En uppdatering. Min pojkvän har sedan 3-4 månader tillbaka behövt tampas med Ikea igen. Det har nämligen uppdagats att han har fått för mycket utbetalt i lön enligt dem. De vill ha tillbaka den summan nu(23.505kr) eller annars väntar rättsliga följder hotar dem med.
Som jag skrev tidigare, så har hans chef fifflat med hans IN/Ut stämplingar för perioden, vilket vi har meddelat dem. Dock har nu för lång tid gått, och det underlaget finns inte längre i deras system hävdar dem.
Varje avdelning på Ikea har tydligen en "pott" med övertidstimmar som kan användas under året på de anställda. Då min pojkvän jobbat övertid så mycket så minskade denna potten för snabbt(hans chef planerade scheman tokigt, hans eget fel) Felet i "lönen utbetalad vs timmarna arbetade" är att lönekörningen har gått iväg, men hans chef har korrigerat hans timmar neråt EFTER detta för att fuska med övertidspotten. Så nu säger lönespec:arna hög lön och många timmar, men deras timsystem säger få timmar.
Har återigen kontaktat facket(handels), men de hänvisar bara oss till fackklubben, som alltså består SAMMA människor på HR-avdelningen som sett mellan fingrarna på hans chefs fifflande med hans redovisade tider, och som nu vill ha tillbaka pengar av oss.
Man blir så ledsen på sådan här byråkrati och svågerpolitik. De stora vinner och vi andra trampas det på.