2015-05-03, 08:08
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Tror du att det bara finns fungerande hyresmarknader i omraden utan minusgrader?

I NYC finns det just nu over 24 000 lagenheter lediga for den som ar intresserad. Enligt:
http://www.zillow.com/new-york-ny/apartments/

I Boston finns det mer an 12 000
http://www.zillow.com/homes/Boston-MA_rb/

Om du inte tycker att det ar tillrackligt kallt kan vi titta pa Anchorage:
http://www.zillow.com/homes/Anchorage-AK_rb/

Marknadshyror fungerar, fragan ar inte den utan hur man tar sig fran dagens svenska sovjetsystem till ett marknadssystem utan att krossa tillvaron for alla de som inrattat sig efter sovjetsystemet. Aterkommer till min tanke om att det under en overgangsperiod pa 5-10 ar bara galler for nya kontrakt och eventuellt kan man undanta folk over 65 eller nagot i den stilen.

Tror du jag blir överraskad av det, eller? Det finns nog lediga lägenheter i Donetsk och Fukushima också. Mer seriöst ligger väl Berlin som ett betydligt närmare och bra exempel. Man bör ändå iaktaga försiktighet när man jämför Sverige med varma länder.
På samma sätt bör man väga in förutsättningarna för nyproduktion. Och det är väl egentligen här som problemet ligger: Den närmast religiösa tron att inför man marknadshyror så kommer det att byggas. För det säger ideologin. Den synen kommer av att en vidare syn på boende och byggande saknas hos ideologerna. Svensk bostadsmarknads problem stannar inte vid avsaknad av marknadshyror. Och kan man öht jämföra Stockholm, med hälften av lägenheterna i brf-form, med storstäder där denna absurda boendeform saknas?

F.ö. är jämförelser mellan USA och Europa väldigt tveksamma överlag när det gäller boende- och arbetsmarknad, då människors mobilitet i USA är mycket högre.
Citera
2015-05-03, 08:15
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej bostadsbristen är klart överdriven. Känner själv studenter i sthlm som studerar just nu. Finns inte en enda som inte har bostad. De kan inte bo var som helst, men bostäder har de fått.

Det enda det är brist på är befintliga billiga hyresrätter och några sådana kommer såklart inte att kunna byggas igen med de förutsättningar som finns nu.

En bekant i söderförort hyr ut två av sin treas rum för 4500 kr/st. En doktorand jag känner hyr ett rum hos en elak polska, visserligen innanför tullarna, för 5000 kr/månaden.

De här människorna har bostäder, men det betyder inte att allt är fint och gay. Tvärtom är det här missförhållanden och symptom på en brist.
Citera
2015-05-03, 09:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
En bekant i söderförort hyr ut två av sin treas rum för 4500 kr/st. En doktorand jag känner hyr ett rum hos en elak polska, visserligen innanför tullarna, för 5000 kr/månaden.

De här människorna har bostäder, men det betyder inte att allt är fint och gay. Tvärtom är det här missförhållanden och symptom på en brist.

Kan du utveckla hur detta kan vara symptom på en brist. Är det det förresten HR eller BR de hyr?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-05-03 kl. 09:36.
Citera
2015-05-03, 09:49
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Tja, vad lägger du i begreppet "fungerar" när du uttrycker dig så?

Det är stor brist på mindre lokaler som kan hysa verksamheter av praktisk karaktär. Tänk hantverkare, enklare tillverkning, lagerhållning. Hyrorna på sådana lokaler är helt fabulösa och trots det så produceras inga nya. Det här är otäckt tydligt när man som företagare försöker utvidga verksamheten. Kontorsfastigheter i all ära - samhällsekonomin består av mer än pappersvändarnas arbetsstationer.

En konkurrent som varit verksam i 30 års tid och köpte en fastighet för vrakpris back in the days, som idag fungerar som litet kontor, lager och verkstad, har en enorm konkurrensfördel. Tänk 70 m2 inomhus och en inhägnad tomt om det dubbla. Om min firma ska hyra samma fastighet så går det omöjligt att konkurrera prismässigt. Och observera att här finns ingen osynlig hand som leder till att en bäst skickade entreprenören i slutändan levererar tjänsten.

Naturligtvis förespråkar jag inte reglerade hyror på dylika lokaler. Men jag ser inte hur marknadshyrorna löser ett problem. Kanske kan man hävda att tillgången på kontorsarbetsplatser av större modell har upprätthållits med marknadshyror, men den marknaden har också sett spektakulära kracher med betalningsnotor som landat i knäet på skattebetalarna.

Gromph sammanfattar min poäng angående marknadshyror.
En kontorslokal kan du hyra redan imorgon, en lägenhet kan du få köa till i 30 år - ser du skillnaden?
"Fabulösa" hyror till trots så finns det lokaler att hyra till skillnad från lägenheter.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
ByeByeBoston kan nog svara för sig själv.
Jag ger min syn på saken.

(1) Det finns ett utbud av lokaler att hyra.
(2) Man behöver inte stå i kö för rätten att diskutera att hyra av fastighetsbolaget.

Citat:
Jag antar att din åsikt kan sammanfattas med: Med marknadshyror kan aldrig brist råda. Eller?

Det kan absolut råda brist men en marknad rättar alltid till det problemet genom att ordna fler lokaler, ett system med regleringar som i fallet med vår hyres"marknad" saknar denna möjlighet då prissystemet är korrupt.
Citera
2015-05-03, 10:16
Medlem
Citat:
Tror du missförstod vad jag menade med att ägarstruktur på fastighetsmarknaden påverkar konkurrensen i andra sektorer? Jag förstår iaf inte din svarskommentar i sammanhanget.
Kan vara så att jag missförstod. Jag försökte tolka in en mening som har med "bostadsbrist" att göra då det är ämnet.

Citat:
Frågar du efter exempel på när skattebetalarna har fått hålla bankerna under armarna p.g.a. de senares kreditförluster?
Jag frågar om du känner till någon förekomst av det du skrev ang betalnotor. Det är väl bäst att du går tillbaka och tittar vad du skrev. (Notera att jag är väl insatt i vad som hände i början på 90-talet, så det förväntar jag mig att du inte nämner. Att man som ägare gör kapitaltillskott i sin egen bank är inte att skicka en betalnota. Fö var det staten som under andra hälften av 80-talet skapade situationen genom att låta kreditexpansionen sänka värde på valutan så att den blev undervärderat, samtidig som man höll en fast växelkurs. Det kan snaras beskrivas som att sittande politiker försökte köpa sig en val-vinst och skickade sedan betalnotan till delar av allmänheten).
Citera
2015-05-03, 10:34
Medlem
Citat:
Och det är väl egentligen här som problemet ligger: Den närmast religiösa tron att inför man marknadshyror så kommer det att byggas. För det säger ideologin.
Det är iaf inget jag känner till. Det är nog du som fått för dig den saken på egen hand.
Det jag konstaterar i frågan är att om det börjar verka lönsamt att bygga HR så kommer några att göra det. Och det räcker med att det är några. Då händer det.

Sedan kan man om man vill titta vad som hänt inom områden där det rått prisreglering tidigare. Sverige drogs med en svårt underskott på hotellrum under ett antal år. Det var konstant fullbokning. Och det var ett stort problem. Det blev svårt att resa inom landet och utländska affärsresenärer kunde inte komma hit då det inte fann någonstans att bo.
Och under den perioden byggde inga hotell i privat regi. De som byggdes var olönsamma hotell där skattebetalarna fick betalnotan.

Men till sist plockade man bort prisregleringen på hotellrum. Är det samma extrema konstanta fullbokning av hotellrum efter det? Har det byggts hotell sedan dess?
Byggdes de hotellen av:
a) ideologiska skäl, eller
b) byggdes de för att de som avsåg driva hotellen hade en uppfattning om att det gick att göra lönsamt.

Jag antar att du tänker svara a) här. För b) verkar du ha förkastat.
Citera
2015-05-03, 14:48
Medlem
"Idag har vi fått en bostadsmarknad som är ett fängelse för alla. Familjer tvingas köpa bostadsrätt för att kunna bo och resultatet är en gigantisk lånebubbla där bankerna äger Sveriges bostäder och människors enda chans att flytta är fortsatt stigande priser och fortsatt låneexpansion.

Om bara 1 000 av alla dessa tusentals miljarder i bostadslån hade gått till hyresrätter istället för ränteavdrag så hade vi idag haft en balanserad bostadsmarknad. Om en hyresrätt är en – som namnet säger – rättighet – så blir privat ägande av en bostad en frihet, inte ett tvång. Vill man bygga sitt ekohus gör man det. Men vill man bo i hyresrätt så går det lika bra.

Frihet handlar om valmöjligheter, inte om kapitalets tvångssystem."

Johan Ehrenberg i dagens ETC.
Citera
2015-05-03, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuddetutten
"Idag har vi fått en bostadsmarknad som är ett fängelse för alla. Familjer tvingas köpa bostadsrätt för att kunna bo och resultatet är en gigantisk lånebubbla där bankerna äger Sveriges bostäder och människors enda chans att flytta är fortsatt stigande priser och fortsatt låneexpansion.

Om bara 1 000 av alla dessa tusentals miljarder i bostadslån hade gått till hyresrätter istället för ränteavdrag så hade vi idag haft en balanserad bostadsmarknad. Om en hyresrätt är en – som namnet säger – rättighet – så blir privat ägande av en bostad en frihet, inte ett tvång. Vill man bygga sitt ekohus gör man det. Men vill man bo i hyresrätt så går det lika bra.

Frihet handlar om valmöjligheter, inte om kapitalets tvångssystem."

Johan Ehrenberg i dagens ETC.
Nu skriver du samma inlägg i flera trådar.
Jag har redan kommenterat detta här: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Citera
2015-05-03, 18:14
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Tror du jag blir överraskad av det, eller?
Det far man anta. Annars maste du ju ha varit berusad nar du skrev ett inlagg som endast tog sikta pa temperatur.
Citat:
Det finns nog lediga lägenheter i Donetsk och Fukushima också. Mer seriöst ligger väl Berlin som ett betydligt närmare och bra exempel. Man bör ändå iaktaga försiktighet när man jämför Sverige med varma länder.
Inte nar det galler marknadsmekanismer. Tillgang och efterfragan samt mansklig girighet forefaller fungera precis lika bra overallt.
Citat:
På samma sätt bör man väga in förutsättningarna för nyproduktion. Och det är väl egentligen här som problemet ligger: Den närmast religiösa tron att inför man marknadshyror så kommer det att byggas.
Marknadshyror innebar inte i sig att det byggs mer. Marknadshyror innebar att om efterfragan ar stark sa kommer priserna att ga upp och om forutsattningarna i ovrigt finns leder det till okad byggnation. Dock innebar de att kosystemen forsvinner.
Citat:
Och kan man öht jämföra Stockholm, med hälften av lägenheterna i brf-form, med storstäder där denna absurda boendeform saknas?
Den boendeformen ar alls inte absurd och saknas inte i varken NYC eller Sydney. Det ar ganska vanligt med modellen att man inte ager en viss bostad utan en andel i en juridisk person och en ratt att disponera viss del av den juridiska personens egendom. Ett bra satt att ordna hus dar de boende bestammer vilka som skall fa bo dar och huruvida de vill tillata hyresgaster eller bara att agare bor sjalva.
Citera
2015-05-03, 20:16
Medlem
Bygga bort Sveriges katastrofala bostadsbrist - kostnad: 1200000000000 (1200 mdr) kr!

På grund av en kraftig befolkningsökning, till stor del orsakat av Europas mest extrema asylpolitik. Kommer det att behövas bygga bostäder för en kostnad av ofattbara 1200 miljarder kronor. Som jämförelse är den svenska försvarsbudgeten cirka 40 miljarder kronor.

Bostadsbristen är nu enorm, antalet asylinvandrare väntas öka markant de närmsta åren jämfört mot tidigare. Och Sverige tar redan i dag emot mer än 20 % av alla asylsökande från Syrien, trots att Sverige endast står för 2 % av EU:s befolkning.

600 tusen bostäder behöver byggas de närmsta åren till en kostnad av minst 1200 miljarder för att kunna hantera denna situationen. Enligt uträkningar från Arbetartidningen:
http://arbetartidningen.se/2015/04/flyktingar-som-permanent-arbetslos-underklass-eller-dramatisk-nysatsning-pa-jobb-och-bostader/

Annars kan vi räkna med fler 2-rums lägenheter i Tensta med 15 boende (och den sociala oro det innebär). Och fler generationer av ungdomar som tvingas oroa sig över att få något så fundamentalt som sin första bostad.

Enda alternativet som ej innebär en kraftigt utökad statsskuld, är att ta ett nytt Luciabeslut, som det gjordes år 1989. Då ansåg den socialdemokratiska regeringen att antalet flyktingar översteg Sveriges kapacitet och genomförde åtgärder för att minska strömmarna till Sverige. I dag är flyktingmottgandet cirka 300 % större och bostadsbristen samt arbetslösheten oerhört mycket större. Men ändå vill nutidens idealistiska socialdemokrater inte göra något.

Man ska också kom ihåg att det finns en folklig majoritet för att minska asylinvandringen till Sverige. Men den lyssnar alltså inte svenska politiker eller media på.

Så då är frågan hur ska Sverige klara av den här situationen? Kommer samhället att kollapsa kring år 2020? Eller kommer regeringen att belåna upp den svenska staten med mångmiljardbelopp för att subventionera bostäder? Eller tror ni till och med att de kan vara redo att ta ett luciabeslut så som gjordes år 1989?
Senast redigerad av T4bsvzxq9 2015-05-03 kl. 20:23.
Citera
2015-05-03, 20:23
Medlem
OldFashioneds avatar
Om folk jobbar så är det inte ett problem. En bostad finansierar sig själv och är, för det mesta, en trygg och bra investering. Problemet uppstår om bostäderna måste byggas för skattepengar och sedan saknar hyresgästen en intäkt som inte består av bidrag.

Jag tror inte att det finns tillräckligt med kapital hos bostadsbyggare för att kunna tillgodose efterfrågan, men det är ett annat problem.

Man ska vara på det klara med att vi inte har någon akut bostadsbrist idag. Folk har tak över huvudet. Det är brist på egna boenden, men det är inte någon katastrof.
Citera
2015-05-03, 20:37
Medlem
S.Kandals avatar
Nja, det är ju totalt omöjligt att lösa detta på ett bra sätt. Rekommenderar nedan läsning.

http://snaphanen.dk/2015/05/03/god-natt-sap/

"Man kan ju alltid tillsätta en nationell samordnare. Förslaget är riskfritt – och nästan gratis. Det ger ett intryck av att man gör något. Men snart behövs en nationell samordnare för att samordna alla nationella samordnare som regeringen – den här och den förra – har utnämnt."

"Det välfärdssamhälle som arbetarrörelsen byggde upp är samma arbetarrörelse i full färd med att avskaffa. Importerad arbetslöshet, fattigdom, klassklyftor, ett havererat skolsystem, en havererad välfärd utgör ingen grogrund för framtidstro.
Och allt detta för att behålla den heliga kon, massinvandringen. Hur står socialdemokraterna ut med sig själva? Hur hanterar de detta gigantiska svek mot svenska folket? Hur klarar Stefan Löfven och hans medarbetare att se sig i spegeln? Finns det ingen skam bakom flosklerna?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in