2015-04-30, 12:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagfes
Jag vet att en mobiltelefon eller flera hittades av en slump samtidigt av en privatperson som inte har nåt med detta att göra. Därför åkte poliser dit och söker. Vet ej om mobiltelefonen tillhör gms, men när annars har flera poliser åkt på sånt som dom annars inte brytt sig om.

Menar du då dom sökte i skogsområdet vid Dalaberg som nämndes i tråden?
Citera
2015-04-30, 13:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
@ develi. Har det berkräftata någonstans i tråden att det var Mg4? Jag hittade bara att det var mg3 eller 4. Är väll Joha* som pluggar på Ljungskile folkhögskola? Osäker nu, hjälp gärna till att reda ut.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6153907
Edit! La till länk och en fråga till

Inlägg 13041 bland annat vet jag. Men vet inte hur bekräftat det är?
Väldigt bra med länken, tack! Så det finns koppling mellan dessa brott, intressant.

"21-åringen som sitter häktad misstänkt för medhjälp till trippelmordet i Uddevalla, har nu också häktats för grovt narkotikabrott och grovt vapenbrott. – Båda brotten har beröringspunkter med huvudbrottet, mordet.........."

"21-åringen misstänks för att innan, och i samband med, trippelmordet den 7:e mars ha hanterat ett vapen och för att efter morden ha hanterat stora mängder narkotika. Brotten ska ha begåtts på Ljungskile folkhögskola i Uddevalla kommun och 21-åringen har en koppling till skolan, enligt åklagaren."
Citera
2015-04-30, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mx2015
Polise brukar väl koppla ihop en anonym mob till ägaren genom att se att den följt med hans registerade mob under en längre tid. För det behöver väl inte polisen den anonyma telefonen?

Varför skulle någon ha med sig båda alternativen. Visserligen är kriminelle inte världens smartaste men att någon skulle vara så korkad så är det bara att tacka vid sökning.
Citera
2015-04-30, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror du missförstår diskussionen, det finns inte direkt nån som har problem med själva tekniken/tillvägagångssättet analys eller spårning:
IMSI, IMEI, basstation/mast/celler, GPS, samtalslistor, återställande raderade SMS, aktivera avstängd mobil, kontantkortsmobiler, analysrapport etc etc.

- det som diskuteras ursprungligen handlar snarare om ytterligare mobil använts förutom de egna personliga. Alltså diskussion kring tider snarare i ett händelseförlopp (gripanden)

Ber om ursäkt om jag kom in och störde i tråden.
Citera
2015-04-30, 15:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Ber om ursäkt om jag kom in och störde i tråden.

Stör? Inte alls. Men håll dig gärna till rätt ämne/sakfråga då du citerar.
Citera
2015-04-30, 17:14
Medlem
Citat:
Varför skulle någon ha med sig båda alternativen. Visserligen är kriminelle inte världens smartaste men att någon skulle vara så korkad så är det bara att tacka vid sökning.

Haha för att dom flesta kriminella har ett vanligt liv med vänner och familj. Blir lite konstigt att lämna ut nytt nummer till dom 2 gånger i månaden...
Citera
2015-04-30, 17:36
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Mobiler verkar vara ett ständigt huvudbry i tråden.
Har försök förklara detta i tidigare inlägg men problemet dyker ständigt upp. Vid spårning av mobiltrafik inom ett begränsat område får man fram vilka apparater som funnits på plats (chassi och operatörsnummer). Är apparaten reggad går innehavaren att spåra via en operatör. Är apparaten inte reggad får man fram operatörens namn men inte innehavaren.
Det går att köpa ett kontantkort från vissa leverantörer utan att uppge vem du är. Då går det inte att knyta apparaten till någon person, den måste hittas först. Denna typ av kort är vanligt förekommande vid grövre brott för att förhindra upptäckt.

Ber om ursäkt om jag missat att du varit inne på detta tidigare. Med denna långa tråd blir det självklart risk för repetitioner.
Att en registrerad telefon (nr) blir som en öppen bok för polisen är jag självklart med på. Som du skälv säger: Det finns kontantkort där man aldrig har behövt knyta ett namn till telefon-nr, vilket med fördel är sådant som används i liknande branscher.

Min huvudsakliga fundering bestod i varför det tagit sådan tid innan en tredje GM kunde knytas till dåden.
Nu läggs dessutom en tråduppgift till, att det ska ha hittats mobiltelefon/er i samband med polisens utflykt i skogen. Det kan då röra sig om fram tills dess, okända telefon/er som inte kunnat knytas till BP vid avläsning av mobiltrafik.
Senast redigerad av rotesau 2015-04-30 kl. 17:40.
Citera
2015-04-30, 17:53
Medlem
B329s avatar
Kontantkort.
Dölj eget nummer.

Citera
2015-04-30, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mx2015
Haha för att dom flesta kriminella har ett vanligt liv med vänner och familj. Blir lite konstigt att lämna ut nytt nummer till dom 2 gånger i månaden...

Du ska nog inte ägna dig av den typen av verksamhet eftersom du inte har hajat hur det funkar.
Citera
2015-04-30, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ber om ursäkt om jag missat att du varit inne på detta tidigare. Med denna långa tråd blir det självklart risk för repetitioner.
Att en registrerad telefon (nr) blir som en öppen bok för polisen är jag självklart med på. Som du skälv säger: Det finns kontantkort där man aldrig har behövt knyta ett namn till telefon-nr, vilket med fördel är sådant som används i liknande branscher.

Min huvudsakliga fundering bestod i varför det tagit sådan tid innan en tredje GM kunde knytas till dåden.
Nu läggs dessutom en tråduppgift till, att det ska ha hittats mobiltelefon/er i samband med polisens utflykt i skogen. Det kan då röra sig om fram tills dess, okända telefon/er som inte kunnat knytas till BP vid avläsning av mobiltrafik.

Du behöver inte be om ursäkt får något. Det är jag som klampar in på fel ställe ibland. Har jobbat med den här typen av spårning under många år. Eftersom jag delvis blev inblandad och såg historiken från detta fall. Tyckte då att det var intressant att följa händelserna i tråden. Kan dock inte kommentera vad som har framkommit mer än att det är en omfattande trafik som kartlagts.
Citera
2015-04-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är så jag menar.
HUR kommunicerade sinsemellan vid hemkomst Thailand.
ATT de gjort det tar jag för givet eftersom MGM3 misstänks för medhjälp mord, grovt vapen- samt narkotikabrott.
VARFÖR dröjde det så länge innan MGM3 greps.

Jag förstår inte riktigt vad du menar att det dröjde länge?
De två huvudmisstänkta greps ovanligt fort. Även om MGM3 var känd kan det vara ett smart drag att vänta med ett gripande till fler förhör med andra personer genomförts. Detta för att inte ställa till oro i "lägret".
Citera
2015-05-01, 03:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Jag förstår inte riktigt vad du menar att det dröjde länge?
De två huvudmisstänkta greps ovanligt fort. Även om MGM3 var känd kan det vara ett smart drag att vänta med ett gripande till fler förhör med andra personer genomförts. Detta för att inte ställa till oro i "lägret".

Iom att BO´s mobiler fanns, med tillräcklig info, så var det väl inte snabbare än förväntat ang MGM1+2. Bröderna var tydligen snabba med att bekräfta att de haft en kontakt med BO (visste väl att detta skulle återfinnas).
----> Detta är i sig intressant - gav de sig till känna med den infon till polisen själva? Spontant? Hade väl vart nåt att berätta innan söndag em om nära vänner har mördats...<------

Vad beträffar MGM3 så skriver jag:
Jag tror inte de återfann nåt signifikant bindande till mordet via brödernas privata mobiler. Därför tar det längre tid (15 dagar innan han anhålls)
Alltså: Javisst kan de ha hittat honom i kontakter, nåt enstaka sms.. Jag motsätter mig inte det du skriver.

Ska spalta upp så det blir tydligare.
Jag diskuterar däremot utifrån frågeställningen *eventuella extra mobiltelefoner*.
Varför? Jo, pga följande:

# Vid Dalaberg har det hittats mobil(er) enligt tråduppgift. Om dessa var av värde vet ingen.
# Jag funderar då om det fanns en extra telefon som kommunikation mellan MGM1+2 samt MGM3.
# Jag funderar kring kontakter via denna mobil vid eventuella narkotikaaffärer.
..Och nu handlar det även om grovt vapenbrott och grovt narkotikabrott. Via vad? Funnit vapen? Funnit en gömma? Funnit en mobil med tyngre information?

# Jag funderar om en sån mobil då kan vara kontakten dem emellan för att mötas på kvällen innan mordet.
På nåt jäkla sätt lär de ha kommunicerat innan brottet sker. Hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in