2015-04-30, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Det är inte omöjligt Funderar dessutom på om MGM5 kan ha sålt/gett säkrat/oladdat vapen till MGM3 för ganska länge sedan (vapenbrott?). Och att MGM3 gett/lånat ut ett skarpladdat vapen till MGM1 och MGM2 den aktuella kvällen (grovt vapenbrott?).

Eller det kanske rör sig om 2 olika vapen?

Fick en "mini-blockout" nu så risk för konstig fråga Men varför är inte MGM1 och MGM2 också misstänkta för vapenbrott? De borde iaf haft ett vapen om de nu har skjutit BO. Eller är det så att om man är misstänkt för mord så ryms vapenbrott inom rubriceringen mord?

Det beror på det misstänkta brottets straffvärde. Är du misstänkt för mord kan det inte bli mer. Däremot för medhjälp kan det rendera i en skärpning om det läggs till ytterligare brott.
Citera
2015-04-30, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag är faktiskt tveksam till att vapen är hittat. Rubrikerna borde sett annorlunda ut. Nu understryks det istället att vapen är identifierat, och att inga kommentarer ges i övrigt.

"Thord Haraldsson berättar att man nu vet vilket mordvapen som har använts. Men vill inte kommentera om man har hittat det eller inte. Han säger också att man sedan trippelmordet fram till förra veckan hållit över 500 polisförhör. Varje vecka genomförs husrannsakningar."

Det är fortfarande aktiva husrannsakningar alltså.

Det borde varit något annat metalldetektor-poliserna bar ut från skogen i papp-påsar..?

En husis behöver inte betyda att de fysiskt rotar igenom någons bostad. En husis är när det kollas förehavanden innanför den privata zonen, telefoner, datorer, banker, arbetsplatser m.m.
Citera
2015-04-30, 07:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Mobiler verkar vara ett ständigt huvudbry i tråden.
Har försök förklara detta i tidigare inlägg men problemet dyker ständigt upp. Vid spårning av mobiltrafik inom ett begränsat område får man fram vilka apparater som funnits på plats (chassi och operatörsnummer). Är apparaten reggad går innehavaren att spåra via en operatör. Är apparaten inte reggad får man fram operatörens namn men inte innehavaren.
Det går att köpa ett kontantkort från vissa leverantörer utan att uppge vem du är. Då går det inte att knyta apparaten till någon person, den måste hittas först. Denna typ av kort är vanligt förekommande vid grövre brott för att förhindra upptäckt.

Jag tror du missförstår diskussionen, det finns inte direkt nån som har problem med själva tekniken/tillvägagångssättet analys eller spårning:
IMSI, IMEI, basstation/mast/celler, GPS, samtalslistor, återställande raderade SMS, aktivera avstängd mobil, kontantkortsmobiler, analysrapport etc etc.

- det som diskuteras ursprungligen handlar snarare om ytterligare mobil använts förutom de egna personliga. Alltså diskussion kring tider snarare i ett händelseförlopp (gripanden)
Citera
2015-04-30, 07:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
En husis behöver inte betyda att de fysiskt rotar igenom någons bostad. En husis är när det kollas förehavanden innanför den privata zonen, telefoner, datorer, banker, arbetsplatser m.m.

Japp, undersökning/genomsök av "plats" eller "sak".
Citera
2015-04-30, 07:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
För eventuell mobiltrafik mellan MGM1-MGM2 och MGM3 tror jag inte har kommenterats av t ex åklagaren. DVS det finns väl ingen offentlig uppgift på att polisen bundit MGM3 till bröderna genom mobiltrafik. Däremot finns det väl påstående om att MGM4(?) var inringd från Lysekil (men den uppgiften är väl inte "offentlig/verifierad" än).

En dumpad/gömd mobil i skogen? Hur kan MGM ha kommit på något sådant? Kan han ha tappat den där? En mobil som är bränd borde man väl plocka isär/slå sönder (och dumpa delarna i olika sopnedkast) och klippa simkortet i smådelar. Vem vill bli bunden till Mord? Men mobilen kanske var "dyr" så den som gömde den kanske inte ville så sönder en dyr mobil eller att man fick för sig att spara den för att visa att man "bara" var medhjälpare och inte "huvudman". Har för fått för mig att mer etablerade kriminella/knarkpersoner byter mobil och nummer ofta och slänger den gamla telefonen när de byter men att en del dumsnåla/orutinerade spar mobilen då de inte vill slänga den av den ena eller andra anledningen.
Det är väl inte helt uteslutet att det kan vara en mobil som polisen fann i skogen, men jag tror det var något annat nåt som man inte kan slå sönder eller elda upp. Men någon av MGM1-4 kanske tillfälligt dumpade något där mitt i natten och tänkte gå tillbaka dit sen med syfte att ändra gömställe, men fick aldrig möjlighet till det.

Skriver svar här då alla inläggen sammanfaller med mitt urspungliga.

1. MGM1+2 hittades högst troligt via BO´s mobiler (uppgifter som antyder detta i media)
2. MGM1+2´s mobiler binder dem sen till BP via tider och position (masttömning) samt granskning av kommunikation. De har även erkänt kontakt med BO samma kväll.
3. Det går således snabbt att gripa dem.

So far, soo good...

3. Mobiltrafik angående MGM3 har inte diskuterats av Åklagare i media. Ingen offentlig kommentar så vitt jag vet.
4. MGM3 dröjer längre att gripa, trots att han troligen är suspekt (in på flera förhör) - nån har väl tipsat om honom antar jag - eller intressant via att ingå i kretsen. Inte en susning.
5. Han grips i alla fall, husrannsakan görs i hemmet. Han åker dit för narkotikabrott ( erkänt ringa innehav enligt kommentar av hans advokat).

Från och med nu funderar jag då kring tiden det tar att få fast honom - hela 15 dagar.
Detta får mig att tro att det inte fanns superkopplingar till honom i MGM1+2´s privata mobiler (han hade väl åkt in tidigare då).

Och fortfarande verkar inget direkt signifikant hända (inget grovt vapenbrott eller narkotika) på > en månad tidsmässigt. MGM4 kommer in i bilden däremot och han verkar samarbeta. Jag undrar dock om de inte måste hitta nåt konkret för att ändra/höja rubricering. Hans ord kan väl bara inte vara tillräckligt.
Alternativen är väl att de har hittat vapnet eller en större gömma narkotika som kan kopplas specifikt till MGM3. Och nåt som kretsar kring mordet och bröderna då. En mobil skulle ge information om samma områden.

Jag tror som sagt att MGM3 rände ärenden åt bröderna gällande narkotikaaffärer. Gissningsvis kan det kan ha funnits en speciell mobil till denna sorts kommunikation (separat kontantkort). Vanligt förekommande.
Högst troligt kontaktades MGM3 av bröderna vid hemkomst från Thailand.

Du skriver bland annat:
"men att en del dumsnåla/orutinerade spar mobilen då de inte vill slänga den av den ena eller andra anledningen."

Exakt vad jag då funderar kring. Om det finns en extra mobil så kan denna kanske funnits kvar - och har den då hittats?
Varför höjs rubriceringen på MGM3 till att (förutom misstänkt medhjälp mord) även inkludera grovt vapenbrott samt grovt narkotikabrott? Nåt mer konkret har väl framkommit?

" Alla som MGM1 och MGM2 har ringt blir nog inte anhållna/häktade hur som helst Tror man inte kan anhålla/häkta någon bara för en person har råkat ringa eller messat en misstänk mördare men personen kan säkert tas in för förhör, vilket gjordes."

Självklart inte. Höj ribban..
Samma sak angående kaffebröds invit - tror nog krim skulle genomskåda "under cover" väldigt snabbt.

Edit: missade. 5 kg Cannabis är grovt narkotikabrott. I första ledet (för över en månad sen) erkände han ringa innhav narkotika när han greps (enligt hans advokat)
Senast redigerad av develi 2015-04-30 kl. 08:02.
Citera
2015-04-30, 08:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
QUOTE=goxosha MG3 kom Ljungskile / i taxi där han varit på fest för att lämna ett vapen direkt till en av MGM1 eller 2

Är detta ännu en variant? Förut skrevs att MGM4 var på fest i Ljungskile..
Citera
2015-04-30, 08:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Alltså, hur klarade sig MGM3 undan så länge som han gjorde?
Tanken om separata okända kontantkorts-telefoner sinsemellan, ligger ganska nära till hands.
Telefoner där vapensnack, narkotikasnack och mordsnack ägt rum."......
" Jag har svårt att se någon annan möjlighet till kommunikation mellan MGM-bröder och MGM3. Det borde hittats tidigare i så fall.

Det är så jag menar.
HUR kommunicerade sinsemellan vid hemkomst Thailand.
ATT de gjort det tar jag för givet eftersom MGM3 misstänks för medhjälp mord, grovt vapen- samt narkotikabrott.
VARFÖR dröjde det så länge innan MGM3 greps.
Citera
2015-04-30, 08:58
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är detta ännu en variant? Förut skrevs att MGM4 var på fest i Ljungskile..

@ develi. Har det berkräftata någonstans i tråden att det var Mg4? Jag hittade bara att det var mg3 eller 4. Är väll Joha* som pluggar på Ljungskile folkhögskola? Osäker nu, hjälp gärna till att reda ut.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6153907

Edit! La till länk och en fråga till
Senast redigerad av Pandalina4 2015-04-30 kl. 09:10.
Citera
2015-04-30, 09:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är så jag menar.
HUR kommunicerade sinsemellan vid hemkomst Thailand.
ATT de gjort det tar jag för givet eftersom MGM3 misstänks för medhjälp mord, grovt vapen- samt narkotikabrott.
VARFÖR dröjde det så länge innan MGM3 greps.

Ja, du väckte nyfikenheten hos mig i denna fråga, och dom tillförda rubriceringarna på MGM3 talar sitt tydliga språk.
Dom enda andra alternativ på kommunikation i övrigt kan vara via internet eller kommunikationsradio.
Att bröderna och MGM3 pratat i kod och förkortningar på sina vanliga telefoner är något som garanterat upptäckts av utredare innan dessa 15 dagar passerat.

-Internet är likställt med kända mobiltelefoner, det borde hittats indikationer snabbare.
-Radio (walkie-talkie) faller på sin orimlighet. (iaf enligt mig)

Kvar är då oregistrerade kontantkorts-telefoner. Telefoner som uppenbart ej hittades direkt i samband med gripande av MGM 1,2 och 3.
Det blev polisaktivitet ganska direkt efter den samarbetsvillige MGM4 anhölls.
Tänker främst på skogsdungen.

EDIT
Vad fick polisen att gå ut i skogen med spadar och metalldetektor? Antingen satt MGM4 på någon information eller så kom det in ett tips utifrån?
Samt då, vad kan ha hittats?
Senast redigerad av rotesau 2015-04-30 kl. 09:33.
Citera
2015-04-30, 09:51
Awaiting Email Confirmation
Jag vet att en mobiltelefon eller flera hittades av en slump samtidigt av en privatperson som inte har nåt med detta att göra. Därför åkte poliser dit och söker. Vet ej om mobiltelefonen tillhör gms, men när annars har flera poliser åkt på sånt som dom annars inte brytt sig om.
Senast redigerad av jagfes 2015-04-30 kl. 09:55.
Citera
2015-04-30, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Mobiler verkar vara ett ständigt huvudbry i tråden.
Har försök förklara detta i tidigare inlägg men problemet dyker ständigt upp. Vid spårning av mobiltrafik inom ett begränsat område får man fram vilka apparater som funnits på plats (chassi och operatörsnummer). Är apparaten reggad går innehavaren att spåra via en operatör. Är apparaten inte reggad får man fram operatörens namn men inte innehavaren.
Det går att köpa ett kontantkort från vissa leverantörer utan att uppge vem du är. Då går det inte att knyta apparaten till någon person, den måste hittas först. Denna typ av kort är vanligt förekommande vid grövre brott för att förhindra upptäckt.

Polise brukar väl koppla ihop en anonym mob till ägaren genom att se att den följt med hans registerade mob under en längre tid. För det behöver väl inte polisen den anonyma telefonen?
Citera
2015-04-30, 11:07
Medlem
Inte att förglömma den ev. telefonavlyssningen, mgm3 hann säkert snattra på regält de 15 dagar han sprang lös efter brottet. Kanske en anledning att inte sy in honom för tidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in