2015-04-26, 21:04
Medlem
jevlaskitnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9mmGoBang
Inte? Har läst på många olika ställen att just hönsnät ska ge 100% skydd mot vilt.
Tänkte även om man skulle sätta upp mer diskreta bärnät i svart färg. Vad tror ni om det?

Om du tänkt köra på ett ställe där du vet de e mycke vilt så skulle jag definitivt använda nät! Rådjurs jävlarna åt upp 5 plantor för mig förra säsongen innan jag fick upp mitt nät -.- har läst att piss ska va bra att hälla runt också tänkte testa piss metoden och nät denna säsongen

Även koppar tråd runt stammarna hjälper fint mot mördar sniglar!
Senast redigerad av jevlaskitnamn 2015-04-26 kl. 21:27.
Citera
2015-04-26, 21:07
Medlem
Ett vildsvin förstörde min hög förra året. Så fick sätta upp ett nät runt omkring och hade inga problem efteråt.
Citera
2015-04-27, 00:16
Medlem
9mmGoBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jevlaskitnamn
Om du tänkt köra på ett ställe där du vet de e mycke vilt så skulle jag definitivt använda nät! Rådjurs jävlarna åt upp 5 plantor för mig förra säsongen innan jag fick upp mitt nät -.- har läst att piss ska va bra att hälla runt också tänkte testa piss metoden och nät denna säsongen

Det finns ett svart bärnät i en lokal byggbutik där jag bor, enligt bilder blir det jävligt stealth också. Överväger att köpa ett.
Tänkte även ta med mitt piss i PET-flaska och sprida omkring när man är ut ca 1 gång/v och hälsar på brudarna!
Citera
2015-04-27, 00:42
Medlem
Korvmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9mmGoBang
Det finns ett svart bärnät i en lokal byggbutik där jag bor, enligt bilder blir det jävligt stealth också. Överväger att köpa ett.
Tänkte även ta med mitt piss i PET-flaska och sprida omkring när man är ut ca 1 gång/v och hälsar på brudarna!

Tror det räcker med att du pissar när du är där bara. Inte superfräscht med petflaskor fyllda med piss liggandes hemma.

Jag köpte någon luktpinne och satte upp som ska skrämma bort älg och rådjur, några vildsvin har jag aldrig sett eller hört talas om men har också ett sånt bärnät du pratar som jag har tänkt ha på. kostade 79 spänn så helt klart värt.
Citera
2015-04-27, 11:39
Medlem
Apropå näring och tillförsel av diverse konstigheter, så borde väl kaffesump vara rätt idealiskt? Har hört från tidigare att det ska vara bra, här är ett citat från en "vanlig" odlingssida:

"Kaffe gör mer än att bara göra dig pigg på morgonen. Att blanda ner kaffesump i rabatten kommer förbättra jorden genom att berika den med fosfor, kalium, magnesium och koppar. När kaffet bryts ner kommer också kväve frigöras, vilket hjälper plantor att utveckla tjockare stjälkar. Maskar gillar också kaffe. Vem kunde ana?"

Källa:
http://www.sunnyhills.se/plantor-alskar-kaffesump/

Eller blir kvävetillförseln för stor för våran sorts odling?
Citera
2015-04-27, 16:56
Medlem
SuperCheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Svårt att säga vad som gjorde hål i bladen, kan vara allt från smådjur till lågt ph värde eller för lite av ngåon näring. Har du en bild så hjälper det, det är också skillnad på om det är stora hål, små hål, långt ner eller upp på plantan. Behövs lite mer info än "hål i bladen".

Hur håller man sig borta från smådjur? Vad bör man tänka på?
Citera
2015-04-27, 18:51
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperCheese
Hur håller man sig borta från smådjur? Vad bör man tänka på?

Det finns många olika skadedjur, allt från rådjur och harar till bladlöss och fåglar, det är bättre att googla sig fram till en lösning då det finns flera olika lösningar till varje typ. Generella tips mot rådjur är väl blodmjöl och nät.

Bladlöss och Spinn är svårt, spola plantorna med vatten är väl vad jag kan rekommendera, 2-3 ggr per dag i 4-5 dagar så brukar man hålla dem borta, finns också besprutning men det är minst sagt inte något vidare med tanke på vad slutprodukten är till för.

Första året jag gror detta men har fått upp allt från tomater till chilli tidigare säsonger så det borde gå rätt så bra.

Gjorde dock en chansning i år och har redan ställt ut 4 st germade frön som inte visat sig än (4 dagar) :/. Ser jag inget om en 4-5 dagar till så får jag nog vänta en vecka till eller två innan jag vågar mig på att sätta resten. Dom gillar ju värme dom här damerna, vilket det inte har varit speciellt bra med dom senaste nätterna .
Senast redigerad av Utomhus123 2015-04-27 kl. 18:58.
Citera
2015-04-28, 12:02
Medlem
Bakpulver kan hjälpa mot en del av de utmaningar som odlaren ställs inför.

http://www.cannabis.info/usa/library/2243-how-to-use-baking-soda-in-your-cannabis-garden/
Citera
2015-04-28, 12:32
Medlem
BFG9000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jevlaskitnamn

Använde du blödmjöl innan du skulle få upp nätet? Annars kanske det hade räddat dem. Undrar även hur säkert koppartråd är och om det kan stressa plantan med den elektriska laddningen? Flera som provat koppartråd som kan intyga? Själv har jag använt ölburk bredvid plantan som skadedjur kröp sig in i o dog men såg ändå mördarsnigel på plantan någon gång.

Edit: Har sökt om koppartråd runt planta, folk säger olika
Senast redigerad av BFG9000 2015-04-28 kl. 12:49. Anledning: har sökt
Citera
2015-04-28, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic-Industries
Apropå näring och tillförsel av diverse konstigheter, så borde väl kaffesump vara rätt idealiskt? Har hört från tidigare att det ska vara bra, här är ett citat från en "vanlig" odlingssida:

"Kaffe gör mer än att bara göra dig pigg på morgonen. Att blanda ner kaffesump i rabatten kommer förbättra jorden genom att berika den med fosfor, kalium, magnesium och koppar. När kaffet bryts ner kommer också kväve frigöras, vilket hjälper plantor att utveckla tjockare stjälkar. Maskar gillar också kaffe. Vem kunde ana?"

Källa:
http://www.sunnyhills.se/plantor-alskar-kaffesump/

Eller blir kvävetillförseln för stor för våran sorts odling?

det här kan vara bland det bästa
http://www.motherearthnews.com/organic-gardening/milk-and-molasses-magic-zbcz1402.aspx#axzz2z4k3XZEo
Citera
2015-04-28, 13:38
Medlem
mot skadedjur......... och backar microlife och plantor

http://www.motherearthnews.com/organic-gardening/milk-and-molasses-magic-zbcz1402.aspx#axzz2z4k3XZEo
Citera
2015-04-28, 18:59
Medlem
,
Senast redigerad av Sunlightsweden 2015-04-28 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in