2015-04-26, 13:54
Bannlyst
Upp som en sol, ned som en pannkaka.Sanna mina ord.
2015-04-26, 13:57
Medlem
polsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubakrisen
Upp som en sol, ned som en pannkaka.Sanna mina ord.

Ja småpartierna brukar säga så, att SD snart skulle försvinna sa ni redan när SD låg på 1 % 2002.
2015-04-26, 14:41
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det har nämnts, men det har har inte visats siffror som bekräftar detta. Jag tror dock en sådan strömning är osannolik om den ska kompensera för de 13% av M-väljarna som bytt till SD sedan valet.
Jag skulle vilja påstå att för en s-väljare så är steget till M mycket större än till SD. Stämpeln som överklassparti sitter hårt på moderaterna för inbitna s-väljare, fr a i den litet äldre generationen.

Jag känner flera inbitna sossar som bytt till M. Det gjorde dom när Fredrik "slaktaren från Täby" Reinfeldt blev partiledare. Mycket drivet av skattepoletiken. Dessa kommer inte att gå tillbaka till S. Ingen av dom skulle under några som helst omständigheter rösta SD.
2015-04-26, 16:02
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Bra på synpunkt på skalorna. Det du beskriver var faktiskt min första ansats. Nackdelen med samma skala (eller iaf samma storlek på y-omfånget) är att graferna för de små partierna blir onödigt tomma och det blir svårt att se detaljerna med alla enskilda mätningar osv. Jag siktar istället på att lägga till en gemensam graf med alla kurvor samtidigt först, där jämförelsen blir rättvisande. På så sätt kan man få det bästa av båda världar.

Ny uppdatering med grafer för flera partier samtidigt ("banden" i de första tre graferna reflekterar modellens osäkerhet).

Det kan eventuellt vara problem med att förhandsvisa hela pdf:en, så ladda ner den och visa med en riktig läsare.
Senast redigerad av FranzLisztBlevEj75 2015-04-26 kl. 16:10.
2015-04-26, 16:29
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ny uppdatering med grafer för flera partier samtidigt ("banden" i de första tre graferna reflekterar modellens osäkerhet).

Det kan eventuellt vara problem med att förhandsvisa hela pdf:en, så ladda ner den och visa med en riktig läsare.

Snyggt! Ett verkligt fint arbete du gör.
2015-04-26, 16:35
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:

Perfekt!
Kul val av färgerna.

När man ändå är på önskehumör:
Visst skulle en analys av OU utfall mot modellen vara intressant. MP och V är till exempel alltid konstant överskattat. SD och M oftast underskattade.

Men varför?
2015-04-26, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag känner flera inbitna sossar som bytt till M. Det gjorde dom när Fredrik "slaktaren från Täby" Reinfeldt blev partiledare. Mycket drivet av skattepoletiken. Dessa kommer inte att gå tillbaka till S. Ingen av dom skulle under några som helst omständigheter rösta SD.

OK! Kan man då gissa att dessa är yngre och kanske bor i en större stad? Kanske har en högre utbildning?

Jag tror inte att Sven-Erik, 61, industriarbetare i en mindre bruksort ens skulle kunna tänka tanken att rösta på M.

Om du dessutom tittar på väljaröverströmningarna vid valet i höstas så var övergång från S till M mycket små. M kanske tog från S vid valen 2006 och 2010, men i höstas tappade S betydligt mer til SD än till M.
2015-04-26, 20:59
Medlem
Citat:
OK! Kan man då gissa att dessa är yngre och kanske bor i en större stad? Kanske har en högre utbildning?

Jag tror inte att Sven-Erik, 61, industriarbetare i en mindre bruksort ens skulle kunna tänka tanken att rösta på M.

Om du dessutom tittar på väljaröverströmningarna vid valet i höstas så var övergång från S till M mycket små. M kanske tog från S vid valen 2006 och 2010, men i höstas tappade S betydligt mer til SD än till M.

61? Absolut, men inte 81 eller kanske ens 75.

Är mannen född 1954 så var han i fyrtioårsåldern vid milleniumskiftet när Nivea grisade som mest. I fyrtioårsåldern så är man uppkopplad på internet. Sossar innan GP blev inte ekonomiskt oberoende i generationer framöver utan den trenden började med GP, Mona, Margot, Rosengren etc.
2015-04-26, 23:00
Medlem
Citat:
Intressant tankeexperiment/räkneövning. 26 % låter inte orealistiskt om opinionssiffrorna redan är och nosar på 20%.
I synnerhet om några små allianspartier inte verkar klara 4%spärren inför nästa val.

Jag gissar att det är oroligt i s-ledningen nu. Frägan är om Löfven vill regera sönder sig med MP, eller om han har något annat i kikaren. S har börjat med reklamfilmer och radioreklam...vilket är anmärkningsvärt. Eller satsar Löfven på att DÖ spricker i höst och det bli extraval?

Det är bara en tidsfråga tills nyvalet blir officellt. För varför göra propaganda i media om det är så pass långt till ordinare val?
2015-04-26, 23:25
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EuroD
Det är bara en tidsfråga tills nyvalet blir officellt. För varför göra propaganda i media om det är så pass långt till ordinare val?

För femtielfte gången, det blir inget nyval. Varför skulle S+MP eller Alliansen vilja ha ett nyval? De enda som skulle tjäna på ett nyval är SD. Och Alliansen är bara glada att de slipper sitta i regeringen nu.
2015-04-27, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
För femtielfte gången, det blir inget nyval. Varför skulle S+MP eller Alliansen vilja ha ett nyval? De enda som skulle tjäna på ett nyval är SD. Och Alliansen är bara glada att de slipper sitta i regeringen nu.

Man kan ju sitta stilla i båten och lugnt se på medan väljarna lämnar skeppet. Eller så visar man en tillstymmelse till politiskt mod och låter väljarna fölla utslaget. Men du har nog rätt.

För övrigt: äntligen har etablissemanget kommit på hur de ska sänka SDs siffror (Trummor och livlig musik) -med statistik, vilket genidrag. Man får verkligen Pravda-vibbar av det lilla man redan får sig till livs i artikeln.

Unvis.it/www.dn.se/debatt/ny-sajt-ska-ge-lattillganglig-statistik-om-migrationen/
2015-04-27, 02:10
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Borgarna vill säkert inget hellre än att krypa under en sten de närmsta åren och låta vänstern ta all skit. Problemet är bara att dom inte riktigt kan göra det. DÖ gör att dom måste släppa igenom regeringens budget 2 gånger varje år fram till valet.

När dom redan nu har så stora problem med att förklara för väljarna vad som egentligen är meningen med det, är det svårt att se hur dom ska överleva fram till nästa val om in DÖ bryts.
Borgarna kommer få svara på samma frågor om och om igen fram till valet och dom kommer vara lika svarslösa varje gång. Det här kommer bli en följetong som får "järnrörsskandalen" eller "Är Zlatan svensk tjatet" att blekna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in