Citat:
Ursprungligen postat av
Tinman
Spelar det ingen roll om informationen du nu i all din vishet skanker mig ar verklig eller overklig?
Skall jag da tro att det jag laser kanske inte ar riktigt?
Eller kanske det finns en annan mojlighet: att du som en man svarar pa fragan om informationen som hjarnan far ar verklig eller overklig?
Du kan ju inte havda att det ar en irrelevant fraga da det ju ar avgorande for hur vi skall uppfatta din teori. Annars kan det ju vara sa att du i din vagran att svara uppfattas som dogmatiker - av den religiosa typen. Eller ar det sa att du fanatiskt tror pa "hjarnan" och att forklaringsmodellen ar din bibel?
Var inte menat som ett påhopp, softa

Bara för sakens skull kan jag säga att jag inte är religiös och aldrig varit det heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tinman
Ja, ja, ja det dar har vi hort nu. Vi vet att det tycks dig sa, men du vagrar svara pa min fraga: motsvaras informationen som hjarnan far av nagot verkligt?
Precis som han innan mig sa, det kan man inte veta. Du som person är limiterad till endast din verklighet, alltså kan du inte veta om någonting är objektivt om du inte skapar det tillsammans med några andra. Och inte ens då kan man
veta det. Objektiviteten ligger i
tinget i sig som någon sa på sida ett, och det kan vi inte uttrycka utan att sätta ett värde på det vilket gör att det blir subjektivt.
För att undgå missförstånd, kan du inte ge ett exempel på vad du räknar som information i det här fallet?