Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Nu skall jag vara lite snäll och tala om vart jag själv står i frågan:
Jag anser inte att alla religionister/teister/troende är mentalsjuka. Däremot finns det klara indikationer på att pådyvlande teister (mm) till STOR del är mentalt dysfunktionella.
Menar du kognitivt begränsade?
Menar du vidare att, om du ser det som kognitiv dissonans, att det är självpåtaget eller att det går att avhjälpas?
Jag tror personligen att religion och gudstro, inte alla gånger är att leka med, utifrån att på förhand dem med inte alltför kognitiv kapacitet, kan hämma den kognitiva latens som ändå väntar på den volym varje individ har till förfogande.
Grovt uttryck, vill inte gärna utveckla detta topic då det blir off topic av naturliga skäl utan mkt generellt sagt, som sagt.
Verkar efter diverse ältande nästan så... tyvärr. (kontroversiellt kan det också vara, att säga det öppet, men underförstått i meningen, där man envisas med att hålla gudshypotes jämbördig med teori där däremot helhets-perspektivet = , eller strävan att gudshypotesen av nöd, sätts åt sidan för plats åt kognitivt samlat arbete med framförhållning, gällande platsbestämningar inte minst ; dvs den utgångspunkten!