2015-05-04, 10:39
Medlem
svulles avatar
Jag tycker det är smått löjligt hur många AIK:are vevar mot Sauli-Sonko. De spelade alltså 30-35 minuter tillsammans mot Åtvidaberg, där hela laget var sanslöst virrigt. Mittfältet var öppen gata och Åtvidaberg kom gång på gång i fart mot backlinjen. Saulis kontrakt ska rivas, och Sonko, som lovordats innan omgång 6, håller nu alltså högst låg "superettanklass"? Vi ska värva hem Backman och Jos.

Hur ska vi kunna utveckla spelare om de blir halshuggna omedelbart de begår misstag? Sauli var bra i cupderbyt och har inte spelat frekvent sedan dess. Det är väl ändå skäligt att ge honom en chans att revanschera sig. Visst kan man i affekt efter slutsignal vara skogstokig, men att nu sitta och basunera ut att det är kört om Sauli och Sonko spelar är ju bara tragiskt.

AIKs största problem, vilket också har varit genomgående de senaste åren, är avsaknaden av spelande backar. Vi ger bort så fruktansvärt mycket boll i form av inkast och tjongbollar varje match för att våra backar systematiskt vägrar spela sig ur situationer. Där ligger den största problematiken, snarare än att våra unga mittbackar behöver förbättra sitt positionsspel.
Citera
2015-05-04, 10:40
Medlem
Punklivs avatar
Skönt att höra att ni inte spelar Goitom eller Per Karlsson i alla fall.

Om Kennedy inte vore borta skulle vi nog kunna ta poäng i dag. Nu vet jag fan inte... tror att vi kan tappa vårt spel totalt utan honom.

Har dock förstått att Gnagets mittbackar inte är något att skriva hem om. Då kanske vi slipper förnedring i alla fall.
Citera
2015-05-04, 11:21
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Jag tycker det är smått löjligt hur många AIK:are vevar mot Sauli-Sonko. De spelade alltså 30-35 minuter tillsammans mot Åtvidaberg, där hela laget var sanslöst virrigt. Mittfältet var öppen gata och Åtvidaberg kom gång på gång i fart mot backlinjen. Saulis kontrakt ska rivas, och Sonko, som lovordats innan omgång 6, håller nu alltså högst låg "superettanklass"? Vi ska värva hem Backman och Jos.

Hur ska vi kunna utveckla spelare om de blir halshuggna omedelbart de begår misstag? Sauli var bra i cupderbyt och har inte spelat frekvent sedan dess. Det är väl ändå skäligt att ge honom en chans att revanschera sig. Visst kan man i affekt efter slutsignal vara skogstokig, men att nu sitta och basunera ut att det är kört om Sauli och Sonko spelar är ju bara tragiskt.

AIKs största problem, vilket också har varit genomgående de senaste åren, är avsaknaden av spelande backar. Vi ger bort så fruktansvärt mycket boll i form av inkast och tjongbollar varje match för att våra backar systematiskt vägrar spela sig ur situationer. Där ligger den största problematiken, snarare än att våra unga mittbackar behöver förbättra sitt positionsspel.

Det är ju tyvärr så det ser ut i AIK. Om du minns tabben Sam Lundholm gjorde mot Astana i EL-kvalet förra året så var det samma retorik.

Men något som är allvarligt är att backlinjen är tyvärr sämre än förra säsongen. Det är ju bara Nisse Johansson som är bra klass på. De kan man givetvis inte lasta de övriga för, de är unga och kommer att bli bättre. Men i detta nu så är de klart sämre än både MFF och Elfsborg t.ex. om vi inte värvar en riktigt bra mittback i år blir det inget SM-guld, så frågan är om man prioriterar det eller kör mer på lång sikt.

Till sist var ju Milosevic rätt bra på att driva upp spelet. Sauli hävdar själv att han är bra på det, men det har jag inte sett så mycket av ännu.
Citera
2015-05-04, 11:37
Medlem
duros avatar
Citat:

Sonko är ju för fan vår egen David Luiz. Sauli var okej i cupderbyt men i resterande matcher har han inte imponerat alls, jag förstår att det tar tid att ersätta mittbackar men jag tror inte Sauli är rätt val. Det är knappast kört mot bajen men det är ingen tvekan om att backlinjen blir vår svagaste länk i matchen.
Citera
2015-05-04, 11:51
Medlem
stayluckys avatar
AIK får se till att vinna kampen på mittfältet och inte släppa till för mycket chanser till Bajen. Jag är, som de flesta, orolig för backlinjen när Pertan saknas.

Goitom känns inte som ett lika stort avbräck. Hoppas att både Bangura och Nabbe har sovit gott och har en bra dag idag.

Matchen kan gå lite hur som helst men om jag ska vara optimistisk tror jag på 2-1 till gnaget.
Citera
2015-05-04, 11:56
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Rätt intressant att se Hammarby utan Kennedy och försöka få en uppfattning om hur mycket han betyder för lagets offensiv. Finns det någon som kan ta tag i spelet och hålla i bollen?

Tror det blir enklare för AIK att ersätta Goitom än att ersätta Karlsson. I offensiven kan kanske Bangura får mer ansvar och större utrymme.

I cupmatchen spelade rundningsmärket Etuhu. Nu tror jag det det finns chans att vinna mittfältskampen och duellerna.

Kommer fram till AIK vinner med uddamålet.

Besara skulle väl vara den som kommer närmast Kennedys spelförståelse. Men Kennedy är ett monster, stark, säker, fantastisk högerfot.

Kommer bli en defensiv match från Hammarbys sida tror jag. Detta är problemet i vår trupp, vi saknar bredden. Och, det är tydligast, oavsett resultat de senaste matcherna att vi är svagast av de tre lagen i stan.

Med det sagt så är derbyn helt oförutsägbara och kan sluta hur som helst. Mot 3 pinnar!
Citera
2015-05-04, 12:00
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Har Sonko Sundberg verkligen varit bra innan dess? Känslan jag fått är att han varit rätt svajig och framförallt haft problem med bollar bakom backlinjen. Exempelvis sprang ju Daniel Gustavsson åttor runt honom i första halvlek och det var knappast Sonkos förtjänst att ni höll nollan där.
Citera
2015-05-04, 12:13
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Det är ju tyvärr så det ser ut i AIK. Om du minns tabben Sam Lundholm gjorde mot Astana i EL-kvalet förra året så var det samma retorik.

Men något som är allvarligt är att backlinjen är tyvärr sämre än förra säsongen. Det är ju bara Nisse Johansson som är bra klass på. De kan man givetvis inte lasta de övriga för, de är unga och kommer att bli bättre. Men i detta nu så är de klart sämre än både MFF och Elfsborg t.ex. om vi inte värvar en riktigt bra mittback i år blir det inget SM-guld, så frågan är om man prioriterar det eller kör mer på lång sikt.

Till sist var ju Milosevic rätt bra på att driva upp spelet. Sauli hävdar själv att han är bra på det, men det har jag inte sett så mycket av ännu.

Samtidigt har vi släppt in minst mål i serien undantaget IFK Göteborg. Min uppfattning rä att det ser ganska skakigt ut generellt, men att vi ofta lyckas reda upp det hela. Men som sagt, huvudproblemet är att vi saknar all förmåga att bygga ett spel från backplats.

Citat:
Ursprungligen postat av duro
Sonko är ju för fan vår egen David Luiz. Sauli var okej i cupderbyt men i resterande matcher har han inte imponerat alls, jag förstår att det tar tid att ersätta mittbackar men jag tror inte Sauli är rätt val. Det är knappast kört mot bajen men det är ingen tvekan om att backlinjen blir vår svagaste länk i matchen.

Sauli är ju inte tänkt som ett förstaval heller. Problemet är att Pertan är tämligen skadebenägen och därtill är fantastiskt usel på fötterna. Han är en fanbärare, men knappast en ideal spelare att ha i en startelva för ett lag som aspirerar på att gå ut i Europa. Genomgående behöver vi bättre bollkänsla i backlinjen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Har Sonko Sundberg verkligen varit bra innan dess? Känslan jag fått är att han varit rätt svajig och framförallt haft problem med bollar bakom backlinjen. Exempelvis sprang ju Daniel Gustavsson åttor runt honom i första halvlek och det var knappast Sonkos förtjänst att ni höll nollan där.

Han blandar och ger. Som jag skrev ovan så ser han ut att vara väldigt skakig, men samtidigt reder han ofta upp situationerna. Sett till sin ringa erfarenhet så tycker jag definitivt att han har varit bra. Vi har trots allt släppt in minst mål i serien, inte inkluderat IFK. Sen kan jag hålla med om att det är smått fantastiskt hur vi inte lyckats släppa in fler baljor med tanke på hur det har sett ut.
Citera
2015-05-04, 13:06
Medlem
Intressant att innan säsongen ansågs Hauksson som bättre värvning än Sævarsson av experterna.
Hur det gick ihop förstod jag inte, anser att Sævarsson varit en av Allsvenskans bästa mittbackar så här långt.

Sen tror jag Nanne och Kennedy spelar något slags "mindgame" med AIK. Inte en chans att han skulle SMSa Expressen och meddela att han inte skulle lira utan en anledning.
Senast redigerad av Ingakrusiduller 2015-05-04 kl. 13:08.
Citera
2015-05-04, 13:18
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Ja, gårdagens matcher, får man skriva nått om dom här nu?

En sak jag vill fråga MFF:arna här. Jag har ju sett en massa hyllningar av Eikrem, inte helt oförståeligt, men en sak som jag noterade igår var att han var väldigt omständlig med bollen ett antal gånger. Det jag tänkte först var att det inte var så konstigt att han inte hade gjort så många mål med tanke på hur mycket han behandlade bollen innan han kom till avslut. Men sen på slutet så slog det mig att det han gjorde var att han var alltid väldigt noga med att komma till ett perfekt läge för insidan av högerdojan innan han gjorde nånting. Är det så enkelt som att han är grym när han kan lägga bollen perfekt på foten men usel annars? I så fall är det inte konstigt att han misslyckats i ligor där det går lite snabbare. Kan ju också innebära att det är lätt att plocka bort honom från spelet om nån motståndare får för sig det, nu vet jag ju inte om det är nån bra idé ändå, men det är ju en möjlighet i alla fall..

Och sen måste jag säga att jag blev imponerad av Cibickis spelförståelse. Har inte sett honom så mycket förut men för att egentligen vara anfallare så skötte han det ju exemplariskt när Yotun gick bort sig i offensiven. Ett antal gånger som han snabbt var nere på ytterbacksposition och skötte försvaret utmärkt. Snyggt sånt.
Citera
2015-05-04, 13:21
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingakrusiduller
Intressant att innan säsongen ansågs Hauksson som bättre värvning än Sævarsson av experterna.
Hur det gick ihop förstod jag inte, anser att Sævarsson varit en av Allsvenskans bästa mittbackar så här långt.

Sen tror jag Nanne och Kennedy spelar något slags "mindgame" med AIK. Inte en chans att han skulle SMSa Expressen och meddela att han inte skulle lira utan en anledning.
Hauksson går ju en betydligt ljusare framtid till mötes, är väl 23 medan saevarsson passerat 30?
Citera
2015-05-04, 13:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Hauksson går ju en betydligt ljusare framtid till mötes, är väl 23 medan saevarsson passerat 30?
Frågan är om Hauksson ens spelar i aik när han är bättre än Saevarsson är nu...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in