2015-04-29, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B329
Varför vill inte polisen berätta om dom hittat vapnet eller inte?

Någon bra teori?
På grund av yppandeförbudet?
Det skulle vara intressant att veta om de har andra skäl också
Senast redigerad av ulvan 2015-04-29 kl. 19:19.
Citera
2015-04-29, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B329
Då kan man gissa på att dom inte har hittat det ännu då va?
Eller hittat vapen men inte bevis för att det är rätt, eller så vill de inte gå ut med info helt enkelt
Citera
2015-04-29, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumanpuma
Kan bero på yppandeförbudet? Skulle de inte ha hittat det och går ut med info kanske nån som känner till gömställen letar upp det/dem och gömmer igen
eller de hittat vapen men inte är färdiga med dna och allt annat bevis

Bra poäng!
Citera
2015-04-29, 19:22
Medlem
Citat:
Eller hittat vapen men inte bevis för att det är rätt, eller så vill de inte gå ut med info helt enkelt

Får/kan de ens gå ut med det på grund av yppandeförbudet?
Citera
2015-04-29, 19:47
Medlem
B329s avatar
Lite ot, men det skulle kännas tryggare om dom hade hittat vapnet / vapnen, så det inte sitter en 6:e person på det.
Citera
2015-04-29, 20:09
Medlem
Jag tror inte dom pratar om vapnet är funnet eller inte har med rent utredningstekniska skäl att göra. Tex att fler som befattat sig med vapnet inte ska veta hur det ligger till...taktik.

Man kan ju fundera på vem (om det stämmer) som af hade ett så långt och intensivt samtal med, det samtalet tror jag är väldigt avgörande för vilka som kopplas in i härvan. Frågan är från vilket nummer det kan ja ringts ifrån. Är det hans vanliga så är det väl ett känt nummer bland hans polare och går lätt att kolla upp via teleleverantörer.

Vet nån ifall han hade ett nummer som vanligt folk och som var känt? Det troliga är att han pratat via det, eller? Detta borde kunna kollas oavsett ifall hans mobil var funnen eller inte. (Det gäller väl alla kända nummer för övrigt).

en fundering....Vad skulle kunna få både af och ra att åka till en "plats" den tiden på dygnet? när de vet att de båda ska dit, kallade eller lurade så måste de ändå ha tänkt att det inte är det vanligaste som händer? Och om det är så att de VET att de dragit en fint mot nån borde de dessutom ha varit extremt motvilliga att åka till en sån plats, eller?
Frågan är om de visste vilka de skulle träffa? De visste säkert garanterat att 1o2 hade tillgång till vapen. Vad kan ha fått dom att åka dit helt enkelt?
Citera
2015-04-29, 20:23
Medlem
B329s avatar
Och Alaa hade ju vart på fest nere på Packhusgatan. Han måste ha vart bra på örat, vid den sena timmen, gissar Jag.
Citera
2015-04-29, 20:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
bra att du reagerade jag tror det kan ha blivit otydligt i mitt tidigare inlägg Jag vet att det finns mobiltrafik mellan MGM1 och MGM2, det har ju varit offentligt sedan länge, men jag menade mellan MGM3 och MGM1-MGM2. För eventuell mobiltrafik mellan MGM1-MGM2 och MGM3 tror jag inte har kommenterats av t ex åklagaren. DVS det finns väl ingen offentlig uppgift på att polisen bundit MGM3 till bröderna genom mobiltrafik. Däremot finns det väl påstående om att MGM4(?) var inringd från Lysekil (men den uppgiften är väl inte "offentlig/verifierad" än).

En dumpad/gömd mobil i skogen? Hur kan MGM ha kommit på något sådant? Kan han ha tappat den där? En mobil som är bränd borde man väl plocka isär/slå sönder (och dumpa delarna i olika sopnedkast) och klippa simkortet i smådelar. Vem vill bli bunden till Mord? Men mobilen kanske var "dyr" så den som gömde den kanske inte ville så sönder en dyr mobil eller att man fick för sig att spara den för att visa att man "bara" var medhjälpare och inte "huvudman". Har för fått för mig att mer etablerade kriminella/knarkpersoner byter mobil och nummer ofta och slänger den gamla telefonen när de byter men att en del dumsnåla/orutinerade spar mobilen då de inte vill slänga den av den ena eller andra anledningen.

Det är väl inte helt uteslutet att det kan vara en mobil som polisen fann i skogen, men jag tror det var något annat nåt som man inte kan slå sönder eller elda upp. Men någon av MGM1-4 kanske tillfälligt dumpade något där mitt i natten och tänkte gå tillbaka dit sen med syfte att ändra gömställe, men fick aldrig möjlighet till det.

Det är precis detta som är frågan? Hur har kontakt funnits mellan bröderna/brodern och MGM3?
Eftersom att utredningen uppenbarligen aldrig hittade någon indikation gentemot MGM3, för ens efter 15 dagar, men då på helt annan grund dessutom (narkotikabrott i förbifarten och ev tabbande vid förhör)
Inget har släppts ang vad som binder MGM3 till dådet. Inte mer än dom nya rubriceringarna med kopplingar till trippelmorden.

Dessa nya rubriceringar faller även samman väldigt snyggt med detta:
Minns att skribenten Goxosha123 skrev att MGM3 träffat M*rk under kvällen och överlämnat pengar samt ev vapen?
MGM3´s nya tillägg finns med kommentaren att han dagarna innan hanterat vapen som kan ha koppling till trippelmorden.
Brodern/bröderna och MGM3 borde således haft kontakt med varandra under fredagskvällen. Kontakt som bör ha hittats i någon broders egna telefon ganska direkt efter gripande. Med direkt menas inte 15 dagar..
Så,, hur har dom kommunicerat på kvällen innan dåden?

Som tillägg kan nämnas att jag själv innehar en oregistrerad telefon, kopplad genom en växel. Nästintill omöjlig att spåra om man inte är polis eller har numret. Det är inga stora pengar att investera och det behövs inte mycket smartness för att inse värdet i att ha en sådan telefon, speciellt när man pysslar med ärenden som resulterar i dessa rubriceringar...
Senast redigerad av rotesau 2015-04-29 kl. 21:17.
Citera
2015-04-30, 00:45
Medlem
Svennis7254s avatar
Det måste ju vara MGM 4 som är släppt...

Enligt P4 väst så är en av dem misstänkta för brott vid Ljungskile Folkhögskola...Det är advokaten Ulrik Smedberg som kommenterar häktningen.... Smedberg var/är försvarare åt MGM 3...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6153907
Citera
2015-04-30, 00:56
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Bohuslänningen 16.22 http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.3943464-haktad-i-trippelmordutredningen-har-slappts

Det ska dock finnas en hotbild mot mannen och han får polisbeskydd. - Exakt hur hoten ser ut, om det är dödshot eller inte, eller hur pass allvarliga hoten är vill inte Lysén kommentera. Men hoten har i alla fall tagits på största allvar och 22-åringen får nu polisbeskydd. Därmed är det inte troligt att 22-åringen ens är kvar i Uddevalla, gissar hans advokat.

Lycén är MGM4 s försvarare
Citera
2015-04-30, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Som tillägg kan nämnas att jag själv innehar en oregistrerad telefon, kopplad genom en växel. Nästintill omöjlig att spåra om man inte är polis eller har numret. Det är inga stora pengar att investera och det behövs inte mycket smartness för att inse värdet i att ha en sådan telefon, speciellt när man pysslar med ärenden som resulterar i dessa rubriceringar...

Mobiler verkar vara ett ständigt huvudbry i tråden.
Har försök förklara detta i tidigare inlägg men problemet dyker ständigt upp. Vid spårning av mobiltrafik inom ett begränsat område får man fram vilka apparater som funnits på plats (chassi och operatörsnummer). Är apparaten reggad går innehavaren att spåra via en operatör. Är apparaten inte reggad får man fram operatörens namn men inte innehavaren.
Det går att köpa ett kontantkort från vissa leverantörer utan att uppge vem du är. Då går det inte att knyta apparaten till någon person, den måste hittas först. Denna typ av kort är vanligt förekommande vid grövre brott för att förhindra upptäckt.
Citera
2015-04-30, 02:27
Medlem
Citat:
Kan bero på yppandeförbudet? Skulle de inte ha hittat det och går ut med info kanske nån som känner till gömställen letar upp det/dem och gömmer igen
eller de hittat vapen men inte är färdiga med dna och allt annat bevis

Yppandeförbud är något annat, det råder förundersökningssekretess, vilket det gör på alla förundersökningar. Om någon uppgift "läcker" ut är det oftast medvetet för få ev. ej påträffade personer med kännedom om fallet att träda fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in