2015-04-30, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Vi håller på att köpa hus (i sthlm) och lånet kan mycket väl hamna på fem miljoner, kontantinsatsen på 2,5-3.

Jag ser inte sambandet mellan större kontantinsats och om vi har råd med 5% ränta?

Ja, vi klarar 5 % och bibehållen amortering.

Om du klarar av tex 20 k i amorteringar då borde du väl ha sparat ihop 20 k i månaden som skulle gå in som kontantinsats.

Plus om du skall betala av lånet på 30 år plus ränta så hamnar vi väl på astonomiska summor varje månad
Blir ju nästan 14 k i månaden i amorteringar och 15-20 k i ränta vid 5% så i alla fall 30 000:- i månaden, sedan tillkommer ju en massa annat oxå som skall betalas..

Men men, går säkert bra men jag hade fått magsår
Citera
2015-04-30, 15:43
Medlem
Kaustis avatar
Vore intressant med någon som uppskattar vad en lön på låt säga 300 000 kr per år idag är värd om 40 år med inflation med mera. Jag kan försöka "hittepåräkna" lite, men det här lär antagligen inte stämma speciellt bra:

Om man tittar på lönerna mellan 1960 och 2000 så ökade reallönerna med ungefär 100%. Det borde betyda att om ökningen fortsätter (någonting som är långt ifrån säkert) så borde en ovanstående tjänstemans årslön ligga på det dubbla, dvs ~600 000 kr år 2055. Detta om personen i fråga är värdelös och sitter på exakt samma position hela livet, utan att få löneökningar med mera.

Räknar vi med löneökningar på låt säga 2% per år under dessa 40 år så kommer den personens lön år 2055 väl motsvara ~1,3 miljoner* kronor (600 000 kr * (1,02^40)) i dagens penningvärde.

Då är 2,5 miljoner i lån inte jättemycket pengar. Detta förutsätter också att man inte amorterat ett öre på lånet under alla dessa år. Man lär ha betalat en jävla summa i ränta också, men den aspekten tar vi inte med Det skulle då alltså gå att betala av hela lånet med två årslöner.

Så det är inte hela världen att ha ett hyfsat stort bostadslån så länge man klarar av att behålla bostaden under dipparna, amorterar lite, är okej med att bo kvar i samma stad under en hel svacka, så länge världen inte går under och en massa annat.

*Som sagt är jag rätt kass på det här, uträkningarna är säkert felaktiga nånstans. Vill ni rätta mig får ni gärna göra det.
Citera
2015-04-30, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Vi sitter i samma sits som ni, budade på ett hus idag som ligger på 7.5-8 och räknar med att lägga in runt 2.5 i kontantinsats. Vi är väldigt softa med amorteringen och investerar hellre våra pengar i på annat, må det vara värdepapper som upplevelser.

Och ja, vi klarar av en ränta på 10% och mer om det verkligen skulle behövas, det är i så fall bara att man får dra ner på utgifterna rejält.

10% ränta är över 40 000:- i månaden på ett 5 miljonslån

Personligen har jag en ganska ok lön tycker jag, ligger ca på 39 500:- netto i månaden men har nog en skitlön i jämförelse med er
Citera
2015-04-30, 15:48
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
10% ränta är över 40 000:- i månaden på ett 5 miljonslån

Personligen har jag en ganska ok lön tycker jag, ligger ca på 39 500:- netto i månaden men har nog en skitlön i jämförelse med er

Jag tjänar bara snäppet mer än du, men så har jag ju en fru också ;-)

Men du har rätt, det skulle inte vara roliga tider, dock så får du räkna in löneökningen alla de åren tills att räntan ligger på 10% och det ligger normalt runt 8-12% per år.
Citera
2015-04-30, 16:31
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:

Men du har rätt, det skulle inte vara roliga tider, dock så får du räkna in löneökningen alla de åren tills att räntan ligger på 10% och det ligger normalt runt 8-12% per år.

Arbejder du som børshandler i Stockholm? 8-12% i löneökning kan man normalt bara drømme om.
Citera
2015-04-30, 16:32
Bannlyst
Sverige ser ut att gå samma väg som USA... Överkonsumtion samt höga skulder. När bubblan spricker så kommer skiten gå ner. Mitt tips är att amortera mer på bolånet om du har möjlighet till det dvs
Citera
2015-04-30, 16:36
Medlem
Det många glömmer är att vid extrema räntor som ändå 10% är i dag så är det mycket annat som också kan komma att ändras. Folk kanske blir av med jobbet. Om din arbetsplats är underleverantörer eller ni har underleverantörer så kanske även din arbetsplats blir drabbad. Om du driver en gourmetrestaurang eller ett spa kanske era tjänster helt plötsligt inte blir efterfrågade i samma utsträckning. Du kanske råkar ut för en bilolycka och får amputera ett ben eller en arm?

Jag har lån på dryga 2 miljoner på en fastighet som idag kanske är värd 6-8. Eftersom jag är ensamstående pappa gillar jag därför att binda lånen länge, i synnerhet när ränteläget är som det är. Binda 2 miljoner på 5 år idag till 2% ränta så vet jag att räntekostnaden är 3300,-/månad eller 2300,-/månad efter ränteavdrag. Alla som tjafsar om att det alltid historiskt varit billigare att ha rörligt än fast och banken bara tjänar pengar på dig osv. För min del betalar jag gärna hundralappar mer i månaden och kan veta att de närmaste åren så oavsett vad som händer så kan jag betala månadskostnaden genom att sticka ner handen i fickan. En trygghet för mig och min familj även om jag tycker att 2 miljoner är sjukt mycket pengar. Om ca 20 år när jag går i pension utgår jag ifrån att jag kommer kunna vara skuldfri om jag själv vill.
Citera
2015-04-30, 16:48
Medlem
Även om man inte skulle vara skuldfri och ni inte har skilljt er. Så är det ingen större fara med att vara skyldig någon miljon. När alla barnen har flyttat hemifrån, så kanske ni vill byta ned er och då är det bara att sälja och köpa något billigare. Så blir man förhoppningsvis skuldfri då.

Annars betalas ju lånet av på att man säljer huset.
Citera
2015-04-30, 17:08
Medlem
Tänk er en situation av skulddeflation; värdet på din bostad sjunker med 30% men din skuld är fortfarande lika hög...

Det är den vägen Sverige går emot nu. Om du frågar mig så förstår jag inte varför man tar ett lån som man inte kan betala av på 30 år. Givetvis är de flesta inte skuldfria vid pensionering, bortsett ifrån den tiondelen som tjänar mest kanske.

Jag har personligen hört om pensionärer som lånat till båtar och lyxbilar när villan är fullbetalad. Aptiten till att låna mer pengar försvinner inte vid pensionering, dessvärre.
Citera
2015-04-30, 17:12
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witzm
Även om man inte skulle vara skuldfri och ni inte har skilljt er. Så är det ingen större fara med att vara skyldig någon miljon. När alla barnen har flyttat hemifrån, så kanske ni vill byta ned er och då är det bara att sälja och köpa något billigare. Så blir man förhoppningsvis skuldfri då.

Annars betalas ju lånet av på att man säljer huset.

Kan bli svårt att sälja till hyffsat pris om räntorna chockhöjs så osäkert där med.
Citera
2015-04-30, 17:22
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Hur ser det ut för er andra med "stora" lån, kommer ni betalt av dessa innan pensionen?
Definition på "stort" lån: >1 500 000 per person

Min amorteringsplan är att bli skuldfri lagom tills pension, då inkomsterna minskar, och om inget helt galet inträffat så bör den hålla. Risken för att något helt galet inträffar är dock inte att underskatta. Med så låga räntor verkar det kanske dumt att amortera som en galning men jag tänker att det är nu man ska passa på, sedan blir marginalerna mindre när räntan går upp. Vilket verkar dröja minst 2-3 år.

Börsen kan se mer lockande ut avkastningsmässigt men om allt skiter sig har jag hellre amorterat mig skuldfri än blåser pengarna på börsen och sitter kvar med lånen.

Citat:

Hyfsad lönekurva, grattis, för resten av befolkningen ligger en normal löneökning snarare på runt 2% per år.
Citera
2015-04-30, 17:26
Medlem
Citat:

Fick 1,57% löneökning i år men iofs tufft i oljan just nu

Jag har oxå en fru men har ingen aning om vad hon tjänar, bryr mig inte, jag utgår från min lön och att jag skall kunna leva gott på den och mina besparingar/investeringar oavsett hur det går med framtida löner, jobb osv..
Men jag lider nog lite av "better safe than sorry" vilket helt säkert har gjort att jag skulle kunnat tjänat mer i vissa fall när det gäller investeringar och börs,men sover (relativt) gott om natten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in