Citat:
Ursprungligen postat av
Shuyin
Det är ju tyvärr så det ser ut i AIK. Om du minns tabben Sam Lundholm gjorde mot Astana i EL-kvalet förra året så var det samma retorik.
Men något som är allvarligt är att backlinjen är tyvärr sämre än förra säsongen. Det är ju bara Nisse Johansson som är bra klass på. De kan man givetvis inte lasta de övriga för, de är unga och kommer att bli bättre. Men i detta nu så är de klart sämre än både MFF och Elfsborg t.ex. om vi inte värvar en riktigt bra mittback i år blir det inget SM-guld, så frågan är om man prioriterar det eller kör mer på lång sikt.
Till sist var ju Milosevic rätt bra på att driva upp spelet. Sauli hävdar själv att han är bra på det, men det har jag inte sett så mycket av ännu.
Samtidigt har vi släppt in minst mål i serien undantaget IFK Göteborg. Min uppfattning rä att det ser ganska skakigt ut generellt, men att vi ofta lyckas reda upp det hela. Men som sagt, huvudproblemet är att vi saknar all förmåga att bygga ett spel från backplats.
Citat:
Ursprungligen postat av
duro
Sonko är ju för fan vår egen David Luiz. Sauli var okej i cupderbyt men i resterande matcher har han inte imponerat alls, jag förstår att det tar tid att ersätta mittbackar men jag tror inte Sauli är rätt val. Det är knappast kört mot bajen men det är ingen tvekan om att backlinjen blir vår svagaste länk i matchen.
Sauli är ju inte tänkt som ett förstaval heller. Problemet är att Pertan är tämligen skadebenägen och därtill är fantastiskt usel på fötterna. Han är en fanbärare, men knappast en ideal spelare att ha i en startelva för ett lag som aspirerar på att gå ut i Europa. Genomgående behöver vi bättre bollkänsla i backlinjen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tebo
Har Sonko Sundberg verkligen varit bra innan dess? Känslan jag fått är att han varit rätt svajig och framförallt haft problem med bollar bakom backlinjen. Exempelvis sprang ju Daniel Gustavsson åttor runt honom i första halvlek och det var knappast Sonkos förtjänst att ni höll nollan där.
Han blandar och ger. Som jag skrev ovan så ser han ut att vara väldigt skakig, men samtidigt reder han ofta upp situationerna. Sett till sin ringa erfarenhet så tycker jag definitivt att han har varit bra. Vi har trots allt släppt in minst mål i serien, inte inkluderat IFK. Sen kan jag hålla med om att det är smått fantastiskt hur vi inte lyckats släppa in fler baljor med tanke på hur det har sett ut.