Nej, så är det inte. Kredittillgången inkl. ränteavdrag eldar på bubblan. Ingen vettig människa påstår väl att det är föreligger "aktiebrist" när det är en börsbubbla. Men när det gäller bostäder så gör man det.
Jo, det råder visst brist på populära aktier om börsen går upp, det är därför priserna stiger.
Jag är nyfiken på hur ser inflyttningen till våra nya områden ut. Ser vi till länsstyresens statistik så hade Stockholm ett negativt flyttnetto mot övriga landet förra året. Befolkningsökningen beror på att den sexuella aktiviteten är hög dvs det föds många barn. O en väldigt hög invandring.
Och att vår exempelperson träffat en partner med snarlikt boende och nu ska de köpa en större gemensam BR.
Så din exempelperson skall enbart stöta på personer med bostadsrätt? Blir det inte lite....ytligt?
Fast det är kanske framtiden BR folk håller sig till annat BR folk för att kunna hålla liv i bostadskarriärren och HR folk får hålla till godo med enbart HR folk. Lika barn leka bäst.
Du tänker inte dansa den dansen säger du och gör det ändå direkt därefter.
Ungdomarna i Sverige flyttar hemifrån allt tidigare och de flyttar tidigast av alla i hela Europa. Hur rimmar det med bostadsbrist menar du? Vi bor inte trångt heller vid en internationell jämförelse. Var bor alla som inte har en bostad?
Till vad flyttar man och under vilka omständigheter? Mina egna vuxna barn har boende. Men inget boende som kan leda till familjebildning. Födelsetalen i flera kontinentala länder är katastrofala. Vill du dit? Vårt snitt m2 per näsa torde också förtjäna en närmare granskning, då det är tämligen enkelt att fatta att det dras upp en jävla massa av äldre människor som bor mycket spatiöst.
Jag är nyfiken på hur ser inflyttningen till våra nya områden ut. Ser vi till länsstyresens statistik så hade Stockholm ett negativt flyttnetto mot övriga landet förra året. Befolkningsökningen beror på att den sexuella aktiviteten är hög dvs det föds många barn. O en väldigt hög invandring.
Stämmer bra. Det finns en myt om inflyttningen till Stockholm från övriga landet. Som du skriver beror befolkningsökningen på födelseöverskott och nettoinvandring. Till ungefär lika delar f.ö.
Ja, det verkar vara svårt att få någon klarhet i hur det är med den påstådda bostadsbristen.
Nu känner inte jag till siffrorna för hur befolkningsmängd i länet ändrats och hur total boyta ändrats över åren. Men någon driftig person kanske kan gräva upp det.
Men låt oss säga att snittet nu är ca 37 kvm/person och att det var 38 kvm/person för 20 år sedan så säger det ingenting om brist. Bara att betalviljan för kvm antagligen mattats något.
Men backar vi längre tillbaka så har kvm/person stigit rejält. för 50-60 år sedan skulle jag kunna tänka mig att det kanske var 15 kvm/person. Det var inte ovanligt att en yngre familj (med ett barn) bodde i en etta (med utedass). Yngre personer i dag verkar ha svårt att fatta det.
En nu pensionerad fd kollega bodde just så i Enskede i början på 60-talet.
Hur mycket spekulation är det i tomter? Dvs folk köper tomter men bebygger inte dessa.
Fö för du fram lite nästan absurda tankar. Du verkar inte vilja acceptera att folk bjuder mer än produktionskostnaden för varor de åtrår.
Stämmer det? Vad ska du i så fall göra åt den saken. Fängsla de som vill betala mer. Eller kanske avrätta dom.
Det där är att resonemang man ser lite då och då. Låt oss reda ut det. För många tror jag inte tänker hela vägen.
avgift 963 kr/månad. Om den går för 1 MSEK och vi säger att någon lånar rubbet landar vi på ca 963 + 1050 = 2013 SEK/månad. Ganska överkomligt.
Skulle nu RB höja räntan någon gång i framtiden med 0.5% så åker då räntekostnaden troligen upp 290 SEK i månaden. Vet inte om avgiften åker upp i det här fallet. Den är så pass låg så föreningen har nog inte större skulder. Men någon hugad kan ju få kolla upp det.
Och senare ännu längre fram i tiden så kanske räntan åker upp 0.5% till. och då blir det 290 kr till. Fortfarande överkomligt skulle jag säga.
Säg att det nu gått 10 år och priserna fallit något pga ränteökning. Och att vår exempelperson träffat en partner med snarlikt boende och nu ska de köpa en större gemensam BR.
Då har de åkt på var sin reaförlust. Men den större BR de nu ska köpa kan de köpa billigare just pga av räntesänkningen. Prisfallet på den kanske tom är större än deras gemensamma förluster. Och eftersom priset fallit behöver de inte låna så mycket som de annars skulle ha behövt. Dvs i praktiken gör inte reaförlusten dom något.
Antar vi att priserna faller med stigande ränta så åker innehavarna på reaförluster. Men belåningen sjunker för de som köper så boendekostnaden består.
När får reaförlusten betydelse om de bor kvar i BR/villa resten av livet? Just det. Arvingarna får inte ut lika mycket i arv. Nu kan ni gråta krokodiltårar över de stackars arvingarna.
Om m2/näsa: Visst kan man bilda familj på 3 RoK. Jag vet, har nämligen gjort det och behöver ingen f.d. kollega från Enskede för att förstå det. Men att dela totala boytan med antalet människor och dra slutsatser ur det är inte speciellt mycket värt. Visst kan man resonera kring en matchningsinducerad brist. Men än sen då?
Om ränta och belåning: Dina beskedliga höjningar om 0,5 procentenheter är väl inte speciellt intressanta? Hur stor del av den totala bostadsutlåningen kommer att vara amorterad inom 15 år och vad kommer räntan vara som högst under den 15-årsperioden? Där har vi en mer intressant frågeställning. Tror du den extremt låga räntan kommer bestå för tid och evighet?
Naturligtvis accepterar jag att folk är beredda att betala mer än produktionskostnaden för en vara de åtrår. Men jag fattar också att boende - och för den delen livsmedel - inte är varor jämförbara med konst. Och det är väl egentligen här som vattendelaren ligger mellan mig och några andra respektive den liberala, förmodat barnlösa, herrklubben som betraktar bomarknaden som en ekonomisk modell på valfri akademisk institution.
Så din exempelperson skall enbart stöta på personer med bostadsrätt? Blir det inte lite....ytligt?
Nej, hur tänkte du då??
Exempelpersonen skulle kunna träffa någon som varit hemmaboende och parasiterat på föräldrarna och sparat ihop till 300 KSEK. Då tjänar dom på det iom att den hemmaboende inte har någon reaförlust utan istället en hygglig kontantinsats.
Citat:
Ursprungligen postat av cc123
Fast det är kanske framtiden BR folk håller sig till annat BR folk för att kunna hålla liv i bostadskarriärren och HR folk får hålla till godo med enbart HR folk. Lika barn leka bäst.
Jag inser just att det nog är lika bra att du inte berättar hur du tänker.
Vårt snitt m2 per näsa torde också förtjäna en närmare granskning, då det är tämligen enkelt att fatta att det dras upp en jävla massa av äldre människor som bor mycket spatiöst.
Dels lär det handla om äldre som inte vill flytta i största allmänhet och inte vill flytta pga en svindlande flyttskatt som gör att de måste byta ned sig.
((S) har uppmuntrat det genom att obstruera sk äldreboende och istället verkat för att hemtjänsten skall spendera arbetstiden med att köra runt i bilar mellan gamlingar som bor kvar i stora bostäder).
Dels är det som jag visar då och då att boendekostnaden är så pass låg att det inte finns så mycket drivkraft för att minska sin boendeyta.
Dels har det varit så pass mycket skilsmässor/separationer (vanligtvis initierade av kvinnan) som leder till att det två föräldrarna ska ha sig två bostäder med rum till barnen. Vilken ökar den totala boytan för de inblandade. Vi borde här kunna vara överens om att kvinnorna eldar på bostadsbristen genom att agera själviskt