2015-04-28, 07:36
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Och det är kanske här i denna miljöns efterföljare man finner gåtans lösning rentav. Fribrytare som du skriver. Några som existerar i skydd av de som bestämmer. Eftersom man har nytta av dessa element eller grupper samtidigt. En inofficiell legalisering av onämnbara existenser.

I ett konglomerat av makt och laglöshet. Där man undkommer med mordet. Eftersom mordet inte kan lösas utan att dessa saker kommer fram samtidigt.

Ja, denna "kultur" förklarar mycket av det "oförklarliga" bättre än något annat jag läst.
Citera
2015-04-28, 08:07
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ja, denna "kultur" förklarar mycket av det "oförklarliga" bättre än något annat jag läst.

Och då måste vi våga utifrån denna kultur gå vidare i resonemanget.

Holmer tillsattes av andra. Inte av egen kraft.

Ebbes agerande var inte hans utan någon annans. Där en privatperson i politisk kyla ändå får höga politiker att agera samtidigt. Där en vitbok måste skrivas i sammanhanget.

Men där hans aktioner brändes av någon via ett tips till Helsingborgstullen. Alltså tycker inte alla lika i sammanhanget. Det finns inte en samlad makt som bestämmer allt!

Lidboms agerande var inte hans utan någon annans. Från residenset i Paris via affären Chamonix till Ebbes famösa middag till sitt utredande av Säpo.

Och detta resonemang är enligt mig centralt. Eftersom idag kan vi se vad som hände under de dryga 29 åren efter mordet.

En miljö eller kultur definieras av dess deltagare och arvtagare.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-28 kl. 08:20.
Citera
2015-04-28, 08:19
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Och då måste vi våga utifrån denna kultur gå vidare i resonemanget.

Holmer tillsattes av andra. Inte av egen kraft.

Ebbes agerande var inte hans utan någon annans. Där en privatperson i politisk kyla ändå får höga politiker att agera samtidigt. Där en vitbok måste skrivas i sammanhanget.

Men där hans aktioner brändes av någon via ett tips till Helsingborgstullen. Alltså tycker inte alla lika i sammanhanget. Det finns inte en samlad makt som bestämmer allt!

Lidboms agerande var inte hans utan någon annans. Från residenset i Paris via affären Chamonix till Ebbes famösa middag till sitt utredande av Säpo.

Och detta resonemang är enligt mig centralt. Eftersom idag kan vi se vad som hände under de dryga 29 åren efter mordet.

En miljö eller kultur definieras av dess deltagare och arvtagare.

Ja, den enorma splittringen och rivaliteten mellan organisationer men också "inom organisationer", kan förklara en del.
Helt klart kaos tidvis, då blir personliga band, politiska uppfattningar och inofficiella tillhörigheter ännu viktigare...
Citera
2015-04-28, 08:24
Medlem
Av Olle Alsén, DN
Mordgåtans lösning riskerar att skaka om Sverige långt mer än själva mordet har gjort.
Själva morduppklarandet kommer med all sannolikhet att medföra pinsamma
avslöjanden. Därför vill ingen skriva om det. Det är helt enkelt alltför inflammerat.
Medierna utövar en form av självcensur.

Det handlar (handlade) inte om rikets säkerhet utan om rikets anseende.
Citera
2015-04-28, 08:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Av Olle Alsén, DN
Mordgåtans lösning riskerar att skaka om Sverige långt mer än själva mordet har gjort.
Själva morduppklarandet kommer med all sannolikhet att medföra pinsamma
avslöjanden. Därför vill ingen skriva om det. Det är helt enkelt alltför inflammerat.
Medierna utövar en form av självcensur.

Det handlar (handlade) inte om rikets säkerhet utan om rikets anseende.
Citerar du en text? Datum?
Citera
2015-04-28, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ja, den enorma splittringen och rivaliteten mellan organisationer men också "inom organisationer", kan förklara en del.
Helt klart kaos tidvis, då blir personliga band, politiska uppfattningar och inofficiella tillhörigheter ännu viktigare...

Där jag tycker inofficiell är nyckelordet.

Där ordet kaos är motsatsen till ordet strukturerat.

Där ordningen mordnatten inte kan beskrivas med något av dessa ord.

Men där många i stället använder ordet inkompetens.

Men där Holmer strukturerade mordet via TV rutan. Och blev utsedd tillårets svensk av TV2 1986. Utan att inse att de som önskade Palmes död samtidigt utnämnde mördaren till Sveriges räddning.

Men där Inuti Labyrinten ser bakom dessa ord. Och drar andra slutsatser.

Bröderna som skrev en bok som inte hade med monetär vinning att göra. Där kritiken mot deras verk i stort sett är obefintlig. Eftersom det är svårt att argumentera mot fakta utan att inveckla sig i lögner. Som vissa deltagare i dramat själva gjorde i bokens berättelse.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-28 kl. 08:51.
Citera
2015-04-28, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Är du säker på att Tore Forsberg menade med bakgården menade de hemliga verksamheternas bakgård? I boken får jag intrycket att han menar bakgården i bemärkelsen samhällets bakgård, dvs de kretsar där sådana som CHrister Pettersson rörde sig. Se t ex följande utdrag ur MOP-kapitlet i Forsbergs bok:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10349197.ab

Nej han ville inte säga klart ut vad han menade. Observera att vad han säger i boken och vad han sa i personligt samtal inte överenstämmer. Han visste mycket väl att CP inte gjort det och var besvärad över vad han sett sig tvungen att skriva. När jag pressade honom sa han mer eller mindre de berömda orden. Härtill var jag nödd och tvungen. Tore ville i själva verket inte vare sig veta något om eller blanda sig i utredningen och stred med förläggaren som insisterade på att han måste ha med ett kapitel och Donald hade legat på hårt. Jag fick känslan av hans undvikande blick när vi pratade om detta att kapitlet skrivits åt honom och var ett referat av någon annans åsikt. Enda intressanta saken Tore sade om detta var att en vän inom utredningen gått i god för Donalds historia och påstått att det var polisiärt uppklarat och att han och Näss haft fel.

Vem detta var kan vi spekulera kring!

Däremot klargjorde han att han och Näss var överens men att Tore omgående drog sig tillbaka och överlät på Näss att hålla i kontakterna med PU. Vad vi ser där är vilka Näss utredde och vad han mot sin vilja tvingades delta i vilket ger en indikation om vad som avsågs med "Vår egen bakgård". Om man avsett kriminella element eller enstaka högerextrema Palmehatare hade det inte funnits någon anledning till en sådan omskrivning. Vår bakgård avser Näss och Tores egna bakgård dvs polisens och underrättelsetjänsterna men exakt vad är inte klart eller vad som fick dem att omedelbart bli övertygade om detta. Både Tore och Näss föraktade Holmer och Ebbe mycket djupt på som jag förstår goda grunder och det handlade inte bara om inkompetens.
Citera
2015-04-28, 09:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej han ville inte säga klart ut vad han menade. Observera att vad han säger i boken och vad han sa i personligt samtal inte överenstämmer. Han visste mycket väl att CP inte gjort det och var besvärad över vad han sett sig tvungen att skriva. När jag pressade honom sa han mer eller mindre de berömda orden. Härtill var jag nödd och tvungen. Tore ville i själva verket inte vare sig veta något om eller blanda sig i utredningen och stred med förläggaren som insisterade på att han måste ha med ett kapitel och Donald hade legat på hårt. Jag fick känslan av hans undvikande blick när vi pratade om detta att kapitlet skrivits åt honom och var ett referat av någon annans åsikt. Enda intressanta saken Tore sade om detta var att en vän inom utredningen gått i god för Donalds historia och påstått att det var polisiärt uppklarat och att han och Näss haft fel.

Däremot klargjorde han att han och Näss var överens men att Tore omgående drog sig tillbaka och överlät på Näss att hålla i kontakterna med PU. Vad vi ser där är vilka Näss utredde och vad han mot sin vilja tvingades delta i vilket ger en indikation om vad som avsågs med "Vår egen bakgård". Om man avsett kriminella element eller enstaka högerextrema Palmehatare hade det inte funnits någon anledning till en sådan omskrivning. Vår bakgård avser Näss och Tores egna bakgård dvs polisens och underrättelsetjänsterna men exakt vad är inte klart eller vad som fick dem att omedelbart bli övertygade om detta. Både Tore och Näss föraktade Holmer och Ebbe mycket djupt på som jag förstår goda grunder och det handlade inte bara om inkompetens.
Varför skulle Tore Forsberg ha lagt sig platt för vad en bokförläggare tyckte? Förövrigt är du en sekundärkälla gällande vad Tore Forsberg tyckte gällande Palmemordet och det är problematiskt i trovärdighetsbedömningen av Tore Forsbergs åsikter om Palmemordet.
Senast redigerad av Eva.smoking.skinn 2015-04-28 kl. 09:14.
Citera
2015-04-28, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Inkompetens kan aldrig styra kompetens.

Varför hatade man Holmer och Ebbe så mycket i sammanhanget.

Därför att de exekverade en makt som man inte själva deltog i. Utan snarare var en motståndare till. Och där den absoluta makten senare avlägsnade Näss.

Men inte Kegö.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-28 kl. 10:05.
Citera
2015-04-28, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
Varför skulle Tore Forsberg ha lagt sig platt för vad en bokförläggare tyckte?

Enligt mig gjorde han det aldrig. Men insåg vilka som kunde få en bokförläggare att bestämma agendan där senare Näss fick en reträttpost som tack eller snarare otack via en markering. Men där han själv senare kunde existera trots allt.

Kegö gjorde motsatsen.

Utan att bestraffas. Eftersom han understödde Ebbes ideer med hemliga dokument.
Och dessa dokument kom fram utan Näss eller brödernas Forsbergs medgivande. Men ändå kunde läsas av honom.

Här fattas det ett led.

Mellan de som styrde och de som utförde.

Precis som boboslacke varit inne på tidigare.

De som vill prata än idag har samma dilemma. Donald pratar om de som stred i försvaret mot narkotika. Utan att komma till ämnets kärna. Vem kunde mörda i hans närvaro där han samtidigt erkänner sin egen fysiska medverkan i sammanhanget via en omväg.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-28 kl. 10:23.
Citera
2015-04-28, 11:22
Medlem
mvagrippas avatar
Artikel i Dala-Demokraten som behandlar Hans Holmers vistelse i Borlänge. Först intervju med receptionschefen Maj Lunden som inte sett vare sig HH eller Åsa Kylén(Holmer) där.

Sedan ett stycke där källarmästaren på Scandic Hotel vid ett tidigare tillfälle påstått att HH varit det och "visa ett kort som beskrev att HH tagit in på ett dubbelrum".

Vad för kort? Vykort ?, Varför kommer inte detta kort fram när RPS 1990 ska bekräfta HHs vistelse i Borlänge? Verkar inte var ett särskilt övertygande dokument enligt mig, men likväl finns ju uppgiften i artikeln.

http://oi44.tinypic.com/27ywhw6.jpg
Citera
2015-04-28, 11:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
Bra reflektioner, finns det fler ouppmärksammade böcker som bäring på Palmemordet?

Uppmärksamhetsgraden är olika på nedanstående lista men samtliga ger bra förhandskunskap om de hemliga tjänsterna och kan därför indirekt vara nyttiga för att förstå MOP.

Red web - Tom Bower

Sveriges hemliga vapen?: C-byråns verksamhet under andra världskriget - Rune Svensson

Swedish Signal Intelligence 1900-1945 - Bengt Beckman och C.G. McKay

T-kontoret svenskt spioneri under kalla kriget - Sam Nilsson

T-kontoret. Några studier till T-kontorets historia - Thede Palm

Hitlers svenska förtrupper - Armas Sastamoinen

Nynazismen - Armas Sastamoinen

Fred och Fruktan. Sveriges säkerhetspolitiska historia 1918-2000 - Wilhelm Agrell

Maskerad front: Kalla krigets underrättelsehistoria - Wilhelm Agrell

Svensk underrättelsetjänst 1939-1945 - Wilhelm Carlgren

Militär underrättelsetjänst i inledningen av det kalla kriget T-kontoret och dess rapportering 1946-1948 - Niklas Wikström

IB och hotet mot vår säkerhet - Peter Bratt

Den militära underrättelsetjänsten fem kriser under det kalla kriget - Stig Ekman

Från Vaggeryd till Biscaya - Stig Axelson

Lost Crusader: The Secret Wars of CIA Director William Colby - John Prados
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in