Citat:
Ursprungligen postat av
coyoteroadrunner
I denna tråd full av vidskepligheter skrivet av inskränkta kvacksalvare som inbillar sej att jorden är rund noterar jag att ett par personer nyligen citerade mitt hittills enda inlägg i ämnet. Naturligtvis missades själva poängen och hyllmetrar med dåligt underbyggt och irrelevant svammel följde.
Vi försöker att åter ta gravitationen och det mänskliga medvetandet som exempel på saker som inte ens de mest pålästa eller framstående forskare kan förklara på ett trovärdigt sätt. Om vi sätter in det i sammanhanget så kan vi konstatera att när någon t.ex reser jorden runt och tror sej färdas i en cirkelliknande bana, så är det en missuppfattning precis som villfarelsen i fallet med kroppars attraktionskraft. Kropparna ser ut att dras till varandra, troligen på grund av deras och det omgivande ämnenas densitetsförändringar. Det har även något med rumstidens böjning att göra.
Det går dessvärre inte att förklara det närmare, p.g.a det mänskliga intellektets tillkortakommanden när det handlar om modeller med > 3 dimensioner. D.v.s tillkortakommanden hos det mänskliga intellektet i en mer generell mening, det är utanför ämnet att diskutera enstaka individer här.
Herregud..
Jodå, vi har bra koll på gravitationens
effekt - hur den fungerar vet vi säkert också men är irrelevant här.
Vi har även rätt bra koll på medvetandet, så tillvida att vi kan förändra medvetande, personlighet, synintryck och så vidare både kemiskt och genom att peta på hjärnan.
En abstrakt filosofisk formulering som "Vad är medvetenhet" är ointressant, i nivå med "Vad är Gud".
Vi har inga problem alls med att förklara fler än tre dimensioner, även om det är bortom vår fantasi vad gäller att föreställa sig femton dimensioner rent bildmässigt, går det alldeles utmärkt att förklara matematiskt - om man förstår matematiken. Fysiker gör det dagligdags och det ligger till grund för många teorier och hypoteser rörande universum.
Vill du göra ditt inlägg mer förståeligt föreslår jag en förklaring av vad för sorts kroppars vars "attraktionskraft" har besvär med "rumtiden", matematiken fungerar som sagt alldeles utmärkt för spatiella kringelkrokar med fler än tre dimensioner om du inte kan beskriva det med ord på grund av intellektets tillkortakommanden.
Faktum är att vetenskapen har inga som helst problem med att förklara att Jorden är rund, tusentals exempel har lags i tråden.
Vad "Flat Earth"-folket däremot har presenterat är motargument - ingen som helst bevisning.
Så, frågan måste ju bli om konspirationsteoretikerna överhuvudtaget har bevis,
och vilka bevis på att Jorden är rund som skulle övertyga dem om att Jorden faktiskt är rund.
Ingen behöver engagera sig i avfärdande av gravitation, medvetande eller matematiken i mitt inlägg om jag får ett svar på det fetstilta.