Vore intressant med någon som uppskattar vad en lön på låt säga 300 000 kr per år idag är värd om 40 år med inflation med mera. Jag kan försöka "hittepåräkna" lite, men det här lär antagligen inte stämma speciellt bra:
Om man tittar på lönerna
mellan 1960 och 2000 så ökade reallönerna med ungefär 100%. Det borde betyda att om ökningen fortsätter (någonting som är långt ifrån säkert) så borde en ovanstående tjänstemans årslön ligga på det dubbla, dvs ~600 000 kr år 2055. Detta om personen i fråga är värdelös och sitter på exakt samma position hela livet, utan att få löneökningar med mera.
Räknar vi med löneökningar på låt säga 2% per år under dessa 40 år så kommer den personens lön år 2055 väl motsvara ~1,3 miljoner* kronor (600 000 kr * (1,02^40)) i dagens penningvärde.
Då är 2,5 miljoner i lån inte jättemycket pengar. Detta förutsätter också att man inte amorterat ett öre på lånet under alla dessa år. Man lär ha betalat en jävla summa i ränta också, men den aspekten tar vi inte med

Det skulle då alltså gå att betala av hela lånet med två årslöner.
Så det är inte hela världen att ha ett hyfsat stort bostadslån så länge man klarar av att behålla bostaden under dipparna, amorterar lite, är okej med att bo kvar i samma stad under en hel svacka, så länge världen inte går under och en massa annat.
*Som sagt är jag rätt kass på det här, uträkningarna är säkert felaktiga nånstans. Vill ni rätta mig får ni gärna göra det.