2015-04-26, 08:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Det spelar ingen roll. Ta våra ögon till exempel, ögonen tar in informationen åt hjärnan men hjärnan gör en bild av det, vi ser alltså inte med ögonen utan vi ser med hjärnan. Borde inte det vi "ser" då bli subjektivt eftersom den gått igenom en bearbetning av hjärnan - som är subjektiv (sätter värde på allt)?

Spelar det ingen roll om informationen du nu i all din vishet skanker mig ar verklig eller overklig?
Skall jag da tro att det jag laser kanske inte ar riktigt?

Eller kanske det finns en annan mojlighet: att du som en man svarar pa fragan om informationen som hjarnan far ar verklig eller overklig?

Du kan ju inte havda att det ar en irrelevant fraga da det ju ar avgorande for hur vi skall uppfatta din teori. Annars kan det ju vara sa att du i din vagran att svara uppfattas som dogmatiker - av den religiosa typen. Eller ar det sa att du fanatiskt tror pa "hjarnan" och att forklaringsmodellen ar din bibel?
Citera
2015-04-26, 10:24
Medlem
proconsuls avatar
Våra sinnesintryck är subjektiva. Allt vi upplever är subjektivt. Objektiviteten ligger utanför uppfattningarna. Exempelvis är jordens skapelse objektiv, den har kommit till på endast ett sätt oberoende av våra uppfattningar om det.
Citera
2015-04-26, 12:09
Bannlyst
Vad jag vill veta ar om informationen som hjarnan mottar genom sinnena motsvaras av nagot verkligt.

Om inte denna information motsvaras av nagot verkligt: vad skall jag da tro om det jag laser i denna trad? Ar det verkligen sa som tradskaparen sager eller inte? Hur skall jag kunna veta det om jag inte ens vet om det som via mina ogan nar min hjarna ar verkligt eller inte?
Citera
2015-04-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Vad jag vill veta ar om informationen som hjarnan mottar genom sinnena motsvaras av nagot verkligt.

Om inte denna information motsvaras av nagot verkligt: vad skall jag da tro om det jag laser i denna trad? Ar det verkligen sa som tradskaparen sager eller inte? Hur skall jag kunna veta det om jag inte ens vet om det som via mina ogan nar min hjarna ar verkligt eller inte?

Det går icke. Du får aldrig veta.
Det vet du väl själv?
Citera
2015-04-26, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Det vet du väl själv?
Att det inte med hjarnan vi tanker utan genom hjarnan?
Citera
2015-04-26, 12:59
Medlem
Citat:
Att det inte med hjarnan vi tanker utan genom hjarnan?

Ja det kan du ju inte heller veta.
Du kan inte veta någonting. När allt kommer omkring.
Det vet du väl själv
Citera
2015-04-26, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Våra sinnesintryck är subjektiva. Allt vi upplever är subjektivt. Objektiviteten ligger utanför uppfattningarna. Exempelvis är jordens skapelse objektiv, den har kommit till på endast ett sätt oberoende av våra uppfattningar om det.

Detta vet du inte heller.
Citera
2015-04-26, 13:29
Bannlyst
Citat:
Det vet du väl själv
Om saker och ting ar som det ter sig for mig da ar det forvisso sant att jag vet att vi inte tanker med hjarnan utan genom den.
Citera
2015-04-26, 15:53
Medlem
thejams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul

Lite det jag menade!

Citat:
Det vet du väl själv

Every man who knows a thing knows that he knows not a damn thing at all

Så allt som en enskild person säger är subjektivitet på det sätt som vi använt det hittils i tråden. Objektivitet skapas först när många observatörer är överens om samma sak och det inte kan motbevisas på något sätt.
Senast redigerad av thejam 2015-04-26 kl. 15:58.
Citera
2015-04-26, 15:59
Medlem
Citat:
Lite det jag menade!

Every man who knows a thing, knows that he knows not a damn thing at all

Ja men förvånansvärt många människor funkar inte så.
Sjukt nog.
Citera
2015-04-26, 16:19
Bannlyst
Citat:

Så allt som en enskild person säger är subjektivitet på det sätt som vi använt det hittils i tråden. Objektivitet skapas först när många observatörer är överens om samma sak och det inte kan motbevisas på något sätt.

Ja, ja, ja det dar har vi hort nu. Vi vet att det tycks dig sa, men du vagrar svara pa min fraga: motsvaras informationen som hjarnan far av nagot verkligt?
Citera
2015-04-26, 16:44
Medlem
thejams avatar
Citat:
Spelar det ingen roll om informationen du nu i all din vishet skanker mig ar verklig eller overklig?
Skall jag da tro att det jag laser kanske inte ar riktigt?

Eller kanske det finns en annan mojlighet: att du som en man svarar pa fragan om informationen som hjarnan far ar verklig eller overklig?

Du kan ju inte havda att det ar en irrelevant fraga da det ju ar avgorande for hur vi skall uppfatta din teori. Annars kan det ju vara sa att du i din vagran att svara uppfattas som dogmatiker - av den religiosa typen. Eller ar det sa att du fanatiskt tror pa "hjarnan" och att forklaringsmodellen ar din bibel?

Var inte menat som ett påhopp, softa Bara för sakens skull kan jag säga att jag inte är religiös och aldrig varit det heller.

Citat:
Ja, ja, ja det dar har vi hort nu. Vi vet att det tycks dig sa, men du vagrar svara pa min fraga: motsvaras informationen som hjarnan far av nagot verkligt?

Precis som han innan mig sa, det kan man inte veta. Du som person är limiterad till endast din verklighet, alltså kan du inte veta om någonting är objektivt om du inte skapar det tillsammans med några andra. Och inte ens då kan man veta det. Objektiviteten ligger i tinget i sig som någon sa på sida ett, och det kan vi inte uttrycka utan att sätta ett värde på det vilket gör att det blir subjektivt.

För att undgå missförstånd, kan du inte ge ett exempel på vad du räknar som information i det här fallet?
Senast redigerad av thejam 2015-04-26 kl. 16:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in