• 1
  • 2
2015-04-03, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag skulle tvärtom inte hyra ut om jag ville sälja. Då vill man ha tillgång till lyan för visning, omvisning, förhandsvisning osv och det är vanskligt att lita på att hyresgästen kommer se till att allt är tiptop och flyter på. En risk jag inte skulle ta.
Det är upp till var och en, men det finns inget som förhindrar att man hyr ut under tiden man säljer. Det blir inte heller lika akut att sälja eftersom hyresgästen betalar för lägenheten medan man har den, iaf på en +-0 nivå. Då måste man inte akut-ordna visningar och man behöver inte heller ta första bästa anbud. Det är precis samma skyldighet att visa upp en hyreslägenhet inför framtida hyresgäster som det är när man ska sälja, men det kan bra att ha en extra klausul i kontraktet om det.
Citera
2015-04-03, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Det är upp till var och en, men det finns inget som förhindrar att man hyr ut under tiden man säljer. Det blir inte heller lika akut att sälja eftersom hyresgästen betalar för lägenheten medan man har den, iaf på en +-0 nivå. Då måste man inte akut-ordna visningar och man behöver inte heller ta första bästa anbud. Det är precis samma skyldighet att visa upp en hyreslägenhet inför framtida hyresgäster som det är när man ska sälja, men det kan bra att ha en extra klausul i kontraktet om det.
Att man vill kunna ordna akutvisningar är ju helt enkelt för att man kan tjäna på det, inte för att man är desperat. Man är näst intill korkad om man tackar nej till en extravisning om man har en intresserad spekulant.
Att avtala om skyldighet att acceptera visningar är en bra ide i teorin men det garanterar inte att lägenheten är tiptop under visningen tex. Man blir väldigt beroende av hyresgästens välvilja, inte riktigt den sits man vill sitta i när man ska göra en stor affär.
Citera
2015-04-03, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Att man vill kunna ordna akutvisningar är ju helt enkelt för att man kan tjäna på det, inte för att man är desperat. Man är näst intill korkad om man tackar nej till en extravisning om man har en intresserad spekulant.
Att avtala om skyldighet att acceptera visningar är en bra ide i teorin men det garanterar inte att lägenheten är tiptop under visningen tex. Man blir väldigt beroende av hyresgästens välvilja, inte riktigt den sits man vill sitta i när man ska göra en stor affär.
Det finns baksidor med allt. Akutvisningar går alltid att höra med hyresgästen om det är ok, och är hyresgästen någorlunda ordningsam hinner lägenheten inte bli allt för förändrad av någon bor där i några månader. Jag vet inte vem du tänker på som värsta scenario hyresgäst, men det finns faktiskt folk som har ordning och reda i princip hela tiden, om inte annat så är det inte värre än att en disk eller snabb upplockning räcker.

Det TS eller potentiell uthyrare måste avväga är vad är bäst; att lägenheten står tom men alltid finns tillgänglig och i perfekt skick (städa borde man fortfarande göra ibland även om den är tom, bara inte lika ofta) och därmed kostar pengar man kanske inte får igen trots att man är smart och har extravisningar. Bor man så som jag gör där värdeökningen är på 200 000 på ett halvår är det kanske bättre att låta bli. Bor man på en mindre attraktiv ort kanske det lönar sig mer att hyra ut, trots att det tar bort lite frihet och man måste förlita sig på att hyresgästen sköter överenskommelsen.
Citera
2015-04-29, 15:49
Medlem
Meeis avatar
Nu var det ett tag sen jag startade tråden men måste ju ändå få avsluta min "oturshistoria" (och så kanske det finns fler som har historier att dela med sig).

Så nu har vi haft en månad av praktiskt taget bara skambud där dom sedan dragit sig ur direkt så fort man sagt att vi inte gått så lågt. Nu i veckan lyckades vi äntligen få två att buda mot varandra (men började väldigt lågt) och kom nästan upp till vårat utgångspris innan den andra la sig.

Men utan en enda annan köpare i kö får vi köra på det här så slutar med att vi dels går 50 tusen+ back på försäljningen men måste även betala dubbla hyror i tre månader. Känns totalt piss speciellt när man läser i tidningarna om alla "heta marknader" och priserna som "bara ökar" 30 min från där vi bor.
Citera
2015-04-29, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Nu var det ett tag sen jag startade tråden men måste ju ändå få avsluta min "oturshistoria" (och så kanske det finns fler som har historier att dela med sig).

Så nu har vi haft en månad av praktiskt taget bara skambud där dom sedan dragit sig ur direkt så fort man sagt att vi inte gått så lågt. Nu i veckan lyckades vi äntligen få två att buda mot varandra (men började väldigt lågt) och kom nästan upp till vårat utgångspris innan den andra la sig.

Men utan en enda annan köpare i kö får vi köra på det här så slutar med att vi dels går 50 tusen+ back på försäljningen men måste även betala dubbla hyror i tre månader. Känns totalt piss speciellt när man läser i tidningarna om alla "heta marknader" och priserna som "bara ökar" 30 min från där vi bor.
Det är det som är så jobbigt med fastigheter. Vad skönt att ni äntligen fått en köpare till den och att ni inte behöver sitta med 2 bostäder längre än 3 månader. Jag förstår att det är sura pengar, speciellt som ni kommer behöva varenda krona till huset men nu kan ni sova lugnt om natten när ni vet att allt är löst. Jag kan säga av egen erfarenhet att så fort ni flyttat in i ert hus så kommer detta försvinna ur ert minne. Lycka till med ert hus
Citera
2015-04-29, 21:46
Medlem
SaftMajas avatar
Köpte en lgh av en person som dessutom var ordförande i en HSB-förening. Visade sig att vissa "detaljer" i nyttjanderätten som var med i prospektet bara var tillfälliga tillstånd hon fifflat till sig(typ "ingår fri parkeringsplats till lägenheten"). Mäklarjäveln gick ju fri såklart, men det blev tinget till sist och jag vann.

Sens moral: Mäklare kan inte hållas ansvariga för felaktiga beskrivningar i prospektet eftersom de är psykiskt insufficienta per definition enligt FMR.

En annan kul grej var en fittsäljare som briljerade med att hon minsann "var jurist" ungefär 10 ggr under kontraktskrivandet och sedan flott nog ville ge bort hatthyllan till mig "utan kostnad"

En bekant sålde sin 2:a till ett par som raskt rev ner en bärande vägg där det satt ett valv. När väggen rasade och det blev sättningsskador på huset (dyyyrt) postade köparna ett brev med en känd teknisk fakultets brevhuvud (en av köparna pluggade teknisk fysik eller nåt hur fan han nu klarade av det) till min vän och ville ha 38000 i skadestånd. De fick en präktig avhyvling av ordföranden som undrade om de var helt jävla dumma i huvudet som rev väggar i en BRF utan att behöva om lov. Polaren jobbade på hovrätten för nedre norrland så han svarade på deras brev med ett brevpapper därifrån med orden "Avslås"
Citera
2025-01-08, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Har en sån väldig otur med att sälja våran bostad just nu så hade varit roligt att höra om andra som också har haft otur. Detta är vad som har hänt oss:

Vi vann budgivningen på ett hus för ca 1,5 månader sen efter att den andra budgivaren vunnit men ändå dragit sig ut. Så nu såg allt ljust ut och det enda som behövdes vara att sälja våran lägenhet (en 2'a).

Allt började hur bra som helst, många som var intresserade och hade flera stycken inplanerade på visning. Sen efter visningen började det med en budgivning mellan tre olika budgivare och den höll sig i ungefär en vecka. Sen en dag innan vi skulle skriva kontrakt med personen som vunnit drog han sig ur. Tjurigt men ingen fara tänkte vi och gick till nästa. Då hade även den här personen dragit sig ur och nu började det kännas lite svettigt. Så då gick vi till tredje och tro det eller ej så hade den också dragit sig ur.

Då undrar man, hur kan man gå från att vara med i en budgivning till att inte ens vara intresserad på två dagar? Men i vilket fall så ringde den andra budgivaren upp efter två dagar och var intresserad igen om han fick tidigare inflyttningsdag.

Så vi kontaktade ägaren för huset och det gick bra att flytta in en vecka tidigare om vi skrev kontrakt på det och dom slapp flyttstäda. Så de gjorde vi och så var det dags att skriva kontraktet för lägenheten. Allt såg bra ut förutom att vi fick lägga till en extra paragraf om att hon hade tre dagar på sig att få ett sista OK med banken. Ingen fara tänkte vi för mäklaren sa att hon hade lånelöfte och allt såg bra ut.

Men nu sitter vi här, en dag innan kontraket är låst och budgivaren har dragit sig ur på grund av ett dödsfall i familjen. Vi kunde själv välja om vi ville ta det vidare för kontraktbrott men bestämde oss för att försöka hitta en ny köpare istället.

Så tillbaka på ruta ett förutom att vi får betala hemnet 600kr igen, får huset en vecka tidigare helt i onödan (som även kommer vara ostädat) och får räkna med dubbla hyra någon månad eller två. Så någon som har några värre historier att dela med sig av?
Hemmet 600kr, ack vilka tider!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in