2015-05-03, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveknox
jag har förklaringar på allt som ärbegripligt.

Ok, 149 600 000 km då. Men jag tror den är typ 400 km upp. Och lika stor som månen. Som också är 400km upp.

Är det inte konstigt att solen, som är 149 600 000 km bort, är exakt lika stor som månen som är 384 000km bort?

För dom är ju faktiskt lika stora. Det kanske kan vara så att månen en gång var en sol, som slocknat.

Visserligen är din beskrivning inte ens sann, men låt gå för "ser lika stora ut".
Lägg en pingisboll fem meter ifrån dig. Lägg en tennisboll tjugo meter ifrån dig. Avstånden orkar jag inte räkna ut, men vid ett visst avstånd relativt till varandra och dig kommer bollarna se lika stora ut.

Det betyder inte att tennisbollen krymper, den krymper bara för dig för att den är långt bort. Den är fortfarande större.
Citera
2015-05-03, 19:11
Moderator
Citat:

Ok, 149 600 000 km då. Men jag tror den är typ 400 km upp. Och lika stor som månen. Som också är 400km upp.

Är det inte konstigt att solen, som är 149 600 000 km bort, är exakt lika stor som månen som är 384 000km bort?

För dom är ju faktiskt lika stora. Det kanske kan vara så att månen en gång var en sol, som slocknat.
Allt det obegripliga då, det ignoreras helt enkelt? Ungefär som vädersatelliter i norr-syd omloppsbana.

Samma avstånd till solen som till månen? Oj, nu har du en helt ny kosmologisk modell att förklara. Det här kan bli intressant.

Alla geostationära TV-satelliter ligger på 35 790km höjd. Jag kan lova att de inte befinner ca 90 ggr längre bort än solen.
Vad har du fått siffran 400km ifrån? Sitter du och slumpmässigt hittar på saker nu?
Citera
2015-05-03, 19:11
Medlem
Citat:
Då kan du ju flyga över sydpolen då, om det inte är några problem.

Eller så kan du iaf länka en video på någon som gjort det.
Hänger du med? När ska vi boka turen?
http://www.icetrek.com/south-pole-overnight-emperor.html
http://www.adventure-network.com/experiences/90%C2%B0-south-overnight
Citera
2015-05-03, 19:19
Medlem
Citat:
http://www.theflatearthsociety.org/forum/index.php?topic=1324.0#.VUepR3vaq2c

Nej, använd egna ord eller kopiera det du syftar på. En länk är inte ett diskussionsinlägg.
Citera
2015-05-03, 19:22
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:

Hur förklarar du solförmörkelse om dom är lika långt bort och lika stora?
Citera
2015-05-03, 19:23
Medlem
Citat:
Deras skenbara storlek är ungefär lika stora, men inte exakt. Ibland blir det en ringformad solförmörkelse.
http://www.astroguide.se/astroguide/ringformad-solformorkelse-20-21-maj-2012/

Det intressanta är att matematiken för att beräkna solförmörkelser utgår från de astronomiska avstånden till solen och månen och att jorden är ett klot. Beräkningarna har alltid varit rätt. Tex vid solförmörkelsen som var den 20e mars i år.
Citera
2015-05-03, 20:15
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Nej, använd egna ord eller kopiera det du syftar på. En länk är inte ett diskussionsinlägg.
Fast det är ett ganska roligt forum det där. Om man är på tramshumör. Det påminner ganska mycket om denna tråd.

En massa människor ställer ett par frågor. Sen sitter det 1, eller två, personer och svarar samma sak på allting.

"lalalalala, allt är fejk, allt är fejk, allt är fejk, lalalalala ...".

Jag såg ingen förklaring på hur satellit-TV fungerar, vilket var anledningen till att länken postades (tror jag, det är lite svårt att veta varför Iloveknox gör saker). Den enda förklaringen tycks vara att det inte finns någon. Vilket är lite konstigt eftersom jag skruvade upp min första parabolantennen 1986.
Citera
2015-05-03, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Fast det är ett ganska roligt forum det där. Om man är på tramshumör. Det påminner ganska mycket om denna tråd.

En massa människor ställer ett par frågor. Sen sitter det 1, eller två, personer och svarar samma sak på allting.

"lalalalala, allt är fejk, allt är fejk, allt är fejk, lalalalala ...".

Jag såg ingen förklaring på hur satellit-TV fungerar, vilket var anledningen till att länken postades (tror jag, det är lite svårt att veta varför Iloveknox gör saker). Den enda förklaringen tycks vara att det inte finns någon. Vilket är lite konstigt eftersom jag skruvade upp min första parabolantennen 1986.

Nej vad äckligt, jag har knappt tålamod för denna tråd. Ett helt Flashback ägnat åt galna konspirationer av galna människor vore för mycket, jag skulle fastna och läsa allt.. och förmodligen inte kunna hålla mig från att skriva.

Antar att att man blir portad om man skriver allt för övertygande argument där i och för sig, så Flashback är ändå att föredra.
Citera
2015-05-03, 20:45
Medlem
madtops avatar
Citat:

Hur förklarar du att närmsta vägen mellan två punkter på jorden är utefter en storcirkel?

Varför passerar SK903 Island, Grönland och norra Kanada på resan mellan Arlanda och New York?
http://sv.flightaware.com/live/flight/SAS903

Och hur förklarar du den märkliga rutten mellan Sydney och Santiago?
http://sv.flightaware.com/live/flight/QFA27
Citera
2015-05-03, 21:00
Medlem
coyoteroadrunners avatar
I denna tråd full av vidskepligheter skrivet av inskränkta kvacksalvare som inbillar sej att jorden är rund noterar jag att ett par personer nyligen citerade mitt hittills enda inlägg i ämnet. Naturligtvis missades själva poängen och hyllmetrar med dåligt underbyggt och irrelevant svammel följde.

Vi försöker att åter ta gravitationen och det mänskliga medvetandet som exempel på saker som inte ens de mest pålästa eller framstående forskare kan förklara på ett trovärdigt sätt. Om vi sätter in det i sammanhanget så kan vi konstatera att när någon t.ex reser jorden runt och tror sej färdas i en cirkelliknande bana, så är det en missuppfattning precis som villfarelsen i fallet med kroppars attraktionskraft. Kropparna ser ut att dras till varandra, troligen på grund av deras och de omgivande ämnenas densitetsförändringar. Det har även något med rumstidens böjning att göra.

Det går dessvärre inte att förklara det närmare, p.g.a det mänskliga intellektets tillkortakommanden när det handlar om modeller med > 3 dimensioner. D.v.s tillkortakommanden hos det mänskliga intellektet i en mer generell mening, det är utanför ämnet att diskutera enstaka individer här.
Senast redigerad av coyoteroadrunner 2015-05-03 kl. 21:16.
Citera
2015-05-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coyoteroadrunner
I denna tråd full av vidskepligheter skrivet av inskränkta kvacksalvare som inbillar sej att jorden är rund noterar jag att ett par personer nyligen citerade mitt hittills enda inlägg i ämnet. Naturligtvis missades själva poängen och hyllmetrar med dåligt underbyggt och irrelevant svammel följde.

Vi försöker att åter ta gravitationen och det mänskliga medvetandet som exempel på saker som inte ens de mest pålästa eller framstående forskare kan förklara på ett trovärdigt sätt. Om vi sätter in det i sammanhanget så kan vi konstatera att när någon t.ex reser jorden runt och tror sej färdas i en cirkelliknande bana, så är det en missuppfattning precis som villfarelsen i fallet med kroppars attraktionskraft. Kropparna ser ut att dras till varandra, troligen på grund av deras och det omgivande ämnenas densitetsförändringar. Det har även något med rumstidens böjning att göra.

Det går dessvärre inte att förklara det närmare, p.g.a det mänskliga intellektets tillkortakommanden när det handlar om modeller med > 3 dimensioner. D.v.s tillkortakommanden hos det mänskliga intellektet i en mer generell mening, det är utanför ämnet att diskutera enstaka individer här.

Herregud..
Jodå, vi har bra koll på gravitationens effekt - hur den fungerar vet vi säkert också men är irrelevant här.
Vi har även rätt bra koll på medvetandet, så tillvida att vi kan förändra medvetande, personlighet, synintryck och så vidare både kemiskt och genom att peta på hjärnan.
En abstrakt filosofisk formulering som "Vad är medvetenhet" är ointressant, i nivå med "Vad är Gud".
Vi har inga problem alls med att förklara fler än tre dimensioner, även om det är bortom vår fantasi vad gäller att föreställa sig femton dimensioner rent bildmässigt, går det alldeles utmärkt att förklara matematiskt - om man förstår matematiken. Fysiker gör det dagligdags och det ligger till grund för många teorier och hypoteser rörande universum.

Vill du göra ditt inlägg mer förståeligt föreslår jag en förklaring av vad för sorts kroppars vars "attraktionskraft" har besvär med "rumtiden", matematiken fungerar som sagt alldeles utmärkt för spatiella kringelkrokar med fler än tre dimensioner om du inte kan beskriva det med ord på grund av intellektets tillkortakommanden.

Faktum är att vetenskapen har inga som helst problem med att förklara att Jorden är rund, tusentals exempel har lags i tråden.
Vad "Flat Earth"-folket däremot har presenterat är motargument - ingen som helst bevisning.

Så, frågan måste ju bli om konspirationsteoretikerna överhuvudtaget har bevis, och vilka bevis på att Jorden är rund som skulle övertyga dem om att Jorden faktiskt är rund.

Ingen behöver engagera sig i avfärdande av gravitation, medvetande eller matematiken i mitt inlägg om jag får ett svar på det fetstilta.
Citera
2015-05-03, 21:53
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coyoteroadrunner

Vi försöker att åter ta gravitationen och det mänskliga medvetandet som exempel på saker som inte ens de mest pålästa eller framstående forskare kan förklara på ett trovärdigt sätt. Om vi sätter in det i sammanhanget så kan vi konstatera att när någon t.ex reser jorden runt och tror sej färdas i en cirkelliknande bana, så är det en missuppfattning precis som villfarelsen i fallet med kroppars attraktionskraft. Kropparna ser ut att dras till varandra, troligen på grund av deras och de omgivande ämnenas densitetsförändringar. Det har även något med rumstidens böjning att göra.

Att du, enligt din egen bevisning, har universums största kuk uppkörd i röven förutsätter bara 3 dimensioner för att begripa... Men det är klart om din skalle är lika platt som du tror att jorden är så antar jag att du är begränsad till 2 dimensioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in