Citat:
Ursprungligen postat av
ulvan
För eventuell mobiltrafik mellan MGM1-MGM2 och MGM3 tror jag inte har kommenterats av t ex åklagaren. DVS det finns väl ingen offentlig uppgift på att polisen bundit MGM3 till bröderna genom mobiltrafik. Däremot finns det väl påstående om att MGM4(?) var inringd från Lysekil (men den uppgiften är väl inte "offentlig/verifierad" än).
En dumpad/gömd mobil i skogen? Hur kan MGM ha kommit på något sådant? Kan han ha tappat den där? En mobil som är bränd borde man väl plocka isär/slå sönder (och dumpa delarna i olika sopnedkast) och klippa simkortet i smådelar. Vem vill bli bunden till Mord? Men mobilen kanske var "dyr" så den som gömde den kanske inte ville så sönder en dyr mobil eller att man fick för sig att spara den för att visa att man "bara" var medhjälpare och inte "huvudman". Har för fått för mig att mer etablerade kriminella/knarkpersoner byter mobil och nummer ofta och slänger den gamla telefonen när de byter men att en del dumsnåla/orutinerade spar mobilen då de inte vill slänga den av den ena eller andra anledningen.
Det är väl inte helt uteslutet att det kan vara en mobil som polisen fann i skogen, men jag tror det var något annat nåt som man inte kan slå sönder eller elda upp. Men någon av MGM1-4 kanske tillfälligt dumpade något där mitt i natten och tänkte gå tillbaka dit sen med syfte att ändra gömställe, men fick aldrig möjlighet till det.
Skriver svar här då alla inläggen sammanfaller med mitt urspungliga.
1. MGM1+2 hittades högst troligt via BO´s mobiler (uppgifter som antyder detta i media)
2. MGM1+2´s mobiler binder dem sen till BP via tider och position (masttömning) samt granskning av kommunikation. De har även erkänt kontakt med BO samma kväll.
3. Det går således snabbt att gripa dem.
So far, soo good...
3. Mobiltrafik angående MGM3 har inte diskuterats av Åklagare i media. Ingen offentlig kommentar så vitt jag vet.
4. MGM3 dröjer längre att gripa, trots att han troligen är suspekt (in på flera förhör) - nån har väl tipsat om honom antar jag - eller intressant via att ingå i kretsen. Inte en susning.
5. Han grips i alla fall, husrannsakan görs i hemmet. Han åker dit för narkotikabrott ( erkänt ringa innehav enligt kommentar av hans advokat).
Från och med nu funderar jag då kring tiden det tar att få fast honom - hela 15 dagar.
Detta får mig att tro att det inte fanns superkopplingar till honom i MGM1+2´s privata mobiler (han hade väl åkt in tidigare då).
Och fortfarande verkar inget direkt signifikant hända (inget grovt vapenbrott eller narkotika) på > en månad tidsmässigt. MGM4 kommer in i bilden däremot och han verkar samarbeta. Jag undrar dock om de inte måste hitta nåt konkret för att ändra/höja rubricering. Hans ord kan väl bara inte vara tillräckligt.
Alternativen är väl att de har hittat vapnet eller en större gömma narkotika som kan kopplas specifikt till MGM3. Och nåt som kretsar kring mordet och bröderna då. En mobil skulle ge information om samma områden.
Jag tror som sagt att MGM3 rände ärenden åt bröderna gällande narkotikaaffärer. Gissningsvis kan det kan ha funnits en speciell mobil till denna sorts kommunikation (separat kontantkort). Vanligt förekommande.
Högst troligt kontaktades MGM3 av bröderna vid hemkomst från Thailand.
Du skriver bland annat:
"men att en del dumsnåla/orutinerade spar mobilen då de inte vill slänga den av den ena eller andra anledningen."
Exakt vad jag då funderar kring.
Om det finns en extra mobil så kan denna kanske funnits kvar - och har den då hittats?
Varför höjs rubriceringen på MGM3 till att (förutom misstänkt medhjälp mord) även inkludera grovt vapenbrott samt grovt narkotikabrott? Nåt mer konkret har väl framkommit?
" Alla som MGM1 och MGM2 har ringt blir nog inte anhållna/häktade hur som helst Tror man inte kan anhålla/häkta någon bara för en person har råkat ringa eller messat en misstänk mördare men personen kan säkert tas in för förhör, vilket gjordes."
Självklart inte. Höj ribban..
Samma sak angående kaffebröds invit - tror nog krim skulle genomskåda "under cover" väldigt snabbt.
Edit: missade. 5 kg Cannabis är grovt narkotikabrott. I första ledet (för över en månad sen) erkände han
ringa innhav narkotika när han greps (enligt hans advokat)