Citat:
Ursprungligen postat av
PurreP
Med pågående debatt om amorteringens vara eller inte vara. Så kom jag att tänka om jag (och min fru) kommer vara skuldfria eller iaf nästan vid tid för pensionering.
Vi är ungefär 35 år så för enkelhetens skull kan vi räkna att vi har 30 år på oss.
Vi har ungefär 4 miljoner i lån tillsammans som kan komma att öka till omkring 5 snart.
Rak amortering till skuldfrihet ger 13 889 SEK/månad, vilken idag är lite för mycket, vi amorterar idag drygt 7000. Med lite inflation och reallöneökningar bör man iof kunna öka amorteringar allt eftersom.
Så, den dagen vi står inför pension har vi kvar lån på kanske 2-2,5 miljoner. Men som barn till 40-talister i villa och med sommarhus så har det nog vid det laget ramlat in lite arvspengar...
Hur ser det ut för er andra med "stora" lån, kommer ni betalt av dessa innan pensionen?
Definition på "stort" lån: >1 500 000 per person
Om ni ändå har så mycket att lägga undan, rekommenderar jag att ni innan pensionen även börjar månadsspara i fonder. Det ger en betydligt högre avkastning än vanliga sparkonton att ha pengarna i, och kan med de omtalade arven även innebära en del hjälp i avbetalandet av den eventuella skuld som då kvarstår.
Själv har jag inga per din definition stora lån, jag är dock i ett något tidigare skede i livet än du, men äger ändå en bostadsrätt. Jag vill vara skuldfri vid 40, vore skönt. Stryktipset kanske?