i Hasaka och IS sina söder om staden Hasakah och ingen kommer gå in i den andres "fästen" så att säga. Däremot är jag intresserad i kriget mellan Assad i staden Hasakah och IS, hur det kommer se ut i sommar, så om du har någon information om staden Hasaka, IS offensiv där och hur det ser ut där.

Annars så var det någon i tråden som påpekade att jag skrev att jag kommer vara kortfattad och inte var här länge. Det är sant och så är det. Jag ville påpeka för folk här om Idlib offensiven som pågår och sen dess var det endast ZuparN som höll mig lite tillbaka här på forumet, men det är endast några dagar innan jag lämnar detta forumet och kommer inte återvända på en lång tid.

Detta forumet är så oseriöst, okonstruktivt så att det är hemskt att ens vistas här, men kände att det var min skyldighet att folk som är här åtminstone får veta att en offensiv pågår i Idlib provinsen. Ska väldigt snart lämna ändå, tycker det är dock lite tråkigt att folk som faktiskt har kopplingar till Syrien och är genuint intresserade av vad som sker och befinner sig på detta forumet får stå ut med detta totalt värdelösa och oseriösa forumet.

Det är helt onödiga inlägg, om man inte kan komma överens här, hur ska man komma överens "hemma" sen att den ena säger till den andra åk till KSA och bosätt dig där, den andra säger åk till NK där bör du passa in som medborgare. Helt sickens inlägg. jag uppmanar till lite skärpning, vi alla är invandrare som skriver här, till 99% i alla fall. Det finns det som inte gillar os, vare sig du är kristen eller muslim, så länge du inte är svensk spelar det ingen roll vad du är. För den sakens skulle kan vi försöka bara förmedla något bra av det dåliga, men inte som det har gjorts det senare dagarna. För någon dag sen var diskussionen om vem som var mest hatade folket i MÖ. Fyfan tänkte jag, vad har hänt med människorna? Alla svarade till varandra ni är hatade medan den andra sade nä det är ni som är hatade mest i världen och fortsatte. Nu har vi gått över till vem som skär av hals bäst och vem som är otrognast flest gånger. Jag visar respekt, för det är ju en ideologi.

Jag är inte mer insatt en någon annan, läser väldigt ofta nyheter, olika nyhetskällor, det skrivs mycket på kurdiska som inte finns ute på svenska eller engelska. Inte på turkiska heller. För Kurdistan är varje steg väldigt viktigt, smäller man en smällare så får den en nyhetesvärde för det berör oss. omvärlden verkar ha tröttnat på att rapportera om eländet i MÖ. Sen finn det ju viktigare saker att rapportera, det som hände i Nepal till exempel. Val, i ett annat land, förberedelser inför kampanj och så vidare.

Just mot Hasaka har inget rapporterats faktiskt, det som syns just nu är att IS håller på att vända sig helt och hållet mot enbart kurdiska städer/ byar. Man antar att IS håller på att förbereda en ny offensiv att inta Kobane igen. Det verkar som att IS har på något sett förskonat kristna.

Men du vet, man vet aldrig med IS, de kan ge en riktning mot Kobane och göra en skenmanöver sen är de i Hasaka och härjar för fullt. Kanske är de redan på morgonen vid gränsen till Iran. Det är vad IS är liksom.
Citera
2015-05-04, 01:51
Bannlyst
Citat:
Självklart inte. Jag syftade på min och Iman2014s diskussion.

Jag förstår dig Zuparn. Det är tack vare ideoligier människan gör framsteg, det är tack vare ideologier det ser ut som det gör i världen, utan ideer skulle det vara ett helvete. Men det var inte direkt dig eller Iman jag pekade ut. Jag tror du fatta vad jag ville komma fram till i mitt inlägg?

Har du sett matchen nu?
Senast redigerad av KURDISHEN 2015-05-04 kl. 01:57. Anledning: .
Citera
2015-05-04, 13:58
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Vad har hänt med YPG i Aleppo? Vill rebellerna öppna en front mot kurderna i Aleppo?

Citat:
Ursprungligen postat av otukt
YPGs pressmeddelande om Aleppo.
http://ypgrojava.com/en/index.php/statements/631-statement-of-the-general-command-of-the-people-s-defense-units-in-aleppo

Dem stannar.

15 islamistiska grupper påstår i video att dom slår ihop sig mot YPGs "ondskefulla" behandling (som dom själva beskriver det) av folket i den Kurd dominerade området Shekh Maqsud i Aleppo.

Jag fastnade väldigt för själva anledningen till detta som går att läsa nedan.

Citat:

ALEPPO

Islamic Groups Unite Against Kurds In Rojava
Jihadists warn they will attack Kurds soon

In a video posted on YouTube and widely shared on social media, fifteen armed Islamic groups announced their unification against Kurdish fighters known as People’s Protection Units (YPG) in Aleppo, northern Syria.

In the video one of the members of the Islamist groups reads a statement on behalf of fifteen Islamic groups. He identifies the group as the “Saving Shekh Maqsud People Group” and warns that they will to soon launch an attack under the name of “We Will Save You Sister”, against Kurds in the area.

Samarbetet gäller mellan dessa grupper:
Citat:
The joint group consists of the
Nusrah Front
Levant Front,
Revolutionary Units of Levant,
First Battalion
Safwa of Islam among others.

I Videon sägs detta:
Citat:
“As a response to the evil actions of the YPG against the people of Shekh Maqsud [a town in Aleppo], Kurds, Arabs and other ethnicities have decided to come together to conduct an operation to save the people of Shekh Maqsud and bring them a better life in which their dignity is fully protected from the devils of YPG,” the militant says in the video.

Och den stora anledningen är:
Citat:
The group claims that the reason behind their attacks is that the YPG fighters forced a woman to take off her scarf (hijab) in Shekh Maqsud. The security forces, however, reject the claims.

Mer detaljer finns:
http://www.basnews.com/en/news/2015/05/03/islamic-groups-unite-against-kurds-in-rojava/

Övrigt:
Shekh Maqsud is a Kurdish majority town in Aleppo where thousands of refugees are currently living.
Senast redigerad av tigersaid86 2015-05-04 kl. 14:26.
Citera
2015-05-04, 15:42
Medlem
YPG i Aleppo verkar ha löst problemen med rebellerna:
https://twitter.com/markito0171/status/594925079093518336

YPG ska lämna över de personerna som felbehandla kvinnan, som för övrigt var civilia i området och inte YPG-medlemmar.
Citera
2015-05-04, 16:05
Medlem
343karremans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
YPG i Aleppo verkar ha löst problemen med rebellerna:

YPG ska lämna över de personerna som felbehandla kvinnan, som för övrigt var civilia i området och inte YPG-medlemmar.
Nej det var inte bara det.
Shekh Maqsud förlorar sitt självstyre. Det kommer nu mera styras av nusråttor.
Det kommer att vara olagligt att visitera kvinnor.
Alla fångar som YPG har i sitt fängelse ska släppas.
Det kommer att vara tillåtet för alla andra faktioner att gå in och röra sig fritt i Shekh Maqsud.
Jag säger att det bara är bättre att överge Shekh Maqsud helt och evakuera de civila till Afrin.
Senast redigerad av 343karreman 2015-05-04 kl. 16:11.
Citera
2015-05-04, 17:08
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 343karreman
Nej det var inte bara det.
Shekh Maqsud förlorar sitt självstyre. Det kommer nu mera styras av nusråttor.
Det kommer att vara olagligt att visitera kvinnor.
Alla fångar som YPG har i sitt fängelse ska släppas.
Det kommer att vara tillåtet för alla andra faktioner att gå in och röra sig fritt i Shekh Maqsud.
Jag säger att det bara är bättre att överge Shekh Maqsud helt och evakuera de civila till Afrin.

Märkligt om dessa uppgifter stämmer. Det är i sådana fall ingen mening att hålla kvar stadsdelen om man ändå ska tillåta al-Nusra och andra islamistfraktioner få röra sig i denna del av staden.

Dessutom vill man lämna ut civila till al-Nusra för lagföring. Dessa civila som pekas ut riskerar avrättning.
Citera
2015-05-04, 17:34
Medlem
343karremans avatar
Citat:
Märkligt om dessa uppgifter stämmer. Det är i sådana fall ingen mening att hålla kvar stadsdelen om man ändå ska tillåta al-Nusra och andra islamistfraktioner få röra sig i denna del av staden.

Dessutom vill man lämna ut civila till al-Nusra för lagföring. Dessa civila som pekas ut riskerar avrättning.
Dokumentet som har skrivits under.

Översättning.
Citat:
These are the clauses that have been agreed upon between the "lubayka o5taah" operations room and the YPG
delivering those who assaulted the sister to the judicial committee in the LO operations room in addition to legitimate mediators :
fasqom kama omirt assembly
Group 16
with the presence of a representative from the YPG during the investigation and trial, and it has been agreed that the location for the judicial committee is the location of shami front in in shaykh almaqsoud
Delivering the person that permitted Anas Jarkas to open fire to the same committe so that it can investigate the facts and follow the whoever opened fire on the kastlo and alrahba buildings
separating the checkpoints of (something) alshaykh maqsoud, eastern from western
alshaykh maqsoud is one of liberated Aleppo's neighbourhoods and the same rules are applied to it as to other Aleppo neighbourhoods without any special treatment, and it is not subject to self administration
Searching women is disallowed and it is permitted to all factions to enter the neighbourhood like any liberated neighbourhood in liberated Aleppo
Prisoners (non convicted ones I think) will be released in all their areas, and the factions participating in LO operations room commit to follow all of the arrested kurds and to try to release them.
LO = lubayka okhtah
Frågan är om Assad tänker börja bomba stadsdelen. Jag tror inte att Assad vill börja bomba Kurder då han är beroende av YPG i Hasakah och Nubl.
Senast redigerad av 343karreman 2015-05-04 kl. 17:39.
Citera
2015-05-04, 17:50
Medlem
tigersaid86s avatar
Assad ger sitt sektfolk Alewiterna 48 timmar att lämna Damaskus tydligen.

Citat:
Assad gives Alawites 48 hours to leave Damascus; pro-regime families told to go to city of Latakia

Leave Damascus'

Syrian President Bashar al-Assad meanwhile was reported to struggle to maintain control of the city of Damascus and has alerted pro-regime Alawite families that they must vacate their homes in the next 48 hours, the Saudi Okaz daily newspaper reported Sunday.

According to the report, Syrian intelligence services notified the Alawites that they must make their way to Latakia, a port city that has been subjected to rebel and Islamist offensives in recent days.

The Alawite community is an offshoot of Shiite Islam and is the sect of Assad, who is facing a deadly rebellion by mostly Sunni rebels seeking to topple him.

Earlier in the day, Syria's army cut the last main supply route for a rebel bastion east of Damascus, further tightening a crippling siege on the area, a monitor and state media said.

http://www.i24news.tv/en/mobile#content/69893
Citera
2015-05-04, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 343karreman
Dokumentet som har skrivits under.

Översättning.

Frågan är om Assad tänker börja bomba stadsdelen. Jag tror inte att Assad vill börja bomba Kurder då han är beroende av YPG i Hasakah och Nubl.

Känns som ett "skriv under eller gå under" scenario kurderna måste fått utstå.
Det finns väl nog med Islamister i Aleppo för att översvämma Shekh Maqsud på några dagar om de så vill? Inte värt liven det skulle kosta att försvara området säger jag, skulle man göra fullt motstånd skulle det bara sluta i en massaker.
Citera
2015-05-04, 18:09
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:

YPG har inget att säga till om i stadsdelen, varken förr eller nu. Det är en liten enklav långt ifrån närmaste YPG kontrollerade områden. Sanningen är väl snarare den att YPG tackar Gud varje dag för att dem har rebellerna som sina grannar i området och inte IS.

Sen så är Sheikh Meqsud en nödvändighet för rebellerna, det är där försörjningslinjen går för rebellerna och YPG har inget att säga till om. Antingen så får dessa rebellgrupper röra sig fritt i stadsdelen eller så kommer YPG bli förintade i området. Så enkelt är det.

Intressant att du försvarar dessa personer som medvetet tvingar kvinnor ta av sin sina Hijab, men man kan väl inte förvänta sig mer av er radikala sekularister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in