2015-04-28, 19:30
Medlem
10Ls avatar
Tjohoo nu är mina bäddar fyllda med seedlings. Perfekt med lite regn ett par dagar nu.
Citera
2015-04-28, 19:59
Medlem
kiwibeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Tjohoo nu är mina bäddar fyllda med seedlings. Perfekt med lite regn ett par dagar nu.

Vad roligt! Hoppas på ett smärre mirakel när jag åker till ena bädden senare i veckan. Blev jävligt dåligt med vatten när jag sådde men om jag har en jävla tur så kanske något har tittat upp.
Citera
2015-04-29, 12:47
Medlem
jevlaskitnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BFG9000
Använde du blödmjöl innan du skulle få upp nätet? Annars kanske det hade räddat dem. Undrar även hur säkert koppartråd är och om det kan stressa plantan med den elektriska laddningen? Flera som provat koppartråd som kan intyga? Själv har jag använt ölburk bredvid plantan som skadedjur kröp sig in i o dog men såg ändå mördarsnigel på plantan någon gång.

Edit: Har sökt om koppartråd runt planta, folk säger olika

Nej jag har aldrig testat blodmjöl men har köpt de också så hoppas på att få ha dom ifred i år. Har inte upplevt nån stress av koppar tråden använt de dom 2 senaste åren utan problem men man får linda de i en stor spiral runt stammen typ.
Citera
2015-04-29, 22:42
Medlem
BFG9000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jevlaskitnamn
Nej jag har aldrig testat blodmjöl men har köpt de också så hoppas på att få ha dom ifred i år. Har inte upplevt nån stress av koppar tråden använt de dom 2 senaste åren utan problem men man får linda de i en stor spiral runt stammen typ.
Okej kanske jag köper mig en rulle då.
Citera
2015-04-30, 01:08
Medlem
sågspån ska vara en annan barriär man kan använda sig av enligt mördarsnigeln.se
Citera
2015-04-30, 01:22
Medlem
mördarsniglar..........öl har ni kanske testat men den ska vara stark.......som nån sa på FB:

Tullinge har vi många.... Mitt tips är: Klyv en PET-flaska i två delar, så att det blir som två båtar. Fyll halvan med öl, obs! ej lättöl! Det ska vara starköl och helst Ale. Grannen försökte med lättöl, men fångade bara några. Placera ut flaskan på strategiskt ställe - då vallfärdar de till 'baren' i skymningen Hade 35-40 st i en flaska en morgon - ingen vacker syn... Urk! Men väldigt effektivt! Lycka till
Citera
2015-04-30, 21:59
Medlem
Utomhus123s avatar
Nuså har först tittat upp och två till var nära att bryta "ytan" så growboxen har nog lyckats hålla det varmt nog under dom kallaste timmarna, första ser ut som en riktig liten champion peace out peeps ! Bild --> http://i.imgur.com/Fll3CLc.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av edge59
sågspån ska vara en annan barriär man kan använda sig av enligt mördarsnigeln.se
Citat:
Ursprungligen postat av edge59
mördarsniglar..........öl har ni kanske testat men den ska vara stark.......som nån sa på FB:
Tullinge har vi många.... Mitt tips är: Klyv en PET-flaska i två delar, så att det blir som två båtar. Fyll halvan med öl, obs! ej lättöl! Det ska vara starköl och helst Ale. Grannen försökte med lättöl, men fångade bara några. Placera ut flaskan på strategiskt ställe - då vallfärdar de till 'baren' i skymningen Hade 35-40 st i en flaska en morgon - ingen vacker syn... Urk! Men väldigt effektivt! Lycka till

Jag kör nog på en blandning av alltihop haha, sågspån i en ring runt varje, några plastmuggar med startk mörk ale och 5-10 varv koppartråd längst ner på stammen med nån centimeter mellanrum så den kan växa utan problem och inte fast i den, är nog inte så bra att "vira" in stammen efter 1 månad och sen 1 månad senare upptäcka att den har växt in i den
Senast redigerad av Utomhus123 2015-04-30 kl. 22:08.
Citera
2015-05-01, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Nuså har först tittat upp och två till var nära att bryta "ytan" så growboxen har nog lyckats hålla det varmt nog under dom kallaste timmarna, första ser ut som en riktig liten champion peace out peeps ! Bild --> http://i.imgur.com/Fll3CLc.jpg

Jag kör nog på en blandning av alltihop haha, sågspån i en ring runt varje, några plastmuggar med startk mörk ale och 5-10 varv koppartråd längst ner på stammen med nån centimeter mellanrum så den kan växa utan problem och inte fast i den, är nog inte så bra att "vira" in stammen efter 1 månad och sen 1 månad senare upptäcka att den har växt in i den

säkrat 100%, blir nog bra
Citera
2015-05-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Nuså har först tittat upp och två till var nära att bryta "ytan" så growboxen har nog lyckats hålla det varmt nog under dom kallaste timmarna, första ser ut som en riktig liten champion peace out peeps ! Bild --> http://i.imgur.com/Fll3CLc.jpg[...]
Vill bara varna dig för att dom krukorna gärna suger åt sig vatten. Så låt det inte gå allt för många dagar utan att du vattnar.
Citera
2015-05-01, 22:58
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Vill bara varna dig för att dom krukorna gärna suger åt sig vatten. Så låt det inte gå allt för många dagar utan att du vattnar.

Har gått en vecka och jorden var fortfarande blöt hela vägen upp till "ytan", bildas kondens i den lådan dom står i nu om morgonen skulle jag gissa på, hade även ett "geggigt" lager i botten på 4-5 cm som krukorna står på. Men jag är ute och kollar var 3e dag nu i början Tack för tipset ändå

Som jag förstått det ska man kunna gräva ner hela krukan där man tänkt ha den sen pga att den förmultnar, frågan är hur snabb denna processen är och om man kanske skulle klippa bort botten på krukorna redan nu / göra lite fler och större hål, vad tros ?
Senast redigerad av Utomhus123 2015-05-01 kl. 23:01.
Citera
2015-05-02, 07:19
Medlem
Shuffless avatar
Beger mig ut för att hitta en spot nu, lite sen till partyt.

Edit: Totalt misslyckande, får leta i grannstaden. Godnatt
Senast redigerad av Shuffles 2015-05-02 kl. 08:13.
Citera
2015-05-02, 08:13
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Beger mig ut för att hitta en spot nu lite sen till partyt.
Det går bra att sätta ut hela maj. Du kom i god tid till kalaset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in