Citat:
Jag tänker inte ställa den klassiska frågan: "Källa på det?", eftersom jag inte betvivlar detta på något sätt. Men jag skulle ändå gärna vilja fördjupa mig i påståendet.
Hur ser spridningen ut i statistiken? Median och "svansar"? Vilka demografiska grupper har störst boyta? Gissar personligen på äldre i landsbygd som bor i villa.
Hur räknas ytorna? Biytor med eller ej? Typ friggebodar och garage.
Är rapporten ny? Har det tagits hänsyn till den befolkningsökning som skett de senaste åren och det anekdotiska faktum att man nu kan skriva sig 10-20 i en etta av olika skäl.
Det jag framför allt skulle vilja se är skillnaden mellan stad och land. Jag skulle inte bli förvånad om de i särklass största boendeytorna finns i glesbygd. Där kanske man kan prata om andra bristproblem än på bostäder.
Nästa steg är att jämföra oss med andra länder. Att vi bör ha mindre boyta än Hongkong och Nederländerna köper jag, men även här kommer aspekten med urbant och ruralt samhälle in. Hur jämförs vi med t ex Norge, Finland och Kanada?
Så ändå, tja, jag skulle nog vilja se den ursprungliga rapporten....
Hur ser spridningen ut i statistiken? Median och "svansar"? Vilka demografiska grupper har störst boyta? Gissar personligen på äldre i landsbygd som bor i villa.
Hur räknas ytorna? Biytor med eller ej? Typ friggebodar och garage.
Är rapporten ny? Har det tagits hänsyn till den befolkningsökning som skett de senaste åren och det anekdotiska faktum att man nu kan skriva sig 10-20 i en etta av olika skäl.
Det jag framför allt skulle vilja se är skillnaden mellan stad och land. Jag skulle inte bli förvånad om de i särklass största boendeytorna finns i glesbygd. Där kanske man kan prata om andra bristproblem än på bostäder.
Nästa steg är att jämföra oss med andra länder. Att vi bör ha mindre boyta än Hongkong och Nederländerna köper jag, men även här kommer aspekten med urbant och ruralt samhälle in. Hur jämförs vi med t ex Norge, Finland och Kanada?
Så ändå, tja, jag skulle nog vilja se den ursprungliga rapporten....

Om en eller annan bor för stort men har råd med det vad ska man göra åt den saken? I villor bor många äldre där maken gått bort den andra bor kvar. Huset har inga lån det går att leva på en pension om man inte renoverar och underhåller allt för mycket.
Samtidigt kan den gamle inte flytta för då slår reavinstskatten till, det blir knappt så det räcker att köpa en nybyggd lägenhet. Dessutom ökar hyran till en nivå som den gamle inte kan klara av.
Många äldre har gjort kalkylen och de väljer att bo kvar!
Den gamle bor således kvar alldeles för stort, för er som ser saken som ett matematiskt problem.
Ni kanske ska skicka in en invandrarfamilj till den gamle så han blir inneboende hos sig själv?
Ska ni bilda nya familjekonstellationer eller med skatter tvinga gamlingen flytta till ett inneboende?
Känns som trådens moderater, som pekar på att vi inte är trångbodda, skulle kunna tänka sig marxistiska metoder för att reglera att ingen människa bor i mer än ett rum.