2015-04-28, 12:04
Medlem
[quote=Yggdrasil12|53158558][quote=Fettsugning|53157699]
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12

Men vem tittar på ens vilotimmar eller ens om jag har ett tidigare jobb? inte är det taxametern som visar att jag jobba si och så många timmar och sånt

Som taxiförare är du skyldig att föra tidbok och dessutom har polisen rätt att vid kontroll köra ut våra körpassrapporter.
Citera
2015-04-28, 12:24
Medlem
Fettsugnings avatar
[quote=Yggdrasil12|53158558][quote=Fettsugning|53157699]
Citat:

Men vem tittar på ens vilotimmar eller ens om jag har ett tidigare jobb? inte är det taxametern som visar att jag jobba si och så många timmar och sånt
Ingen seriös arbetsgivare skulle låta dig köra så att det bryter mot dessa regler då de ytterst riskerar att bli av med sitt trafiktillstånd.

Sen kan du när som helst, som nämnts, kontrolleras av polis eller bilinspektör och måste då alltså kunna uppvisa vilotidbok, körpassrapport mm. Som sagt, ingen arbetsgivare tar den risken.
Citera
2015-04-28, 14:02
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Problemet skulle vara om du orsakade en olycka och det kom fram när man grävde lite djupare.

Då är det ju inte längre bara en olycklig olycka. Då är det en olycka orsakad av någon som fifflat med vilotiderna. Känn dig körd.
Citera
2015-04-28, 23:29
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Problemet skulle vara om du orsakade en olycka och det kom fram när man grävde lite djupare.

Då är det ju inte längre bara en olycklig olycka. Då är det en olycka orsakad av någon som fifflat med vilotiderna. Känn dig körd.

Hehe jo ja man kanske ska ge upp försöket då ifall det verkar allt för farligt för allmänheten. Men fiffla går ju 😅 att till exempel inte säga något om att man har ett andra jobb . Eller ska jag gå över helt på taxinärieng hmm svårt val
Citera
2015-04-28, 23:41
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Hehe jo ja man kanske ska ge upp försöket då ifall det verkar allt för farligt för allmänheten. Men fiffla går ju 😅 att till exempel inte säga något om att man har ett andra jobb . Eller ska jag gå över helt på taxinärieng hmm svårt val

Fast å andra sidan är det ju inga problem att gå i skolan motsvarande tid och köra taxi.

Ingen större risk men ändå en man tar.

Jobbar du 8h så kan du ju jobba 5h till, max. Och tiden mellan dom två jobben kan du skriva in som rast i boken. Sitter du inte i bilen fören efter en timme skriver du med den tiden i boken som rast och kör 5h f.o.m den tidpunkten.

Alltså slutar du 14 på vanliga jobbet och i taxin 15 så skriver du 14-15 som rast.

Då är det alltså totalt 14 timmar sen du började ditt första jobb. Räcker väl? Eller är du arbetsnarkoman?
Senast redigerad av Bbobi 2015-04-28 kl. 23:43.
Citera
2015-04-29, 09:04
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Fast å andra sidan är det ju inga problem att gå i skolan motsvarande tid och köra taxi.

Ingen större risk men ändå en man tar.

Jobbar du 8h så kan du ju jobba 5h till, max. Och tiden mellan dom två jobben kan du skriva in som rast i boken. Sitter du inte i bilen fören efter en timme skriver du med den tiden i boken som rast och kör 5h f.o.m den tidpunkten.

Alltså slutar du 14 på vanliga jobbet och i taxin 15 så skriver du 14-15 som rast.

Då är det alltså totalt 14 timmar sen du började ditt första jobb. Räcker väl? Eller är du arbetsnarkoman?

Kanske ses som en arbetsnarkoman i mina arbetskollegors ögon men men pengar är jag i stort behov av nu.

Hmm ja du har nog rätt i det du säger jobbar jag till 14:00 och sätter mig i bilen 15:00 eller något då är det 1h rast vilket betyder att jag kan köra max fram till 20:00?

Jag antar att mina jobb tider förmodligen kommer se ut såhär 06:30-14:00 15-16:00 - 20:00 är det väl max jag får köra om vilotiderna måste stämma överens beroende på vilken tid jag börjar köra ?

jag förstod det som att vilotiden var den tid jag inte satt vid ratten från just den tiden jag slutade. jag tolkade det mer som att om jag slutar 21:00 så är det ju minst 17-18h timmar innan jag sätter mig vid ratten igen. Trodde inte att tidigare jobb räknades dock. Kan vara lätt att missförstå om man aldrig hört det där med vilotiderna och dylikt. Men tack ska ni ha för bra svar på mina nu i efterhand dumma frågor
Citera
2015-04-30, 20:38
Medlem
Citat:
Kanske ses som en arbetsnarkoman i mina arbetskollegors ögon men men pengar är jag i stort behov av nu.

Hmm ja du har nog rätt i det du säger jobbar jag till 14:00 och sätter mig i bilen 15:00 eller något då är det 1h rast vilket betyder att jag kan köra max fram till 20:00?

Jag antar att mina jobb tider förmodligen kommer se ut såhär 06:30-14:00 15-16:00 - 20:00 är det väl max jag får köra om vilotiderna måste stämma överens beroende på vilken tid jag börjar köra ?

jag förstod det som att vilotiden var den tid jag inte satt vid ratten från just den tiden jag slutade. jag tolkade det mer som att om jag slutar 21:00 så är det ju minst 17-18h timmar innan jag sätter mig vid ratten igen. Trodde inte att tidigare jobb räknades dock. Kan vara lätt att missförstå om man aldrig hört det där med vilotiderna och dylikt. Men tack ska ni ha för bra svar på mina nu i efterhand dumma frågor

Vilotiderna är svåra att förstå om man inte är insatt, har stöt på flera poliser som inte förstår hur man läser i en tidbok.
Citera
2015-05-03, 21:13
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
Vilotiderna är svåra att förstå om man inte är insatt, har stöt på flera poliser som inte förstår hur man läser i en tidbok.

Haha poliser kanske inte är så intelligenta alla gånger =)
Men får hoppas att Taxi Stockholm vill ha mig som förare nu har pluggat mycket efter taxilegitimationen deras rekrytering är drt ända jag ska ha svar på
Citera
2015-05-03, 22:42
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Men får hoppas att Taxi Stockholm vill ha mig som förare nu har pluggat mycket efter taxilegitimationen deras rekrytering är drt ända jag ska ha svar på

Även den vane kan få rubba sina geniknölar när man ska kolla det där. Blir du kollad så ska dom ju se bakåt ett dygn. Har man då även rast inskriven så blir det nog omöjligt för dom att hålla reda på allt i huvudet. Blir papper och penna.

Vill dom säkert. Varför inte liksom.
Citera
2015-05-03, 22:43
Medlem
Citat:

Oroa dig inte. Är konstant brist på chaffisar i Stockholm. På TSAB kommer du komma in, utbildningen är sedan inge svår. Mest sunt förnuft samt en del PK.

Det svåra är sedan att hitta en bra åkare.
Citera
2015-05-04, 16:15
Medlem
Någon här som kör färdstjänst eller taxi i skåne?
Citera
2015-05-04, 17:21
Medlem
Yggdrasil12s avatar
[quote=Ned Flander|53222474]Oroa dig inte. Är konstant brist på chaffisar i Stockholm. På TSAB kommer du komma in, utbildningen är sedan inge svår. Mest sunt förnuft samt en del PK.

Varför är det brist på förare???

Dålig lön?
Måste arbeta långa pass ? (Som anses vara farligt i längden för hälsan)

Jag själv är väldigt intresserad och så men finns nog mycket nackdelar också inom denna bransch.
Jag älskar att köra bil så det är väl det man kommer gilla framför allt.
väldigt liten chans att bli rånad de har ju satt in kameror i 99/100 bilar och betalningar görs väl oftast med kort. kontanter existerar ju knappt längre i Svearike.

Sen har jag också tänkt på en sak kör man bara inne i stan så är man fast i den zonen? menar mera då typ kör jag till Arlanda eller Silja/viking line terminalerna så stannar jag där och väntar på kund?

inte för att jag tror så många tar en taxi efter en kryssning eller från flygplatsen de flesta har ju ändå släkt och vänner som kommer och hämtar. Men det jag undra mest över var ifall det är värt att vänta i taxikö på de platserna för de är ju förmodligen sämst att stå sist i taxikön och aldrig få kund
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in