2014-02-08, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Deras hemsida fungerar skitkasst på helgerna. Får upp ett felmeddelande när man bläddrar man olika sidor. Har varit så dom senaste tre helgerna i alla fall.
Och varför är det så få produkter man kan köpa online?

Har IKEA bättre eller sämre standard på sitt sortiment än Jysk? Eller är det samma skräp?

Jag tycker IKEA har mycket bättre kvalitet än Jysk. Jysk känns som riktigt jävla lågbudget med rangliga saker medan IKEA faktiskt har bra kvalitet på sina saker, så länge man inte köper deras allra billigaste saker. IKEA är en jävla guldgruva.
Citera
2014-02-08, 15:21
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag tycker IKEA har mycket bättre kvalitet än Jysk. Jysk känns som riktigt jävla lågbudget med rangliga saker medan IKEA faktiskt har bra kvalitet på sina saker, så länge man inte köper deras allra billigaste saker. IKEA är en jävla guldgruva.

Jag har tittat lite på kockknivar där. Dom har allt från 99:- med 15 års garanti upp till 499:- med 25 års garanti. Vissa möbler har dom också väldigt lång garantitid på.
Citera
2014-02-08, 17:12
Medlem
Citat:
Jag har tittat lite på kockknivar där. Dom har allt från 99:- med 15 års garanti upp till 499:- med 25 års garanti. Vissa möbler har dom också väldigt lång garantitid på.
Ja, det är förmodligen inget fel på knivarna, men snart kommer någon komma och förklara för dig att "en bra kockkniv går på minst 1500 spänn och är gjord av japanska oskulder i höghöjdsfabriker vilket gör stålet i dem mindre syresatt. Det går inte att laga mat med andra knivar helt enkelt. En bra kniv är värd att satsa pengar på" o.s.v.

Det finns verkligen få andra grupper som är lika lättuppretade som "dyra knivar"-fantasterna.

Anledningen till att IKEA har låga priser är logistiken, inte dålig kvalitet, så köp en kniv och testa. Gillar du den inte så har du iaf inte spenderat en förmögenhet.
Citera
2014-02-08, 22:17
Medlem
Ica säljer fiskars knivar såg jag.
Tycker det är bra kvalitet för pengarna. Värt att titta på dem.

Förövrigt så är IKEA sjukt snåla mot kunder. Alltid något som de ändrat på för sparas ska det göra! Och så är det varje gång man besöker IKEA. Exempel förr fick man plocka sallad själv! Nu får man en liten pytteskål.
Disken ska soteras så var det inte förr.
Bad man om lite extra pommes eller sås så fick man det. Nu tar de 5 kr extra.

Alltså jag besöker IKEA 3 gånger per år nu. Förr var det minst 10 gånger. Åt ibland i brist på annat.
Nu äter jag aldrig där. Snart tar de väll 1 kr för varje tallrik man använder .

För mycket sparande och de har loooosat en kund här.

Det kommer att komma dåliga tider för IKEA. Frågan är när!
Citera
2014-02-09, 09:26
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ja, det är förmodligen inget fel på knivarna, men snart kommer någon komma och förklara för dig att "en bra kockkniv går på minst 1500 spänn och är gjord av japanska oskulder i höghöjdsfabriker vilket gör stålet i dem mindre syresatt. Det går inte att laga mat med andra knivar helt enkelt. En bra kniv är värd att satsa pengar på" o.s.v.

Det finns verkligen få andra grupper som är lika lättuppretade som "dyra knivar"-fantasterna.

Anledningen till att IKEA har låga priser är logistiken, inte dålig kvalitet, så köp en kniv och testa. Gillar du den inte så har du iaf inte spenderat en förmögenhet.

Äntligen en som förstått sambandet mellan låga priset, logistik och volymer.
Citera
2014-02-09, 23:18
Medlem
Francos avatar
Saxat från SvD. Ingvars tips på hur man skapar ett globalt imperium.

* Ingen är perfekt. Allra minst du. Anställ personal som är bra på det du är dålig på.
(Nog fan är du som chef dålig, men den nya ni anställde är fan i mig ännu sämre)

* Brinner du för jobbet som chef? Då vet du att arbetsdagen inte tar slut efter åtta timmar.
(Å fan, chefer som jobbar halvdagar. Chefer som ersätter sina pass med behovsanställda)

* Du som chef ansvarar för besluten, men för att fatta dem måste du lyssna på personer omkring dig.
(Jag hör vad du säger. Standardsvar för Ikeachefer)

* Du måste se till att alla på företaget vet vilken roll de har och hur viktiga de är. Det utgör grunden för trivsel.
(När alla vet vilken roll de har och hur viktiga de är skall det synas på lönen. Trivsel löser de anställda på sitt eget sätt)

* Kritik ska föregås av något positivt och du som chef måste vara ett motiverande och gott exempel.
(Ikeachef och gott exempel hör liksom inte ihop)

* Var aldrig nöjd. Blir ni nöjda slutar ni att utvecklas, så stanna aldrig helt.
( Jag kan tänka mig att många chefer inte är nöjda, de söker sig från Ikea men få lyckas)

* Var inte rädd för att göra fel. Misstag kan innehålla lärdomar och framgång.
(Se där, den anställde gjorde fel, där är dörren. Lärdomen du kan ta med dig är att aldrig komma tillbaks och framgång unnar vi dig inte)

Det finns bara ett sätt att bli ett stort multinationellt bolag och ett globalt imperium.

"Behind every great fortune lies a great crime."
Honore de Balzac
Citera
2014-02-13, 04:06
Medlem
Jag har själv arbetat på Ikea i Skärholmen. Tycker att de har varit shyssta och bra arbetsgivare. Visst jobbade jag inte heltid. De andra jag jobbade med hade heller inte mycket att klaga på. Det var dock jobbigt och stressig på helgerna. Men fick ju rabatt på möbler med.
Citera
2014-03-08, 14:36
Moderator
Gromguttens avatar
Vill ni prata om deras produkter och liknande føreslås Inredning, här skvallras om själva føretaget.

/Mod
Citera
2014-03-28, 02:23
Bannlyst
Ikea är ganska shit. Som vuxen med halvledarposition får du kanske 23k i månaden.
Att jobba där på deltid är ju också roligt, du kan få 3timmarshift med dålig timlön. YES!!

Kvaliten på allt som säljs är också skit och maten som serveras i resturangen är massproducerad lågprisskit.
Citera
2014-03-30, 17:24
Medlem
Citat:
Deras hemsida fungerar skitkasst på helgerna. Får upp ett felmeddelande när man bläddrar man olika sidor. Har varit så dom senaste tre helgerna i alla fall.
Och varför är det så få produkter man kan köpa online?

Har IKEA bättre eller sämre standard på sitt sortiment än Jysk? Eller är det samma skräp?

IKEA har lite blandad kompott, men personligen lutar jag åt att mycket är samma skräp, men IKEA har mycket mer skräp rent volymmässigt...vilket kan vara en fördel för man har större utbud vad gäller t ex färgval på skräpet....Men sedan finns ju också lite högre prisklasser på IKEA. Har själv ett IKEAkök som funkat fint i några år, men vissa billiga lampor har rasat ihop efter några veckor, så finns det en lampa för 49 kr och en liknande lampa för 499 kr, ska man absolut välja den senare, priset gör skillnad på IKEA.
Senast redigerad av Wildis 2014-03-30 kl. 17:27.
Citera
2014-03-31, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
IKEA har lite blandad kompott, men personligen lutar jag åt att mycket är samma skräp, men IKEA har mycket mer skräp rent volymmässigt...vilket kan vara en fördel för man har större utbud vad gäller t ex färgval på skräpet....Men sedan finns ju också lite högre prisklasser på IKEA. Har själv ett IKEAkök som funkat fint i några år, men vissa billiga lampor har rasat ihop efter några veckor, så finns det en lampa för 49 kr och en liknande lampa för 499 kr, ska man absolut välja den senare, priset gör skillnad på IKEA.

Det här har faktiskt varit lite av ett problem på IKEA, att varorna vi har som faktiskt är helt okej kvalitetsmässigt inte riktigt betraktas så. Tack vare att vi köper så stora volymer av billiga saker kan vi väldigt ofta få bra priser på lite bättre saker också, men i och med bilden folk generellt har av IKEA så säljer vi inte så mycket av det ändå
Citera
2014-06-08, 21:41
Medlem
Francos avatar
Den gamle nazzen Ingvar levererar duktigt...eller?

http://www.dn.se/ekonomi/ikea-fornekar-hogerextremt-stod/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in