Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Vi har ingen bostadsbrist i Sverige. Vi har fler kvadratmeter bostadsyta per invånare än de flesta andra länder.
Jag tänker inte ställa den klassiska frågan: "Källa på det?", eftersom jag inte betvivlar detta på något sätt. Men jag skulle ändå gärna vilja fördjupa mig i påståendet.
Hur ser spridningen ut i statistiken? Median och "svansar"? Vilka demografiska grupper har störst boyta? Gissar personligen på äldre i landsbygd som bor i villa.
Hur räknas ytorna? Biytor med eller ej? Typ friggebodar och garage.
Är rapporten ny? Har det tagits hänsyn till den befolkningsökning som skett de senaste åren och det anekdotiska faktum att man nu kan skriva sig 10-20 i en etta av olika skäl.
Det jag framför allt skulle vilja se är skillnaden mellan stad och land. Jag skulle inte bli förvånad om de i särklass största boendeytorna finns i glesbygd. Där kanske man kan prata om andra bristproblem än på bostäder.
Nästa steg är att jämföra oss med andra länder. Att vi bör ha mindre boyta än Hongkong och Nederländerna köper jag, men även här kommer aspekten med urbant och ruralt samhälle in. Hur jämförs vi med t ex Norge, Finland och Kanada?
Så ändå, tja, jag skulle nog vilja se den ursprungliga rapporten....