• 1
  • 2
2015-04-01, 19:23
Medlem
Meeis avatar
Har en sån väldig otur med att sälja våran bostad just nu så hade varit roligt att höra om andra som också har haft otur. Detta är vad som har hänt oss:

Vi vann budgivningen på ett hus för ca 1,5 månader sen efter att den andra budgivaren vunnit men ändå dragit sig ut. Så nu såg allt ljust ut och det enda som behövdes vara att sälja våran lägenhet (en 2'a).

Allt började hur bra som helst, många som var intresserade och hade flera stycken inplanerade på visning. Sen efter visningen började det med en budgivning mellan tre olika budgivare och den höll sig i ungefär en vecka. Sen en dag innan vi skulle skriva kontrakt med personen som vunnit drog han sig ur. Tjurigt men ingen fara tänkte vi och gick till nästa. Då hade även den här personen dragit sig ur och nu började det kännas lite svettigt. Så då gick vi till tredje och tro det eller ej så hade den också dragit sig ur.

Då undrar man, hur kan man gå från att vara med i en budgivning till att inte ens vara intresserad på två dagar? Men i vilket fall så ringde den andra budgivaren upp efter två dagar och var intresserad igen om han fick tidigare inflyttningsdag.

Så vi kontaktade ägaren för huset och det gick bra att flytta in en vecka tidigare om vi skrev kontrakt på det och dom slapp flyttstäda. Så de gjorde vi och så var det dags att skriva kontraktet för lägenheten. Allt såg bra ut förutom att vi fick lägga till en extra paragraf om att hon hade tre dagar på sig att få ett sista OK med banken. Ingen fara tänkte vi för mäklaren sa att hon hade lånelöfte och allt såg bra ut.

Men nu sitter vi här, en dag innan kontraket är låst och budgivaren har dragit sig ur på grund av ett dödsfall i familjen. Vi kunde själv välja om vi ville ta det vidare för kontraktbrott men bestämde oss för att försöka hitta en ny köpare istället.

Så tillbaka på ruta ett förutom att vi får betala hemnet 600kr igen, får huset en vecka tidigare helt i onödan (som även kommer vara ostädat) och får räkna med dubbla hyra någon månad eller två. Så någon som har några värre historier att dela med sig av?
Citera
2015-04-01, 19:26
Medlem
bithaxs avatar
Kunde ju hyra ut i andra hand i stället om det är möjligt.
Citera
2015-04-01, 19:45
Medlem
Inte värre men har suttit med 2 bostäder. Hade precis köpt mitt första hus och skulle sälja min lägenhet i ett centralt och bra område. När jag skulle lägga ut lägenheten så slog krisen till och ingen ville köpa. Jag satt med 2 bostäder och en mäklare som inte kunde sälja lägenheten. Efter 6 månader bestämde jag mig för att jag slösat bort tillräckligt med pengar och bytte mäklare. På den nya mäklarens inrådan målade jag om hela lägenheten vit och efter ett par veckor var den såld.

Helt och hållet mitt egna fel att behålla första mäklaren så länge men jag fick lära mig en läxa iaf.

Hoppas det löser sig för er.
Citera
2015-04-01, 19:51
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Kunde ju hyra ut i andra hand i stället om det är möjligt.

Ja vi har självklart tänkt på det, men hade gärna fått det sålt. Så blir väl försöka lite till.

Citat:
Ursprungligen postat av klaragatan
Inte värre men har suttit med 2 bostäder. Hade precis köpt mitt första hus och skulle sälja min lägenhet i ett centralt och bra område. När jag skulle lägga ut lägenheten så slog krisen till och ingen ville köpa. Jag satt med 2 bostäder och en mäklare som inte kunde sälja lägenheten. Efter 6 månader bestämde jag mig för att jag slösat bort tillräckligt med pengar och bytte mäklare. På den nya mäklarens inrådan målade jag om hela lägenheten vit och efter ett par veckor var den såld.

Helt och hållet mitt egna fel att behålla första mäklaren så länge men jag fick lära mig en läxa iaf.

Hoppas det löser sig för er.

Usch 6 månader med dubbla bostäder låter inte roligt. Tur det ordnade upp sig ändå.

Men mäklare gör så stor skillnad? Inte för att jag tror vi kommer byta då hon verkar ganska bra det här. Enda som jag tyckte hon kanske kunde tänkt på var att inte ta bort hemnet-annonsen så tidigt eller låta oss vänta med att skriva kontrakt om att flytta in en vecka tidigare i huset till allt var helt klart (var hon som var säljaren till den också).

Men är ju också vårat fel och är ju lätt att vara efterklok.
Citera
2015-04-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Ja vi har självklart tänkt på det, men hade gärna fått det sålt. Så blir väl försöka lite till.

Usch 6 månader med dubbla bostäder låter inte roligt. Tur det ordnade upp sig ändå.

Men mäklare gör så stor skillnad? Inte för att jag tror vi kommer byta då hon verkar ganska bra det här. Enda som jag tyckte hon kanske kunde tänkt på var att inte ta bort hemnet-annonsen så tidigt eller låta oss vänta med att skriva kontrakt om att flytta in en vecka tidigare i huset till allt var helt klart (var hon som var säljaren till den också).

Men är ju också vårat fel och är ju lätt att vara efterklok.
Att hyra ut i andra hand är verkligen ett bra råd. Väldigt smidigt och finns kontrakt på nätet.

Ja, det var ganska jobbigt. Speciellt när man är ensam men det löste sig till slut

Jag lärde mig att valet av mäklare gjorde allt. Den första mäklaren gav köparna tid att tänka över köpet och var inte så aktiv vid visningarna. När jag träffade den andra mäklaren så kröp det i hela kroppen. Han hade alla egenskaper som jag ogillar men han var en fantastisk mäklare. Han höll mig uppdaterad med allt han gjorde och så fort han haft en visning så jagade han köparna. Och jag tror att det är tack vare det som lägenheten blev såld.

Att låta köparen få flera dagar på sig tror jag var en stor miss. Märkligt att mäklaren tyckte det var ok. Folk ändrar sig så snabbt och marknaden är så bred. Men det är helt rätt att det är lätt att vara efterklok. Och när man sitter mitt i allt kaos så är det väldigt lätt att inte tänka logiskt.

Lycka till och uppdatera gärna tråden när ni fått lägenheten såld
Citera
2015-04-02, 11:11
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klaragatan
Att hyra ut i andra hand är verkligen ett bra råd. Väldigt smidigt och finns kontrakt på nätet.

Ja, det var ganska jobbigt. Speciellt när man är ensam men det löste sig till slut

Jag lärde mig att valet av mäklare gjorde allt. Den första mäklaren gav köparna tid att tänka över köpet och var inte så aktiv vid visningarna. När jag träffade den andra mäklaren så kröp det i hela kroppen. Han hade alla egenskaper som jag ogillar men han var en fantastisk mäklare. Han höll mig uppdaterad med allt han gjorde och så fort han haft en visning så jagade han köparna. Och jag tror att det är tack vare det som lägenheten blev såld.

Att låta köparen få flera dagar på sig tror jag var en stor miss. Märkligt att mäklaren tyckte det var ok. Folk ändrar sig så snabbt och marknaden är så bred. Men det är helt rätt att det är lätt att vara efterklok. Och när man sitter mitt i allt kaos så är det väldigt lätt att inte tänka logiskt.

Lycka till och uppdatera gärna tråden när ni fått lägenheten såld

Ah men låter lite som mäklaren som vi har just nu så därför jag tycker hon verkar bra. Så sitter väl mest och väntar nu på att hon ska säga till nästa visningar eller vad hon nu har för plan för att fixa det.

Vi var tyvärr bortresta när budgivningen gick som mest så kanske därför vi missade någon/några. Men tycker det är konstigt att det ska gå så fort. Menar när vi kollade efter hus var det inte så mycket som vi tyckte var intressant utan när vi verkligen gav bud hade vi tittat ett tag. Men här verkar det som dom ger ett bud och får dom det inte direkt går dom vidare för att kolla på andra.
Citera
2015-04-02, 12:12
Medlem
Jag köpte en lägenhet i Stockholm för 50 000/kvm av en förening. Den var 37 kvadrat enligt prospektet. Den kändes dock mindre, så den dag jag skulle skriva på så meddelade jag mäklaren att jag ville ha den kontrollmätt. De tvingades mäta den och den visade sig vara 35 kvadrat. Jag fick ett prisavdrag på 100'. Det gjorde inte ont.

edit: Äsch, nu ser jag att tråden skulle handla om otur, jag fick för mig att det skulle vara både tur och otur, sorry.
Citera
2015-04-02, 20:39
Medlem
Citat:
Ah men låter lite som mäklaren som vi har just nu så därför jag tycker hon verkar bra. Så sitter väl mest och väntar nu på att hon ska säga till nästa visningar eller vad hon nu har för plan för att fixa det.

Vi var tyvärr bortresta när budgivningen gick som mest så kanske därför vi missade någon/några. Men tycker det är konstigt att det ska gå så fort. Menar när vi kollade efter hus var det inte så mycket som vi tyckte var intressant utan när vi verkligen gav bud hade vi tittat ett tag. Men här verkar det som dom ger ett bud och får dom det inte direkt går dom vidare för att kolla på andra.
Ok. Men det låter ju bra. Hoppas att det går bra för er.

Jag har en vän som sålde en lägenhet för inte så längesen. Hon var helt chockad hur folk betedde sig. Precis som du berättar, det var som om dom skulle handla mjölk eller nåt och inte en bostad. Det tog mig ett par år innan jag hittade mitt nuvarande boende. Jag förstår inte riktigt hur man kan bry sig så lite om sin bostad.
Citera
2015-04-02, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag köpte en lägenhet i Stockholm för 50 000/kvm av en förening. Den var 37 kvadrat enligt prospektet. Den kändes dock mindre, så den dag jag skulle skriva på så meddelade jag mäklaren att jag ville ha den kontrollmätt. De tvingades mäta den och den visade sig vara 35 kvadrat. Jag fick ett prisavdrag på 100'. Det gjorde inte ont.

edit: Äsch, nu ser jag att tråden skulle handla om otur, jag fick för mig att det skulle vara både tur och otur, sorry.
Bra jobbat Inte ofta man får höra denna typen av historier.
Citera
2015-04-03, 08:48
Medlem
Skulle sälja lägenheten och det var lite panik eftersom jag redan hade ny bostad och fd sambon (som skulle bott kvar tills den var såld och betala alla avgifter) dummade till sig och hamnade "i förvar".
Eftersom jag just då levde på låg föräldrapenning och inte kunde betala dubbelt boende brann det liksom i knutarna. Att det var mitt i finanskraschen på 90-talet gjorde inte saken lättare.

vilket fall....Fick snabbt in i lägenheten, målade och tapetserade de 2 sista rummen och hade bara lite städning kvar innan visningen. Så står jag då uppflugen på köksbänken för att städa översta hyllan i ett köksskåp. Upptäcker när jag gnor som bäst att det rinner en tunn rännil vatten i skåpet. What?
Fick snabbt tag i hjälp för att kolla upp vad som var fel och närmast bad till gud att det inte var något allvarligt.

Det visade sig att grannens diskmaskin läckte och hade så gjort ett bra tag till följd att det runnit vatten inuti längst väggen mellan kök och badrum.

Så när dagen för visningen kom stod jag där med väggar och golv rivna i badrummet och en brummande fläkt plus halva köket nerrivet.

Det tog tid innan lägenheten blev i säljbart skick igen eftersom det var en så omfattande fuktskada och även om grannen fick betala så sved det ju att klara dubbelt boende samt all jäkla stress och extraarbete det medförde. Att grannen bråkade med mig med alla möjliga oseriösa förslag på renovering (han ville ju komma så billigt undan som möjligt) gjorde inte saken bättre.
Var ett tag närmast beredd att bara skänka bort lägenheten.
Citera
2015-04-03, 12:56
Medlem
Citat:

Det finns absolut inget som förhindrar andrahandsuthyrning under tiden ni säljer. Tidsbestäm andrahandsuthyrningen till 3 månader eller de antal månader ni förväntar er att det går från kontraktsskrivning till ägarbytet. Skriv även in en klausul om att hyresgästen är skyldigt att upplåta lägenheten för visning, vilket givetvis sker på en dag och tid som hyresgästen kommit överens om så att det är städat och fint och hyresgästen är hemma

Jag har tyvärr inga egna dåliga historier att bidra med då mitt enda köp gick galant till och helt utan mäklare inblandad.
Citera
2015-04-03, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Det finns absolut inget som förhindrar andrahandsuthyrning under tiden ni säljer. Tidsbestäm andrahandsuthyrningen till 3 månader eller de antal månader ni förväntar er att det går från kontraktsskrivning till ägarbytet. Skriv även in en klausul om att hyresgästen är skyldigt att upplåta lägenheten för visning, vilket givetvis sker på en dag och tid som hyresgästen kommit överens om så att det är städat och fint och hyresgästen är hemma

Jag har tyvärr inga egna dåliga historier att bidra med då mitt enda köp gick galant till och helt utan mäklare inblandad.
Jag skulle tvärtom inte hyra ut om jag ville sälja. Då vill man ha tillgång till lyan för visning, omvisning, förhandsvisning osv och det är vanskligt att lita på att hyresgästen kommer se till att allt är tiptop och flyter på. En risk jag inte skulle ta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in