Saxat från SvD. Ingvars tips på hur man skapar ett globalt imperium.
* Ingen är perfekt. Allra minst du. Anställ personal som är bra på det du är dålig på.
(Nog fan är du som chef dålig, men den nya ni anställde är fan i mig ännu sämre)
* Brinner du för jobbet som chef? Då vet du att arbetsdagen inte tar slut efter åtta timmar.
(Å fan, chefer som jobbar halvdagar. Chefer som ersätter sina pass med behovsanställda)
* Du som chef ansvarar för besluten, men för att fatta dem måste du lyssna på personer omkring dig.
(Jag hör vad du säger. Standardsvar för Ikeachefer)
* Du måste se till att alla på företaget vet vilken roll de har och hur viktiga de är. Det utgör grunden för trivsel.
(När alla vet vilken roll de har och hur viktiga de är skall det synas på lönen. Trivsel löser de anställda på sitt eget sätt)
* Kritik ska föregås av något positivt och du som chef måste vara ett motiverande och gott exempel.
(Ikeachef och gott exempel hör liksom inte ihop)
* Var aldrig nöjd. Blir ni nöjda slutar ni att utvecklas, så stanna aldrig helt.
( Jag kan tänka mig att många chefer inte är nöjda, de söker sig från Ikea men få lyckas)
* Var inte rädd för att göra fel. Misstag kan innehålla lärdomar och framgång.
(Se där, den anställde gjorde fel, där är dörren. Lärdomen du kan ta med dig är att aldrig komma tillbaks och framgång unnar vi dig inte)
Det finns bara ett sätt att bli ett stort multinationellt bolag och ett globalt imperium.
"Behind every great fortune lies a great crime."
Honore de Balzac