2015-05-04, 12:58
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppforsbacke
Kommer det räcka att vegga på fönsterkarmen med endast dagsljus?
Har ingen möjlighet att köra igång i garderob just nu. Tänkte försöka få upp dom en decimeter innan dom åker ut och låta det bli varmare om nätterna.
Ja, om plantorna får några soltimmar per dag så funkar det.
Citera
2015-05-04, 12:59
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppforsbacke
Kommer det räcka att vegga på fönsterkarmen med endast dagsljus?
Har ingen möjlighet att köra igång i garderob just nu. Tänkte försöka få upp dom en decimeter innan dom åker ut och låta det bli varmare om nätterna.
Det är ett sämre alternativ än att sätta ut dom och sätta en avskuren 1 1/2L PET över.
Citera
2015-05-04, 13:11
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Det är ett sämre alternativ än att sätta ut dom och sätta en avskuren 1 1/2L PET över.
Ska köra din metod i sommar, är petflaska över något du rekommenderar i början?
Citera
2015-05-04, 13:35
Medlem
Ok får ta och kasta ut dom i jord, petflaskan kapas och man trär bara över den över plantan? ska den vara så tät som möjligt eller ska man låta korken va av?
Citera
2015-05-04, 13:47
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Ska köra din metod i sommar, är petflaska över något du rekommenderar i början?
I grunden tycker jag att man ska göra egna frön så man bara kan sprida ut ett rejält gäng och slipper trixa med flaskor och ev förvegg. Jag hade nog tagit av korken alt gjort några mindre hål.
Citera
2015-05-04, 14:01
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
I grunden tycker jag att man ska göra egna frön så man bara kan sprida ut ett rejält gäng och slipper trixa med flaskor och ev förvegg. Jag hade nog tagit av korken alt gjort några mindre hål.
Flyttar en hane och en hona iväg från resten sen när det kommit igång, ungefär hur långt bort måste hanen vara så att inte övriga honor börjar bilda frön?
Citera
2015-05-04, 14:16
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Flyttar en hane och en hona iväg från resten sen när det kommit igång, ungefär hur långt bort måste hanen vara så att inte övriga honor börjar bilda frön?
Det beror helt på spoten. Jag hade en lite skogig grow för ett par år sedan och där var det inte längre än 15-20m mellan plantorna och det var bara något enstaka frö i det som ej skulle pollineras.
Låter som du har en plan. Tummen upp.
Citera
2015-05-04, 15:42
Medlem
Citat:
Det beror helt på spoten. Jag hade en lite skogig grow för ett par år sedan och där var det inte längre än 15-20m mellan plantorna och det var bara något enstaka frö i det som ej skulle pollineras.
Låter som du har en plan. Tummen upp.
Kan man låta en stark hane vara kvar och klippa alla grenar och bara lämna topcolan, slänga en genomskinlig plastpåse över den och låta pollensäckarna öppna sig, sen pensla en bud på någon fin fenotyp för att få några frön till nästa år?
Citera
2015-05-04, 16:40
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggestaden
Kan man låta en stark hane vara kvar och klippa alla grenar och bara lämna topcolan, slänga en genomskinlig plastpåse över den och låta pollensäckarna öppna sig, sen pensla en bud på någon fin fenotyp för att få några frön till nästa år?

Nej rh blir för hög. Du kan klippa av den och sätta den i en vas hemma och samla pollen alt gräva upp den och sätta den en bit bort. När den sen blommar tar du en papperspåse ex godispåse och sätter över toppen och ruskar ordentligt löper bort till vald dam stoppar in den gren du vill pollinera i påsen och ruskar ordentligt. Voilà en gren pollinerad, upprepa tills du är nöjd. Ofta bra att köra en gång i veckan under tre veckor för en fullständig pollinering.
Citera
2015-05-04, 18:04
Medlem
Tjena, första inlägget efter att ha varit aktiv i säkert ett år på flashback

Snackade med en polare som fixat frön och hela köret för att odla ute, dock är han för snål för att köpa krukor, jag tycker mej minnas ha sett odlingar i vanliga svarta sopsäckar utomhus.
funkar det, nackdelar och fördelar eller egna erfarenheter av "soppåse-odling"?
dela gärna med er!

hoppas jag lyckats post i rätt tråd
Citera
2015-05-04, 18:07
Medlem
14 dagar sedan jag tryckte ner 10st auto ak47 från nordenseed i jorden, och inget har hänt.
Planterade en bit utanför Göteborg.

Döda?
Citera
2015-05-04, 18:39
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
14 dagar sedan jag tryckte ner 10st auto ak47 från nordenseed i jorden, och inget har hänt.
Planterade en bit utanför Göteborg.

Döda?
Du kan ha varit lite tidig så jorden var kall. Ta det lugnt och rota inte runt de tittar säkert upp när värmen kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in